Kinapuffen
Veteran
Jag har på senare tid börjat fundera på om jag skulle ta och spela en kampanj i min eller någon annan fantasyvärld användandes d20-systemet. Jag har aldrig varit ett stort fan men jag tror att levlar och attackbonus och liknande skulle kunna vara bra för känslan i den här kampanjen (typ, grottröj...). Det jag dock är minst förtjust i i d20-systemet är att färdigheter bara blir bättre när man levlar. Jag tycker det känns konstigt att helt plötsligt ramlar en bunt med poäng och skulle istället vilja koppla bort färdigheterna från levlarna.
Därför tänkte jag kolla här om det finns någon som har gjort något utkast till ett sådant system eller har någon tanke om hur det skulle kunna gå till? Det tycks mig som att det kan upplevas bli lite obalanserat mellan färdighetstunga klasser som rouge om alla helt plötsligt kan börja bli bättre i färdigheter på samma villkor och hela tiden istället för att få poäng per rang... men det kanske går att lösa på något annat sätt?
(jag kände att det behövdes lite slumpmässiga symboler sist i inlägget...)
Därför tänkte jag kolla här om det finns någon som har gjort något utkast till ett sådant system eller har någon tanke om hur det skulle kunna gå till? Det tycks mig som att det kan upplevas bli lite obalanserat mellan färdighetstunga klasser som rouge om alla helt plötsligt kan börja bli bättre i färdigheter på samma villkor och hela tiden istället för att få poäng per rang... men det kanske går att lösa på något annat sätt?
(jag kände att det behövdes lite slumpmässiga symboler sist i inlägget...)