Nekromanti Färdighets värden

Lille Skutt

Veteran
undrar bara om man får någon baschansi fördigheterna och om vart står det i grundboken?
och kan man inte ha mer än fv 5 när en karaktär skapas?

Skelander

Veteran
Enligt reglerna har man ingen baschans alls i färdigheterna (ok då, raserna får +2 i olika färdigheter). Du kan heller inte (enligt reglerna) ha mer än 5 i FV i färdighet från början (denna regel kör jag dock inte med, en av mina spelares RP har FV 18 i Räkna :)

Rikard
---
"A real American only need one finger..."
Al Bundy

Hasse

Hero
"kan man inte ha mer än fv 5 när en karaktär skapas?"

Nä, detta är dock utan ev. plusmofikationer. Sedan är det så att man kan frångå denna regel om man vill, men tanken med regeln är att en amatör skall vara dålig så att säga för att sedan allt eftersom man stiger i YN förbättras. Vill nämna en sak till och det är oxå att man kan använda grundegenskapsslag i stället för färdighetsslag om det är så att man anser att RP borde ha en rimlig chans eller ge generösa plusmodifikationer på färdighetsslaget om man trots allt vill använda färdighetsslag.

En annan sak att tänka på är att alla andra SLP på amatör nivå är lika dåliga de oxå.

Vad gäller baschans så finns inte den längre utan tanken är att man skall slå ett grundegenskapsslag mot den grundegenskap som färdigheten är baserad på istället. Detta slag kan sedan modifierad upp eller ned beroende på hur svårt det skall vara.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-07-31 00:07.</EM></FONT></P>

Men hallå!

"En annan sak att tänka på är att alla andra SLP på amatör nivå är lika dåliga de oxå."

Det är just därför spelet kritiseras ibland, de flesta SLP i världen är ju utövare (det är bara att tänka på vår värld) om inte man träffar på någon som är 16 år och just har börjat på sin yrkeskarriär. Snarare borde du säga..ok dom är orealistiskt dåliga från början...men det är en mysig sagostämning i spelet så det väger upp....

Fan, tänk om folk i den här världen var amatörer på deras jobb som standard...då skulle jag inte vilja gå till doktorn eller flyga flygplan!

Weeha!

Leriol

Veteran
Re: Men hallå!

haha ...
Men å andra sidan så har ju en doktor eller pilot tränat i 5-6 år eller nåt ..
tänk på det

Men det har de flesta personer i DoD6's värld också gjort när dom är av lämplig ålder. En bysmed är kanske ett bra exempel, är han 30 år så har han tränat på sitt yrke i kanske 12 år. Han precis som de flesta andra är en utövare( anser jag)...och därmed grymt mycket bättre än en rollperson som är 50 år och nyskapad hantverkare. Hursomhelst, poängen är den att rollpersonerna är amatörer i en värld av utövare mm, vilket inte är realistiskt.

Weeha!

Leriol

Veteran

Men det är ju bara upp till SL att ändra på, alla måste ju inte vara utövare... eller ???

Bättre så här...

...i stället så skiter man i att rp ska börja på YN amatör utan istället så får dom börja som utövare eller vad som passar deras ålder och troliga erfarenheter...

Weeha!

Hasse

Hero

"de flesta SLP i världen är ju utövare (det är bara att tänka på vår värld) om inte man träffar på någon som är 16 år och just har börjat på sin yrkeskarriär."

Jag sa aldrig att alla andra SLP var amatörer utan att alla andra SLP på amatörnivå oxå är lika dåliga. självklart är de flesta personerna i Trudvang utövare.

"Snarare borde du säga..ok dom är orealistiskt dåliga från början...men det är en mysig sagostämning i spelet så det väger upp...."

Håller med dig att man är orealistiskt dålig från början men det var det jag försökte säga att alla de SLP som oxå är nybörjare är lika dåliga. Personligen anser jag att man om man "bråkar" med en Utövare får skylla sig själv om mn råkar illa ut vilket är mycket troligt.
Vill lägga till att förutom att sagostämningen väger upp detta med råge så ger det och mer när man väl har haft sin RP under flera äventyr och stigit YN att han faktiskt är bra på en del saker.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd