Nekromanti Färsking

Hej, jag är inte en så rutinerad spelare då jag mest har spelat EON men jag funderar på att börja spela dungeons and dragons. Då har jag lite frågor.
Är dungeons and dragons bra
Är stridssystemet bra? THAC0 och allt det där
Är magi systemet bra?
Är världsbilden bra?
Krävs det för mycket böcker för att komplettera spelet eller är det bara att köpa de böcker som känns nödvändinga utan att det känns ofullständigt?
Blir det realistiska kampanjer eller är det hela väldigt Hollywood inspirerat när man spelar?

Om ni har spelat EON så kan ni gärna jämföra med det då jag faktiskt bara har spelat EON, det var det jag började med.

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
D&D är bra, men inte lika bra som Eon IMHO. I senaste D&D så är allt vad THAC0 borttaget och ersatt med ett smidigare system. För att spela behöver du Players Handbook, Dungeon Master Guide och eventuellt även Monster Manual. Vill då ha en värld att spela i, vilket du troligtvis vill ha, så måste du införskaffa det också. Forgotten Realms kommer snart ut i en utgåva anpassad för D&D3e.

Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Ett elektroniskt fansin

Rev

Warrior
<em>Är dungeons and dragons bra</em>

Det beror på. Gillar du realistisk lågnivåfantasy så bör du nog hålla dig till Eon, men om du tycker om episk och en smula orealistisk fantasy är D&D ett jättebra val.

<em>Är stridssystemet bra? THAC0 och allt det där</em>

THAC0 var ett jobbigt koncept som lyckligtvis är borttaget i den nya utgåvan. Stridssystemet är snabbt, roligt och lättspelat, dock inte speciellt realistiskt.

<em>Är magi systemet bra?</em>

Tja, det beror återigen på vad man föredrar. Snabbt och enkelt är det onekligen, fast långt ifrån nyskapande och intressant.

<em>Är världsbilden bra?</em>

Det finns många världar att välja på. Diggar du hjältefantasy bör du kolla in Forgotten Realms, vill du ha lägre nivå kan jag rekommendera Greyhawk eller Kingdoms of Kalamar.

<em>Krävs det för mycket böcker för att komplettera spelet eller är det bara att köpa de böcker som känns nödvändinga utan att det känns ofullständigt?</em>

Den enda boken du *MÅSTE* ha är Player's Handbook. Dungeon Masters Guide och Monstrous Manual är dessutom ganska nödvändiga för spelledaren.

<em>Blir det realistiska kampanjer eller är det hela väldigt Hollywood inspirerat när man spelar?</em>

D&Ds regelsystem är inte speciellt realistiskt. Vilken stämning som spelet förmedlar brukar bero på vem som spelleder.

-R

chrull

Stockholm Kartell
Först och främst: D&d är ett spel som inte passar för alla... precis som alla andra rollspel...

D&D är dock lite mer speciellt på grund av levelsystemet som inte så många andra rollspel har (nu syftar jag på de som är vanliga hos de svenska grupperna...). Många som börjar med svenska rollspel tycker d&d känns "dataspelsaktigt"...
Själv ÄLSKAR jag d&d och är övertygad om att du också kommer gilla det, i alla fall om vi förbereder dig på chocken.. :o)

Är dungeons and dragons bra
Givetvis tycker vi det. Annars skulle vi inte spela det... Sen nya d&d släpptes i Augusti förra året har vår spelgrupp bara spelat andra spel tre-fyra gånger... I gruppen är vi 5-6 stycken.. vi har tre uppsättningar Core rulebooks (PH, DMG, MM)

Så ja. spelet är bra...

Är stridssystemet bra? THAC0 och allt det där
Ja. systemet är bra men har brister... Eons sytem är relistiskt men kanske lite slött... D&Ds system är snabbare och mindre realistiskt...

THAC0 är borttaget... Istället har man nu en BAB (Base Attack Bonus) som stiger allt eftersom man levlar... du tar din BAB + din grundegenskapsmodifikation för vapnet du använder + möjliga bonusar vapnet ger + ditt resultat på tärningsslaget. Värdet ska bli över motståndarens AC, då har du träffat..

Det är dock enklare än vad det ser ut, eftersom du redan har räknat ut vad allt blir.. så du har ett värde och slår en tärning....
En klar fördel är att man bara slår EN tärning... man slipper rulla 5t6 såfort man gör nått komplicerat.. DCn (difficultyclass, det man ska komma över för att lyckas) höjs bara...

Är magi systemet bra?
Bra? tja.. det funkar... Här kan jag inte göra en jämförelse med EON då jag aldrig fattade hur systemet i eon fungerade.. D&Ds fattar jag.

Alla spells är indelade i levels. spells med spellevel 1 är klenast och de man kan först.. sen går det upp till 9 där vi har ruskiga formler... Wish är mest känd... (tänk en andes önskningar...)

De flesta formler blir dock bättre dessto högre level du har, så en level 1 spell är inte värdelös bara för att du kan kasta level 2 spells...
Det finns gott om formler i PH så du lär inte behöva fler på ett tag...

Är världsbilden bra?
Jo... Forgotten Realms är den mest kända världen som finns att köpa snart... det verkar bli en monsterbok, tyvärr verkar priset vara monstruöst också... det lär komma en recension så småningom...
Greyhawk är en anna klassiker som redan finns ute. Den är bra beskriven om än lite tråkig att läsa... Men den funkar utmärkt..

Favoriten är dock Planescape, mer om det finns i ett monsterinlägg långt bak i forumet... om du är intresserad kan jag leta upp det...

Krävs det för mycket böcker för att komplettera spelet eller är det bara att köpa de böcker som känns nödvändinga utan att det känns ofullständigt?
Det som behövs är : Player's Handbook, Dungon Master's Guide och Monster Manual. Har du nån hundralapp över är Character Sheets värda pengarna, man slipper också vika upp boken så mycket...
Har du de grejjerna så kan du spela. Vill du sen ha mer så finns det mängder med prylar att köpa..

Blir det realistiska kampanjer eller är det hela väldigt Hollywood inspirerat när man spelar?
tja.. vet inte.. mer hollywood än realism... men realism KAN man få om man vill... charmen med d&d är dock det episka.. När man når level 15 så är man nåot att räkna med och kan förändra världen... något som ofta känns tungt att göra i andra spel...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--

Kirim

Veteran
Jag vill inte vara petig men det är väl ändå 0-level spellsen som är klenast. Fast det beror ju på om man har spells från början eller inte, för vissa klasser får ju spells i 4:e leveln.
Sen vill jag också påpeka att jag tycker att det är onödigt att köpa världar när man kan göra en egen (Man behöver inte göra allt på en gång).

Man behöver inte kunna alla regler,
bara följa dom.

chrull

Stockholm Kartell
visst ja.. nollorna glömde jag bort.. :o)
men level 0 spellsen är ganska värdelösa... de är bra men oftast är de väldigt begränsade till en viss situation.. vad hjälper det om du har light inläst när du slåss mitt på ljusa dan...

Visst, så är det med andra spells också, men nollorna känns ännu värre..

ray of frost kanske kan vara trevlig iofs..

chrull

Feliath

Swashbuckler
Nollorna? Värdelösa? Vet du hur mycket en grupp värdesätter en trollkarl med Mending när deras stövlar börjar läcka, eller när de varit i ett stort slagsmål på väg till audiens med kungen och måste få finkläderna att se presentabla ut på fem minuter högst? :)
Sedan är ju profitmöjligheterna för Mending klart större än dito för, säg, Magic Missile en dag på marknaden...

Feliath - Do not underestminate the power of the 0-level

chrull

Stockholm Kartell
jo... det har du rätt i... men nu låg min analys på dungeoncrawl nivå..

chrull

Feliath

Swashbuckler
Ah, på så vis. Nå, då ber jag om ursäkt för onödigt besserwissrande. :)

Feliath

Scanmaster_K

Veteran
Jag tycker det är ett väldigt roligt spel, realismen är nog inte den största men enligt mig heller inte det viktigaste. Det är inte lika hollywood som det brukade vara och du behöver inte köpa en massa böcker för att kunna få en bra spelupplevelse. Däremot kan du köpa nya böcker som mer specefikt nämner t, ex en viss typ av magi eller yrke och så vidare.