Nekromanti Färdigslagna slag

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag läste i senast nummret av Drakens Tand om ett sätt att snabba ut tärningsskramlandet i Eon. Man slår helt enkelt en massa slag i förväg, placerar dem på en lista och plockar dem i tur och ordning. Enkelt och smart men jag är tveksam till att använda det systemet själv. Mestadels beroende på att jag har vant mig vid att slå tärningarna under spelets gång och att det finns andra bättre sätt att undvika mängder med slag i tid och otid.

Belsebubben

Veteran
Re: Tärningsonani är kul

Jag tycker att förslaget låter urtrist.
Exemplifierar:

SL: Ragnvar den väldige kastar sig över er. Er ända chans är att kapa repen och fly utför stupet!
Torvald: Arrgg.. nej jag kan inte låta honom vinna!
Jag försöker trycka upp min högrep emellan oss och tända eld på stallet.
SL: Ta mig faan, det kan vara er andra chans!
SL: Örjan... kan du kolla upp på listan om Torvald klarar det.

Vilkden alldeles utomordentlig stämmningsförstörare. Som SL skulle jag aldrig använda mig av den. Att i stridens hetta nervöst fumla med sina aldeles egna tärningar och se dem rull som små kuber av puriferat öde över bordet (och in inunder soffan) är något jag inte vill frångå.

// Belsebubben - tänker minnsan fotsätta rulla de små jävla tärningarna som är noggrant uppdelade i färdighetstärningar och skade tärningar.

Knubbhövding

Veteran
Har använt denna metod i Star Wars (D6), tja, hmm, väldigt länge. Är helt klart användbart för att snabba upp sekvenser av spelandet. I stället för att bläffsa upp en ap-stor hög med d6or och rulla, bligar man lite lugnt i sina färdigslagna slag och det blir inga avbrott...

Men som sagt, smaken är som baken, alla har en..eller hur det nu var.

Galdermester

Warrior
Er jo en grei måte på å "speede" det opp. Men det spørs om ikke det ødelegger "stemningen" litt da.
Tenker feks på dødslag. Terningene øker faktisk mange ganger spenningsnivået, synes nå jeg da. Men i mindre sammenhenger kunne det være greit muligens. Feks bruke en sånn resultat tabell når en rp kjøpslår med en lokal kjøpmann eller prøver å overtale en vertshusvert til at han ikke er for full el. Altså i mindre betydelige hendelser.
Så kanskje en kombinasjon hadde vært tingen?, tabell ved mindre viktige slag; og terninger ved strider og andre dramatiske situasjoner.
Tror iallefall de stridsorienterte spillerne ville blitt missfornøyde hvis de ikke fikk kastet terninger mer ;p

En annen måte å "speede" opp terningkasta er å lage ett lite program på kalkulatoren. Lage program for ob1t6, ob2t6 osv. Spørs om ikke det virker bedre..

Knubbhövding

Veteran
"Er jo en grei måte på å "speede" det opp. Men det spørs om ikke det ødelegger "stemningen" litt da.
Tenker feks på dødslag. Terningene øker faktisk mange ganger spenningsnivået, synes nå jeg da. Men i mindre sammenhenger kunne det være greit muligens. Feks bruke en sånn resultat tabell når en rp kjøpslår med en lokal kjøpmann eller prøver å overtale en vertshusvert til at han ikke er for full el. Altså i mindre betydelige hendelser."

Jo, det är ju helt klart en poäng. Jag använder ju iofs. enbart färdigslagna slag för NPCs, inte för spelare (de får gärna slå sina tärningar själv).

Så, spelarna får sitt nöje med att rulla tärningar, emedans jag kan snabba på händelser med NPCs genom att snabbt ögna igenom ett papper med färdigslagna slag.

Insignia

Swashbuckler
Funkar bra med hjälpmedel också

"Att i stridens hetta nervöst fumla med sina aldeles egna tärningar och se dem rull som små kuber av puriferat öde över bordet (och in inunder soffan) är något jag inte vill frångå."

Fast det tips som Walium pratar om gällde just spelledarens slag, och inte spelarnas. Torvald får fortfarande slå sina tärningar, men SL behöver inte slå något för att veta Ragnvars resultat. Spelarna ska över huvud taget inte se listan.

Tegrevan

Veteran
Re: Funkar bra med hjälpmedel också

Som SL kan man ju låta tärningarna för spelledarpersoner rulla och sedan ändå välja det resultat som bäst passar handlingen, om det krävs. Enklare att göra så med en lista men å andra sidan så är ju det dolda tärningsrullandet ett spänningsmoment för spelarna som nog bör vara kvar. Att höra hur tärningarna som avgör om man får en dödlig skada eller inte dunsar i bordet en efter en är en upplevelse som jag inte vill beröva spelarna.

Insignia

Swashbuckler
Re: Funkar bra med hjälpmedel också

"Att höra hur tärningarna som avgör om man får en dödlig skada eller inte dunsar i bordet en efter en är en upplevelse som jag inte vill beröva spelarna."

Jag skulle nog inte känna mig särskilt berövad, eftersom resultatet blir detsamma. Men folk är ju olika, så vad vet jag?