Hej! Jag behöver lite råd om ett dilemma jag har, och jag hoppas att de distingerade deltagarna i detta forum kan komma med sina synpunkter.
Jag ska introducera en grupp nybörjare för rollspel i allmänhet och D&D i synnerhet.
I och för sig är jag själv nybörjare men jag är ändå mycket bekant med spelet och de olika settings som finns.
Min första fundering är nu just detta - vilken värld jag ska använda. Jag lutar starkt emot Forgotten Realms därför att det är en spelares dröm! Massor med bakgrund, uppslag och godis för karaktärsskapandet, och mycket som kan få igång deras egen fantasi.
Många tycker ju att FR är tråkigt eftersom det inte lämnar så mycket spelrum för ens egen kreativitet, och för att allting är så storvulet och mäktigt. Jag håller med!, men här kommer det fina, - eftersom spelarna är sådana färskingar, så väljer jag själv hur de ska uppleva FR.
Frågan kvarstår dock hur jag ska presentera världen för dom i första stadiet, alltså innan karaktärsskapandet...
Det blir nog ett jättearbete. Ska jag ge dom handouts, och i så fall, vad ska jag skriva där?
Jag betvivlar mycket starkt att de orkar plöja igenom kampanjboken (tyvärr, orkar de nog knappast plöja igenom Players Handbook heller, åtminstone inte till en början).
Exempelvis, i en sådan handout borde jag väl skriva ngt om Harpespelarna (Harpers), men knappast om Skuggorna (Shades). Men all historia då?
Några idéer?
Jag kan ju berätta att i min hjärna fladdrar sjuka planer på att skriva av och översätta stora stycken av PHB och FRCS som jag ger till spelarna. Detta kommer ju att suga så mycket energi att jag inte orkar planera kampanjen. ;-) Ja, och apropå det, vad ska jag basera kampanjen på?! *puuuu*
Var inte blyga nu, hjälp en stackars färsking SL!
Jag ska introducera en grupp nybörjare för rollspel i allmänhet och D&D i synnerhet.
I och för sig är jag själv nybörjare men jag är ändå mycket bekant med spelet och de olika settings som finns.
Min första fundering är nu just detta - vilken värld jag ska använda. Jag lutar starkt emot Forgotten Realms därför att det är en spelares dröm! Massor med bakgrund, uppslag och godis för karaktärsskapandet, och mycket som kan få igång deras egen fantasi.
Många tycker ju att FR är tråkigt eftersom det inte lämnar så mycket spelrum för ens egen kreativitet, och för att allting är så storvulet och mäktigt. Jag håller med!, men här kommer det fina, - eftersom spelarna är sådana färskingar, så väljer jag själv hur de ska uppleva FR.
Frågan kvarstår dock hur jag ska presentera världen för dom i första stadiet, alltså innan karaktärsskapandet...
Det blir nog ett jättearbete. Ska jag ge dom handouts, och i så fall, vad ska jag skriva där?
Jag betvivlar mycket starkt att de orkar plöja igenom kampanjboken (tyvärr, orkar de nog knappast plöja igenom Players Handbook heller, åtminstone inte till en början).
Exempelvis, i en sådan handout borde jag väl skriva ngt om Harpespelarna (Harpers), men knappast om Skuggorna (Shades). Men all historia då?
Några idéer?
Jag kan ju berätta att i min hjärna fladdrar sjuka planer på att skriva av och översätta stora stycken av PHB och FRCS som jag ger till spelarna. Detta kommer ju att suga så mycket energi att jag inte orkar planera kampanjen. ;-) Ja, och apropå det, vad ska jag basera kampanjen på?! *puuuu*
Var inte blyga nu, hjälp en stackars färsking SL!