Nekromanti Färdigheter?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, info om hela projektet och den helhetsbild som finns kan ni få här!
Bakom lykta dörrar är förresten inte längre det tänka namnet för rollspelet. Det har döpts om till Topphemligt.

Till saken:
Jag funderade nyligen över vilka färdigheter som skall ligga fast hos alla karaktärer, eftersom de på ytan kommer att vara tränade ganska så likvärdigt. Det är sedan andra färdigheter som kommer att skilja dem åt.
Nå, de fasta färdigheterna, för vilka jag haft gamla DoD som utgång blev så här:

Bluffmakeri
Bluffa, Köpslå, Övertala, Muta, Förhöra, Förföra etc.

Fordonsmanövrerande
Hantera fyrhjulig samt tvåhjuliga fordon

Gänglighet
Gömma sig, Hoppa, Klättra, Smyga, Stjäla föremål etc.

Läkevårdskunskaper
Ge första hjälpen, ställa diagnos av fysiska skador

Närstrid
Slåss i närstrid med kropp såsom närstridsvapen

Pistol

1 Främmande språk

Upptäckande
Upptäcka fara, Spåra, Finna dolda ting etc.

...Ja, jag vet att vissa av dem, som Upptäckande har helsketna namn, men det var vad som dök upp för tillfället.

Gänglighet bör kanske splittas... Gänglighet för hoppas, klättra, handvolter etc.
Och Något annat för att smyga, gömma sig och sådant.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
"Gänglig" ger associationer till en viss typ av kroppsbyggnad (lång och ranglig), så byt gärna namn. Jag föreslår helt sonika "Förflyttning". Likaså kan "Fordonsmanövrerande" gott förkortas till "Fordon" och "Läkevårdskunskaper" till "Vård". "Vaksamhet" kan funka bättre som namn på "Upptäckande". Och "Topphemligt" låter mer som om det handlar om tioåringar med hemliga klubbar än om ockulta konspirationer.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
"Topphemligt" låter mer som om det handlar om tioåringar med hemliga klubbar än om ockulta konspirationer.
Ja. Därför ska sölvebring naturligtvis byta namn på det till "Hemlisar". :gremsmirk:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jajaja! :gremsmile:
Nu skiter vi i namnet. Det kan bytas femtioelva gånger till. Namnet är inte det relevanta nu. Det relevanta är färdigheterna...

Topphemligt lät dessutom väldigt bra då jag tänkte mig layouten av spelet som en journalmapp med detta stämplat på framsidan. Men ja, Bobby har väl ganska så rätt...
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Arkiv-x ?

Jag tycker det borde heta "I dunkelt ljus"
Eller något likande



/poseur out
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Arkiv-x ?

Jo, det är ett passande namn faktiskt. Det hette ju Bakom lykta dörrar först, men det låter lite gammaldags. Men som sagt namnet spelar ingen roll just nu, och det är inte heller det som tråden handlar om.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,105
Location
Göteborg
Lyckta lyktor

Du får ursäkta, men jag kommer fortsätta tjata, iaf en gång per tråd. Bakom lyCKta dörrar, med ck. Om det inte är någon sorts ordvits, och i så fall kan du väl upplysa mig?

Pilzeman, förlåt, men det sticker i ögonen
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Så, för att driva det här vidare.
Vad tror ni om de utvalda färdigheterna?
Utgör de en god grund för en rollperson som agent, innan man börjar gå in på specialfärdigheter?
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Jag skulle nog lägga till Flinkhet eller Finess för fingerfärdighets- och kvickhetsrelaterade saker, och baka in pistolen i en allmän färdighet för Skytte. En färdighet för Kraftprov i form av vilje-, styrke- och uthållighetsprestationer borde också finnas, liksom en för Närkamp. Kanske också någon form av Allmänbildning?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
En färdighet för fingerfärdighet vore sannerligen en mycket bra idé. Det håller jag med om. Vad det kommer till färdigheten för Skytte så får man i så fall se till att defeniera det noga, med skytte med pistil och vanliga gevär, eftersom jag i så fall skulle vilja ha en inriktningsfärdighet Skytte (AK) bredvid detta, eftersom det är en större skillnad mellan att agera med pistol, gevär gentemot Automatkarbin.

En färdighet för viljestyrka är lite tveksamt, sådant kan gå direkt på attributen Psyke i det fallet. Uthållighet och sådant grundläggande går på attributen Kropp. Allmänbildning är däremot en mycket bra sak, som då kan utgå från attributen Bildning, som man då kan slå emot för att undersöka huruvida RP är insatt i vardagliga saker, nyheter etc. Ja, som du sade, Allmänbildning.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Jag antar att topphemligt är en direktöversättning av "top secret". När jag gjorde lumpen så fanns det "klassificerat hemligt" som var en nivå över "hemligt". Vi strödde typ sådana saker omkring oss.

Utifrån hur du har valt färdigheterna så känns det som att man ska göra actionhjältar ("realistiska" eller inte, det är inte så stor skillnad) i något krigsdrama. Det som mest lyser mig i ögat med det är Läkevårdskunskap. Så man inte ska spela djungelkrypare, så kanske du kan skulle bredda Läkevårdskunskap lite genom att göra om den till Bildning, som du själv snackar om, och på så sätt kan få in fler studieämnen.

Språk, är det något som används i rollspel? Jag menar nu inte enstaka gånger, där spelledaren verkligen fokuserat på att försöka få in språk och kulturskillnader, utan hur ofta använder man språk? Jag skulle kanske bredda den grundfärdigheten till Kulturer och på så sätt baka in språk, historia och kultur i en färdighet.

Kommer köpslå att användas mycket? Varför ska man ha muta när det finns övertala? Varför ha förhöra när man lika gärna kan hota med vapen? Kommer ett scenario bygga på att man kan klättra och hoppa? Vad bidrar de färdigheterna till spelupplevelsen? Nä, jag vill inte att du svarar direkt på dessa frågor, utan tänker efter om de bidrar till den stämning som du vill ha i ditt rollspel. Är det färdigheter som kommer att användas ofta (som "brobygge" i DoDT) eller är det något som spelarna kommer att köpa "för säkerhets skull" (typ "simma", för det kan ju komma tillfällen då det måste användas).

Gänglighet, får mig att tänka på någon som är lång och smal. Rörlighet kan vara ett alternativ.

Istället för Upptäckande, skulle man kunna ha Perception eller Vaksamhet

Jag hängde inte riktig med på vad färdighetsgrupperingarna innebar, men om man kan köpa i dem så hoppas jag att du är medveten om att de är som grundegenskaper? Det kanske kan hjälpa dig att döpa grupperingarna.

/Han som väldigt ofta använder www.synonymer.se i sitt rollspelsmakeri
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det är så att jag redan har grundegenskaper men nu försöker sätta in färdigheter som, som vanligt, relateras till olika grundegenskaper. Dock kanske man kan plocka bort en hel del av färdigheterna som redan har sin fulla motsvarighet i själva grundegenskapen, som du nämner.

Kanske denna settning är bättre:
Övertala - svarar för förhöra, muta osv.

Fordonsmanövrerande
Hantera fyrhjulig samt tvåhjuliga fordon

Rörlighet - behövs kanske inte alls, man kanske bara skall köra rakt av på grundegenskapen Kropp?

Läkevård - behövs kanske inte... Bildning kanske det skall gå på.

Närstrid
Slåss i närstrid med kropp såsom närstridsvapen

Skytte
Svarar för pistol & gevärsskytte (Dock inte för automatkarbin som kommer att bli en tillvalsfärdighet)

Kulturer - svarar för språklig och kulturell kunskap.

Vaksamhet - går helt bort tack vare grundegenskapen perception.

Då får vi kvar:
Övertala
Fordon
Närstrid
Skytte
Allmänbildning (som svarar för kunskap om aktuellt, nyheter, självklarheter osv.)

Vad tror du, känns det tillräckligt, eller glömmer jag en massa annat viktigt?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
"Klassificerat hemligt" vore förresten kanske ett ballt namn på ett rollspel som detta, dock så tänker jag låta namnet vila. Det får noga komma bland de sista prioriteringarna i skapandet.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Varför lägger du inte till fördjupningar? Jag har ett eget system jag pillar på i vilket färdigheter funkar likartat (dvs slå under FV med 1T20). Då du har ganska få men breda färdigheter vore det ett sätt att skapa lite större skillnad mellan olika personers förmågor. Om du t.ex. säger att en fördjupning ger en bonus på 2 när den kan användas, och låter någon med FV 12 i färdigheten skytte köpa fördjupningen pistol, så har då denne då 14 med pistoler och 12 med andra skjutvapen. Man skulle t.o.m. kunna säga att man i vissa fall, om en färdighet bara har ett litet antal möjliga fördjupningar, låta någon köpa en sådan gratis men mot att denne får ett motsvarande minus på en annan fördjupning. Så om den med 12 i skytte tar fördjupningen pistol så får denne den gratis ifall denne är villig att få minus 2 på t.ex. hagelvapen. På så vis har man någon med tre olika träffchanser med en enda färdighet (pistoler 14, hagelvapen 10, alla andra puffror 12).

/Anders
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Det är så att jag redan har grundegenskaper men nu försöker sätta in färdigheter som, som vanligt, relateras till olika grundegenskaper. Dock kanske man kan plocka bort en hel del av färdigheterna som redan har sin fulla motsvarighet i själva grundegenskapen, som du nämner.
...eller så plockar du bort grundegenskaperna. Vissa spel behöver faktiskt inte dem. Om man prioriterar att träna sin kropp, så tar det tid från andra saker som mer läroaktiga prylar.

Jag brukar tänka att de flesta rollspelsmakare brukar ha tre stycken områden, fysisk, social och mental förmåga. Sedan kan man eventuellt utöka detta, med magi eller liknande. Du har utökat det i förflyttning. Sedan brukar fokuset i rollspelet tydliggöras utifrån hur spelmakaren delar upp dessa kategorier i mindre delar.

Som jag ser i din uppdelning (du strök eller glömde kulturer?) så fokuserar ditt spel lite mer på strid, eftersom det finns två stycken stridsfärdigheter (fysiska förmågor) mot övertala (social förmåga), allmänbildning (mental förmåga) och fordon (förflyttning). Vad jag snackar om är vilket fokus du vill ha på ditt rollspel.

Mutant har ... jag vet inte hur många stridsfärdigheter (i grundboken) och sedan endast en färdighet som heter Bildning som innefattar allting med bokkunskap. Vad säger det om rollspelet? Vi har Pendragon som har tre färdigheter för att kurtisera någon men sedan en färdighet som innefattar allt som bönder kan göra. Vad säger det om spelet?

Anledningen till att jag inte vill säga hur du ska göra, utan hur du ska tänka är faktiskt inte för att jag har läst ditt spel. Jag vill bara bidra med en "annorlunda" tanke (den är måhända inte så annorlunda). Är det ett agentspel, så skulle jag fokusera färdigheterna mycket på det fördolda och att kunna finna information.

Det skulle vara färdigheter för att känna tjallare, iaktta, skugga, förklä sig, utge sig för någon annan, dölja, försvinna, få ur information med mera och en och samma färdighet kan gärna särskilja sig mellan två rollpersoner. Ett sätt få ur någon information kan vara att hota med vapen, att tortera personen, att förhöra personen, att muta personen och så vidare. Jag skulle även ha en färdighet för att motstå detta, även om sådana regler inte är särdeles roliga för spelare att få emot sig (*rull* Du kan inte motstå och måste berätta"). Det blir bara antiklimax (för mig åtminstone).

Hur kan du designa ett färdighetssystem för att få till exempelvis det jag talar om?

Vad har du för designmål med (färdighets)systemet? Att ha designmålet "Jag vill ha grundegenskaper och färdigheter" är visserligen ett designmål, men det är inget som direkt tjänar spelet ett syfte.

/Han som har bestämt sig för att tjata om designmål i ett år nu
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Jag är en anhängare av extremt breda färdigheter. En färdighet för varje område är lagom.

Utan att ha kollat jättenoga på ditt projekt får jag intrycket att rollpersonerna kommer att vara någon form av hemliga agenter eller liknande. I de kulturyttringar som rör hemliga agenter i grupper (Mission: Impossible) brukar de vara mycket specialiserade och få chansen att visa upp sina färdigheter inom sitt specifika område. En av agenterna är expert på teknologi, en är en suverän skådespelare och lögnare, en är en stridsmaskin, en annan är akrobatisk och smidig, och så vidare. Jag tror att detta blir lättare att uppnå om de bara behöver ha en färdighet för att täcka hela sitt specialområde. Då riskerar man inte att hamna i fåniga situationer när experten inte får glänsa inom sitt område för att det är en färdighet han eller hon saknar. Fordonsexperten ska kunna hantera alla fordon med sin färdighet, från bil och motorcykel till helikopter eller svävare. Om gänget tvingas fly ridande på en elefant ska fordonsexperten kunna köra den!

Mitt förslag på färdighetslista är alltså följande:
Akrobatik - hoppa, klättra o s v
Fordon
Kommunikation - bluffa, övertala, muta o s v
Kontaktnät - För att känna rätt personer
Naturvetenskap - allt från medicin till sprängmedelstillverkning
Skumraskaffärer - smyga, dyrka lås, stjäla föremål o s v
Strid - med alla sorters vapen
Teknologi
Uppmärksamhet
Vildmarkskunskap
Och så vidare beroende på tycke och smak.

Vill man skapa mer spjutspetskompetenta rollpersoner föreslår jag att man köper specialiseringar på de olika färdigheterna. På så sätt kan man bli extra bra på ett specifikt vapen eller ett specifikt fordon.

/tobias
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Just "Uppmärksamhet" känns malplacerad i den uppräkningen. Jag har svårt att tänka mig en agent som specialiserar sig på det, samtidigt som det är en färdighet som i stort sett alla måste ha. Bättre då att göra det till en grundegenskap eller motsvarande.
 
Top