Nekromanti Färdighetslistor till FATE

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Okay, FATE, verkar ju :zeppelinare:-ballt. Men det är bökigt att göra enga färdighetslistor. JAg är lat. Finns det något ställe där man kan hitta sådana? Gjorde en snabb-googling, men hittade inte något vettigt. Jag är ute efter "sword & sorcery"-stuk.

Iofs kan man ju bara sno lista från ett lämpligt spel, men det är alltid roligt att se vad andra har hittat på.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Men det är bökigt att göra enga färdighetslistor. JAg är lat."

Broder! Samma sak här, men jag har hittills snott från de regelböcker vars regler jag inte vill använda (Som äggsempel Tekumel: Empire of the Petal Throne). Men jag har faktiskt inte använt reglerna än, men... uhm, jag har förberett mig!


Storuggla, wheel of fortune
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Re: Magi till FATE

Jag såg att Rob Donoghue skrev på RPGnet att han gillar systemet i filen sorcery.pdf på FATE-yahoo-gruppens fillager. Vet inte om du sett det? Har inte testat själv, så jag kan inte uttala mig om hur bra det är. Det kanske fortfarande kräver en massa anpassning för att bli användbart, och då gissar jag att det går bort?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Magi till FATE

Uhm... oftast inte. Med det menar jag att jag inte löst den biten än. Men jag kommer göra det, om jag någonsin kommer lira FATE, det lovar jag. Jag verkar i ärlighetens namn mest ha suttit ner och sagt "Oj, det här FATE verkar kul att använda i den och den settingen" och sedan... sedan har det inte blivit något, eftersom ingen vill spela ändå :gremsmile:


Storuggla, anar rödpennor bakom knuten
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Jag kan skriva ned listan över färdigheter som vi använder när vi spelar Planescape med Fates regler lite senare. När det gäller magi har vi använt ett fritt system med en färdighet per magityp, och sedan modifikationer enligt The Door to Shadow-systemet på sidan 47 (fast utan att man behöver kryssa en aspekt för att använda magin). Dock har vi använt väldigt lite magi så jag kan inte uttala mig om hur bra det fungerar i praktiken.


/Dimfrost
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Re: Magi till FATE

Kikade på det där och det ser ju rätt okay ut. Men som alltid är det en massa som måste fixas. Så länge man har grunden är ju inte det något problem... hoppas jag.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Det som följer är en blandad lista inspirerad av Fate, Spirit of the Century och mina tankar kring färdigheter i Terone.

Närstrid (enligt stil; man kan slåss med det man är van vid, helt enkelt)
Avståndsstrid
Fria kunskapsfärdigheter (i vissa världar kanske det kan vara motiverat med en allmän färdighet "Lärdom", men vi har kört med att man väljer lämpligt ämne. Min githyanki i Planescape har Kunskap om astralplanet och Allmän plankunskap, till exempel)
Konstnärliga färdigheter enligt stil eller liknande
Rörlighet
Uthållighet/motståndskraft
Oseddhet
Tjuvsysslor
Uppmärksamhet
Hantverk
Läkekonst
Övertala
Hota
Bluffa/ljuga
Vildmarksvana
Viljestyrka (defensiv färdighet i sociala konfliktsituationer och mot magi etc)
Magiska färdigheter
Rida/köra lämpliga fordon
Fingerfärdighet (om det inte ingår i Tjuvsysslor)
Eventuellt Pengar eller Status

Sedan får man ju modifiera listan för att fånga rätt typ av stämning beroende på spelvärld.


/Dimfrost
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Tack för tipsen allihop.

Efter att ha snott vitt och brett, kan jag nu presentera en preliminär färdighetslista.

Genren jag är ute efter är Sword & sorcery. Kampanjen kommer vara fokuserad dels på action och strid, dels på sociala rävspel. Är inte helt säker på att listan ger rätt vibbar. Det är ganska klurigt det här. Kollade i Conan-rollspelet, men där känns det mest som det är standard d20-skills. Vad är egentligen karaktäristiskt för S&S? Är det t.ex. några speciella kunskapsfärdigheter, eller yrkesfärdigheter som jag borde bryta ut? Är det något ja helt sonika kan stryka?

Har inte inkluderat magifärdigheter -- är inte säker på hur jag ska gära på den fronten än.

Områdeskunskap (geografiskt område)
Språk
Kunskap (sort)

Konst (sort)
Uppträda (sort)

Akrobatik
Klättra
Uthållighet
Hoppa
Simma

Bågskytt
Slagskämpe
Kavaleri
Lönnmördare
Duellist
Soldat
Riddare
Jägare
Barbar

Förklädnad
Förfalskning
Häleri
Spel & dobbel
Smyga/gömma sig
Dyrka lås
Fingerfärdighet
Gatusmart

Uppmärksamhet
Leta

Hantverk (någonting)
Första hjälpen
Yrke (någonting)
Rida
Köra vagn
Knopar

Bluffa
Charm
Etikett
Skvaller
Köpslå
Skrämma
Stil och klädsel
Ledarskap

Hantera djur
Jaga
Vildmarksvana (sort)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Det där är en alldeles för lång lista för min smak; jag ser ingen anledning att skilja på hoppa, klättra och akrobatik, och det känns som om du har alldeles för många tjuvfärdigheter och sociala färdigheter. Men det är ju i mycket just en smaksak. Dock tycker jag att du ska fråga dig själv vem som kommer att lägga ett färdighetsval på Knopar. Är du säker på att du inte ska ha Marinheraldik och Motstå tortyr också? :gremtongue:


/Dimfrost
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Jag gillar korta färdighetslistor. Min filosofi där är i stort sett att om det ens luktar som om två färdigheter handlar om samma sak slår man ihop dem. Ett fåtal breda färdigheter är nämligen bättre än många smala av en rad olika skäl, av vilka jag orkar räkna upp fyra:

1) Rollpersonerna blir mer distinkta. De har inte så många färdigheter, men de har färdigheter som tydligt visar vad de kan.

2) Rollpersonerna får använda sina färdigheter oftare.

3) Risken blir mindre att något hamnar mellan stolarna. Om man har hoppa, klättra och hjula som färdigheter, vad gör man då när rollpersonen vill gå på lina? Om man bara har akrobatik -- då vet man precis vilken färdighet man ska använda.

4) Det blir fred på jorden.

Jag skulle alltså bunta samman en massa färdigheter, troligen bara behålla en tjuvfärdighet, en färdighet för närstrid och en för avstråndstrid, en vildmarksfärdighet och så vidare. Jag brukar även nöja mig med två kommunikationsfärdigheter: en för att ljuga och en för att tala sanning. Sedan skulle jag generalisera färdigheten "gatusmart". Jag har aldrig riktigt förstått varför det finns en färdighet för att kontakta skummisar i så många rollspel men saknas färdigheter för att kontakta andra sorters människor.

Om man följer den filosofin behöver man inte ha så många färdigheter på varje rollperson, men det gör det bara enklare att spela.

/tobias
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Jag gillar korta färdighetslistor. Min filosofi där är i stort sett att om det ens luktar som om två färdigheter handlar om samma sak slår man ihop dem. Ett fåtal breda färdigheter är nämligen bättre än många smala av en rad olika skäl, av vilka jag orkar räkna upp fyra:

1) Rollpersonerna blir mer distinkta. De har inte så många färdigheter, men de har färdigheter som tydligt visar vad de kan.

2) Rollpersonerna får använda sina färdigheter oftare.

3) Risken blir mindre att något hamnar mellan stolarna. Om man har hoppa, klättra och hjula som färdigheter, vad gör man då när rollpersonen vill gå på lina? Om man bara har akrobatik -- då vet man precis vilken färdighet man ska använda.

4) Det blir fred på jorden.

Jag skulle alltså bunta samman en massa färdigheter, troligen bara behålla en tjuvfärdighet, en färdighet för närstrid och en för avstråndstrid, en vildmarksfärdighet och så vidare. Jag brukar även nöja mig med två kommunikationsfärdigheter: en för att ljuga och en för att tala sanning. Sedan skulle jag generalisera färdigheten "gatusmart". Jag har aldrig riktigt förstått varför det finns en färdighet för att kontakta skummisar i så många rollspel men saknas färdigheter för att kontakta andra sorters människor.

Om man följer den filosofin behöver man inte ha så många färdigheter på varje rollperson, men det gör det bara enklare att spela.

/tobias
Håller med helt.

Jag brukar också använda fritt definierbara kunskapsfärdigheter samt yrkesfärdigheter. De senare är guld att ha, eftersom de säger hur mycket av praktiska rutiner som hänger ihop med olika sysslor som rollpersonen behärskar. Inte minst befrias man från pinsamma situationer där polisrollpersonerna står handfallna på en brottsplats eller missar givna ledtrådar därför att spelarna inte har en susning om brottsplatsundersökning.

Jag har stor glädje av dem som spelledare, eftersom de talar om för mig hur petiga saker som ställer till problem för rollpersonerna som spelarna måste klura sig igenom alternativt hur mycket praktiska bestyr som bara lämnas därhän som ointressanta med för rollpersonen självklara lösningar.

För övrigt gillar jag kontaktnätsfärdigheter, varav kontakter och smartness bland skummisar bara är en.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Re: Färdighetslistor till FATE [ANT]

Talar du om färdighetslistor till FATE eller till rollspel i allmänhet nu?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Re: Färdighetslistor till FATE [ANT]

Talar du om färdighetslistor till FATE eller till rollspel i allmänhet nu?
Båda. Eftersom just den här tråden handlar om färdighetslistor till FATE är det färdighetslistor till FATE jag ger tips om, men mina åsikter i frågan gäller även för så gott som alla andra rollspel.

/tobias
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Lista version 2

Okay! Era generalitetsnazister! :) När det gäller FATE har ni faktiskt en poäng, eftersom man har så pass få poäng att tjacka färdigheter för.

Här kommer då en ny variant av listan, men först lite "designer notes".

Hoppa & klättra smälts samman med Akrobatik. Det är ju ganska logistk, nu när ni bankar mig i huvudet med det. :gremsmile: Det blir helt enkelt roligare jakter över takåsarna på så sätt.

Stridsfärdigheterna fungerar enligt principen "tema". Om man är en riddare, kan man ha stridsfärdigheten "riddare", och då kan man slåss på alla sätt som en riddare borde kunna slåss på. Det är lite upp till spelarna att hitta på egna teman som passar sin rollperson.

Förfalskning, hantera djur, köra vagn, häleri, knopar och spel/dobbel sorteras in under "Yrke (yrke)". Alltså förfalskare, djurskötare, kusk, hälare, sjöman resektive "gambler".

Gatusmart slås ihop med Etikett, Köpslå, Skvaller och Stil & klädsel till färdigheten "Världsvana". Eventuellt med obligatorisk specialisering, så som "Världsvana (adel)", "Världsvana (alver)" eller "Värdlsvana (undre världen").

Jaga blir en del av Vildmarksvana.

Bluffa, Charm och Skrämma förenas till "Närvaro"

Och här är då själva listan:

Områdeskunskap (geografiskt område)
Språk
Kunskap (någonting)

Konst (någonting)
Uppträda (någonting)

Akrobatik
Uthållighet
Simma

Stridsfärdigheter efter tema.

Förklädnad
Smyga/gömma sig
Dyrka lås
Fingerfärdighet
Gatusmart

Uppmärksamhet
Leta

Hantverk (någonting)
Första hjälpen
Yrke (någonting)
Rida

Världsvana (någonting)
Närvaro
Ledarskap

Vildmarksvana (någonting)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Re: Lista version 2

Nu ser det utmärkt ut! :gremlaugh: Ett par frågor bara: är det Närvaro som ska användas som defensiv färdighet i till exempel sociala konflikter? (Jag är inte helt säker på att det är relevant för Fate 2, men jag tror det.) Och vad är skillnaden mellan Gatusmart och lämplig Världsvana (till exempel Undre världen)?


/Dimfrost
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Re: Lista version 2

Närvaro fungerar som en "catch all"-färdighet för alla sociala sammanhang. Offensiva som defensiva. Hade jag tänkt.

gatusmart... eh... glömde bara att radera den ur listan. Den är samma sak som "Världsvana (undre världen)".

Funderar även på att slå ihop smyga/gömma sig och förklädnad till en enda färdighet, "Lönndom". Men jag vet inte... känns som det är två olika grejer, egentligen.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Re: Lista version 2

"Funderar även på att slå ihop smyga/gömma sig och förklädnad till en enda färdighet, 'Lönndom'. Men jag vet inte... känns som det är två olika grejer, egentligen."
Lönndom kan ingbegripa skugga att klä ut sig också.

Jag undrar lite över yrkena. För det första känns hantverk vara en smalare variant av yrket. Sedan känns det dessutom som att jag hellre väljer ett yrke än en färdighet. Jag är hellre krigare + helare än krigare + första hjälpen. Vari finns begränsningen?

Slutligen är yrken tråkiga för de säger vad rollpersonen gör, inte vad denne är för något. Skillnad? Jo, se gamla EDD där man inte hade yrken utan "tidigare sysselsättningar". När man besatte rollpersonen så var man istället äventyrare som sprang omkring i grottor (smått generaliserat). Med andra ord så gillar jag hellre bakgrunder än yrken; inte för att det löser ditt problem med att yrke är väldigt generellt.


/Han som förvisso kan se att man bara får välja ett yrke
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Re: Lista version 2

Det blir nog en färdighet för smyga, gömma sig, skugga, förklä sig... etc. Lönndom.

Angående yrken. Representerar inte vad man gör utan vad man är tränad/utbildat/uppvuxen till att göra. Har man Yrke (tunnbindare) betyder det bara att man någon gång under sitt liv jobbat som, eller blivit utbildad till, tunnbindare. Så med din terminologi är mina yrken samma sak som bakgrunder.

Yrken ska hellst användas till sådant som inte är centralt i kampanjen. Yrke (krigare) är t.ex. inte tillåtet. Det kräver istället stridsfärdigheter och en och annan aspekt. Samma sak med Yrke (magiker).

Visst är skillnaden mellan yrken och hantverk flytande. Inget snack om saken. Tanken är att Yrke ska simulera förmågan att tjäna pengar, att leva, på en syssla. Medan hantverk är hur duktigt en person är att t.ex. bygga bokhyllor.

Det låter flummig, jag vet. Men jag tänker mig att det ska användas typ så här:

En vanlig bysmed har "Yrke (smed)". Han försörjer sig på att sko om hästar och göra spik. Kungens främsta vapensmed har däremot "Hantverk (vapensmide)", och kan smida de bästa av svärd.

En rollperson som har vuxit upp i en smedsläkt kan ha "Yrke (smed)". En rollperson som ska kunna tillverka vapen m.m. i spelet bör a "Yrke (vapensmed)"

Edit:
Yrke innefattar även saker som att kunna jargongen, ha koll på priser etc. En massa runt-om-kring-kunskaper som har med just det yrkets kultur att göra.
 
Top