Nekromanti Färdigheter

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Vi har alla suttit där och ställt frågan till sl.
"Kan jag använda supa för att vinprova."
"Jag använder undvika för att slippa frågan."
"Kan jag använda provsmakning för att känna skillnad på dvärgarna?"

Precis alla har vi tolkat färdigheter för att använda dom på roliga sätt.

Så jag och två vänner satt ett par timmar och spånade lite.
Varför inte göra ett rollspel där spelarna får 3 färdigheter som dom kan använda på alla sätt som man kan tolka färdigheten?
Exempel dags:
Åka båt: Rolla för att se om du åker båt.
Dividera: Används för att dividera tal och fiender.

Vad tror ni om ett helt oseriöst rollspel som går ut på att tolka sina färdigheter?`
Självklart så ska SL inte tillåta färdigheter som våldta, döda.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Det låter som en ganska härlig idé. Beroende på vilka färdigheter man tar sedan så skulle man i princip kunna hitta på en hel radda med missöden och äventyr som kan bringa fram ett och annat skratt. Nu kommer jag själv inte på några färdigheter direkt men kanske skulle man kunna spela spelet genom att man även lägger till ett tema som färdigheterna måste följa.

anth

Vetefan
Dr. Frankensten said:
iHur skulle du använda dom?
Jag kan nog komma på fler dubbeltydiga ord om jag anstränger mig - men jag kan ha ganska kul även med dessa tre färdigheter.

- Inbrott är väl tråkigast - det är ju bara en form av "lock picking" - men som biter på alla lås.
- Utbrott blir först och främst en form av berserk rage, men jag kan även tänka mig en form av smittspridare som orsakar utbrott (som Typhoid Mary), eller varför inte förmågan att skapa små vulkaner.
- Avbrott gör att man kan "störa" allt, främst elektronisk och mekanisk utrustning, samtliga ledningar oavsett om de leder el, vatten eller bränsle - men även personer som talar för mycket...

Ögat

Hero
Absolut. En annan variant är att vända på steken: göra färdigheter som är så väldefinierade att det bara behövs några få för att kunna göra allt man vill.

Sapient

Swashbuckler
TRE färdigheter?

Det tycker jag låter väldigt onödigt...

Jag klarar mig med en. Färdigheten "ändra".

Ändra inställningar, ändra situationer ("fienden hotar oss inte längre, för de är döda"), ändra förutsättningar ("den låsta kassaskåpsdörren är nu öppen") osv....

chrull

Stockholm Kartell
Sapient said:
TRE färdigheter?

Det tycker jag låter väldigt onödigt...

Jag klarar mig med en. Färdigheten "ändra".

Ändra inställningar, ändra situationer ("fienden hotar oss inte längre, för de är döda"), ändra förutsättningar ("den låsta kassaskåpsdörren är nu öppen") osv....
Ibland är Status quo något du vill uppnå, så du behöver nog "Bevara" också.

Eksem

Champion
I det rätt fräcka spelet Hero Wars (senare Hero Quest) så skapar man sin rollperson genom att skriva en hundra ord lång berättelse. Utifrån denna väljer man sedan ett antal nyckelord, som kan vara egenskaper, färdigheter eller föremål. Hur dessa fungerar är något man tolkar under spelets gång, på det sätt som du beskriver. Jag tycker det är elegant, roligt och inte alls oseriöst.

chrull

Stockholm Kartell
Dr. Frankenstein said:
Självklart så får SL ha ett översende på vilka färdigheter som man får ha.
Ändra är ju allsmäktig.
Jag ändrar mina färdigheter till en enda:
Vara Allsmäktig.