Basenanji
Postd20modernist
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 9,296
I Krilles rant-tråd så utvecklar sig diskussionerna till att handla om hur färdighetssystem kan fungera. Exempelvis diskuteras det huruvida ett "lyckat, men..."-system är bra eller dåligt. Det påminner om hur vi har snackat kring traditionella färdigheter och hur dumt det är när hela äventyret stannar upp bara för att någon missar sitt färdighetsslag. Gumshoe skulle kunna vara ett alternativ, men känns lite osmidigt i mina ögon. Kan man inte ha kvar traditionella regler för färdigheter men ändå lyckas skriva ett bra äventyr?
Och jag tänker att diskussionen då borde kunna se annorlunda ut om vi mer tog hänsyn till hur designen på äventyret såg ut – kanske skulle vi då också kunna hitta andra lösningar än att börja mecka med reglerna.
Så när jag läser den här posten blir jag själaglad, för precis så där vill jag att äventyr ska funka Puppet Shows and Shadow Plays.
Den där posten är rätt lång så pallar man inte att läsa kanske följande urklipp kan visa min poäng:
Grejen är ju tex att om man planerar tillräckligt många alternativa ledtrådar samtidigt som man ge rp chansen att gå tillbaka och dubbelkolla olika ledtrådar så lär rp har större chans att lyckas med äventyret i stort. Att någon rp misslyckas med ett färdighetsslag då och då gör ingenting eftersom det finns alternativa sätt att hitta ledtrådar.
Går det att förstå min poäng?
Och jag tänker att diskussionen då borde kunna se annorlunda ut om vi mer tog hänsyn till hur designen på äventyret såg ut – kanske skulle vi då också kunna hitta andra lösningar än att börja mecka med reglerna.
Så när jag läser den här posten blir jag själaglad, för precis så där vill jag att äventyr ska funka Puppet Shows and Shadow Plays.
Den där posten är rätt lång så pallar man inte att läsa kanske följande urklipp kan visa min poäng:
[min fetstil]With such a large team, they were able to uncover a couple of crime scenes within a few days of launch that moved the investigation forward dramatically. Brooks and Smith, traversing the large ranch of the missing family, found a hidden mass grave. At another time, an aerial survey of the Devil's Highway by helicopter discovered a buried car with a putrid corpse that had lain entombed for over a month. The autopsies performed on the various victims accelerated the mystery [från bloggen 'Dreams in the Lich House' av Beedo].
Grejen är ju tex att om man planerar tillräckligt många alternativa ledtrådar samtidigt som man ge rp chansen att gå tillbaka och dubbelkolla olika ledtrådar så lär rp har större chans att lyckas med äventyret i stort. Att någon rp misslyckas med ett färdighetsslag då och då gör ingenting eftersom det finns alternativa sätt att hitta ledtrådar.
Går det att förstå min poäng?