Nekromanti Färg och drama: inte bara under spelmötet

Rickard

Urverk speldesign
Läs om färg och drama ur Spirit of the Century.

Jag satt och funderade på kring världsskapandet. En spelledaren ska förmedla sitt scenario till spelarna via färg och drama. Spelmakaren bör därför använda samma typ av informationshantering. Färg är beskrivningar som ger stämning. Utan färg, ingen stämning. Vad hade Mutant varit utan exempelvis tokjos, manufakturer och fornfynd? Sådant här är lätt att förmedla av spelledaren till spelarna. Vad är det som ger spelet sin egen speciella stämning?

Drama är enligt SotC (se länk ovan) saker som leder till att något händer och vad konsekvensen av detta blir. Drama skapar vägledning till rollpersonerna och är något som måste lösas NU. Detta är dock skrivet när spelledaren ska förmedla sitt scenario till spelarna. När det däremot gäller att spelskaparen ska förmedla något till spelledaren så är det istället viktigt att berätta vad rollpersonernas roll i spelvärlden är och vad som orsakar möjliga händelser. Vad orsakar drama? I Vampire kan det vara rivalitet mellan klaner (via exempelvis historiska händelser eller av ren tradition) medan i Hollow Earth Expedition är det nazister.

Lite snabba tankar.

/Han som tror att det underlättar att skriva en spelvärld om man har detta i åtankarna

Rickard

Urverk speldesign
Om någon är intresserad av färg och drama så skrev jag följande inlägg om förankring (typ färg) och detaljer (drama) innan jag ens rörde vid Spirit of the Century.

Med detta vill jag nog säga att färg i sig kan delas in i två kategorier: stämning och förankring.

/Han som kan erkänna att det inte har så mycket med trådstarten att göra, men som började fundera kring vad i en världsbeskrivning som kan förmedla förankringar och stämning