Intro
Jag satt just och funderade på hur jag kan göra mina regler mer nybörjarvänliga. Vad jag ville åstadkomma var en regelversion som inte är mycket krångligare än, säg, Monopol.
När det gäller handlingsslag med tärning brukar man ofta blanda in grundegenskaper+färdigheter (eller vad ert favoritspel nu kallar dem). Groft förenklat är detta ungefär [hur bra du är]+[hur bra du är]. Istället för denna tårta på tårta, går det att representera hur bra rollpersonen är med endast en siffra?
Min lösning
Rollpersonerna har endast värden på grundegenskaperna, vilka i mitt fall är sex till antalet. Vad en rollperson kan och inte kan ges som en lista av binära färdigheter och förmågor. Till exempel, rollpersonen kan simma, läsa och har svans och massor av pengar. Däremot kan hon inte använda en HK-MP5 eller prata ryska, etc etc.
När en handling skall utföras kan man bara utföra handlingar som kan passas in under någon av förmågorna. Det värde som används för att rulla tärning är den bäst passande grundegenskapen.
Pro
På detta sätt får man ett mycket enkelt (och därmed troligtvis snabbt) spel, som passar sig väl för nybörjare och spel där fokus ligger mer på problemlösning än gamism. För mer erfarna spelgrupper, tror jag att mer socialt inriktade spel borde vara de som mest skulle gynnas av denna regelskiss.
Con
Om karaktärsförbättring är en viktig ingrediens i spelet är denna idé helkass. I spel som DoD skulle man med andra ord bara kunna spela motsvarande konventsäventyr. Rollpersonerna blir regelmässigt mkt statiska.
Ett annat problem är vad man ska göra om en rollperson saknar en förmåga men ändå vill försöka utföra en handling. Exempel: en person som inte kan rida slänger sig upp på en kuse för att fly undan banditerna. Resultat: hästen stegrar sig omedelbart och kastar av rollpersonen?
Vad har ni för tankar kring detta? Jag har för mig bland andra Rising har snackat lite om just binära färdigheter.
Jag satt just och funderade på hur jag kan göra mina regler mer nybörjarvänliga. Vad jag ville åstadkomma var en regelversion som inte är mycket krångligare än, säg, Monopol.
När det gäller handlingsslag med tärning brukar man ofta blanda in grundegenskaper+färdigheter (eller vad ert favoritspel nu kallar dem). Groft förenklat är detta ungefär [hur bra du är]+[hur bra du är]. Istället för denna tårta på tårta, går det att representera hur bra rollpersonen är med endast en siffra?
Min lösning
Rollpersonerna har endast värden på grundegenskaperna, vilka i mitt fall är sex till antalet. Vad en rollperson kan och inte kan ges som en lista av binära färdigheter och förmågor. Till exempel, rollpersonen kan simma, läsa och har svans och massor av pengar. Däremot kan hon inte använda en HK-MP5 eller prata ryska, etc etc.
När en handling skall utföras kan man bara utföra handlingar som kan passas in under någon av förmågorna. Det värde som används för att rulla tärning är den bäst passande grundegenskapen.
Pro
På detta sätt får man ett mycket enkelt (och därmed troligtvis snabbt) spel, som passar sig väl för nybörjare och spel där fokus ligger mer på problemlösning än gamism. För mer erfarna spelgrupper, tror jag att mer socialt inriktade spel borde vara de som mest skulle gynnas av denna regelskiss.
Con
Om karaktärsförbättring är en viktig ingrediens i spelet är denna idé helkass. I spel som DoD skulle man med andra ord bara kunna spela motsvarande konventsäventyr. Rollpersonerna blir regelmässigt mkt statiska.
Ett annat problem är vad man ska göra om en rollperson saknar en förmåga men ändå vill försöka utföra en handling. Exempel: en person som inte kan rida slänger sig upp på en kuse för att fly undan banditerna. Resultat: hästen stegrar sig omedelbart och kastar av rollpersonen?
Vad har ni för tankar kring detta? Jag har för mig bland andra Rising har snackat lite om just binära färdigheter.