Nekromanti Färdigheter

Jimpa

Veteran
Jag undrar om Man kan lägga enheter på vilka färdigheter som helst även fast man inte har dem från början??? So mt. ex språk, skrift lr djurträning...Tack ännu en gång på förhand

Japp (i alla som jag har förstått det). Detta kan bli lite komiskt enligt mig, typ om man spelar bonde och lägger alla sina valfria enheter på en vapenfärdighet. Det blir lite pinsamt för den adlige riddaren när han får stryk av bonden. Men kom ihåg att du varken kan skaffa någon stridskonst eller magnituder till besvärjelser, rutualer, ceremonier eller vanliga effekter utan att det står med.

Mvh Victor Palm

I'll be back

GrottrolletNaug

Swashbuckler
2 typer av enheter.

Så här är det upplagt.
Alla yrken får en viss mängd enheter att köpa färdigheter för. Mängden enheter varierar beroende på hur många av dom 3 framgångsslagen som är lyckade.
Dessa enheter är uppdelade i 2 paket.

1).
Yrkesenheter:
Yrkesenheter är öronmärkta. Dom får alltså bara användas för att köpa vissa specifika färdigheter. Dessa färdigheter står i den lilla grå yrkesboxen på det yrket du har valt.
T.ex. så får en magiker öronmärkta enheter för massa akademiska och mystiska färdigheter medans en krigares yrkesfärdigheter är mer strids- och överlevnadsrelaterade.

2)
Valfria enheter:
Dessa enheter får du spendera på absolut vad du vill. Alltifrån Akrobatik till magiteori.
Ett par undantag gäller dock. Du kan inte köpa memoriserade besvärjelser (också kända som magnituder) eller stridsvana för dina valfria enheter. Men annars så får man köpa vad som helst. Allt för att göra din karaktär så unik som möjligt.

(Helt ärligt är jag osäker på om man får köpa stridskonster för valfria enheter. I vår spelgrupp brukar jämnt SL bestämma om det är rimligt eller ej)

/Naug

DAKRilla

Hero
Re: 2 typer av enheter.

"Helt ärligt är jag osäker på om man får köpa stridskonster för valfria enheter. I vår spelgrupp brukar jämnt SL bestämma om det är rimligt eller ej"

Ni gör helt rätt tycker jag. Men om man ska följa regelboken till fullo så måste yrket ha tillåtelse för att ha stridskonster. Ifall yrket har det så står det någonstans i yrkesbeskrivningen, under övrigt har jag för mej.

Re: 2 typer av enheter.

Ja, det står ju en asterisk efter vapenfärdigheterna i yrket. Sedan står det en till asterisk längst ner och efter den en text där det brukar stå: får bytas ut mot en vanlig stridskonst

Mvh Victor Palm

I'll be back

Helmgast
För att kunna skrift måste du ha lärt dig det. Kom på en bra bakgrundshistoria isåfall (farbror Benk var läkare och han lärde mig läsa när jag var...) ja, nu kanske inte just denna var bra men iallafall.

Tänk realism.

Mouja

Hero
Om man sedan ska lira något realistiskt tror jag inte riktigt att en bonde slåss bättre än en riddare som tränat att bli riddare sedan de var 7 (Page, Väpnare och sedan Riddare)...

Nja, kanske inte då. Jag vet inte hur många valfria enheter en bonde har eftersom min regelbok är hos min mamma (jag sitter hos min pappa). Riddaren tränar ju mycket annat än strid, och om riddaren inte har rört sina vapen på ett tag så kan nog bonden utmana...

Mvh Victor Palm

I'll be back

Mouja

Hero
men fortfarande... som sagt man glömmer inte bort hur man cyklar efter det man lärt sig... men jag måste hålla med om att det vore roligt att se en bonde ge en fullt utrustad riddare ett kokstryk :gremtongue:

Phelan

Hero
Att cykla är inte att slåss med svärd. Där hade Kult ett bra men tidskrävande system som krävde att ju högre FV du hade i en färdighet desto mer tid var du tvungen att lägga på träning varje månad, vecka eller dag för att inte sjunka i FV för att du blev rostig. En mästare i stridskonst var tvungen att träna många timmar per dag, t ex. Fundera bara på hur snabbt man t ex glömmer bort saker man lärt sig i skolan förutsatt att man inte använder de kunskaperna dagligen...

När det gäller Eon och strid så finns dock som tur är Stridsvana som gör att skillnaden mellan riddaren och bonden på slagfältet nog blir stor även om de båda har maxat sina FV med vapen. Särskilt om riddaren passade på att lära sig en vanlig stridskonst som Drill med stridssvärd(et) han använder och har tekniken Utspel. Bonden lär inte få initiativet särskilt ofta...

Mvh / Phelan

Zug209_ivenhoe

Warrior
En riddare kan välja den ovanliga stridskonsten "riddarträning" för sina yrkes färdigheter. En riddare skulle nog lätt slå en "normal" bonde, med en spelar bonde kanske det inte är lika säkert. Men jag tycker ändå att riddaren har några fördelar
:gremooo:Sin rustning.
:gremcool:Sin extremt aggresiva stridshäst.
:gremblush:Sina bättre vapen och
:gremconfused:Sin bättre träning.