Khan
Kondottiär
- Joined
- 23 Apr 2014
- Messages
- 4,531
I äldre svenska spel är det ofta en rejäl lista över tillgängliga färdigheter. DoD, Mutant, Eon och så vidare har en sorts inställning till färdigheter som kan sammanfattas med "ju fler desto roligare". Många färdigheter är rätt odugliga till någonting, men går att bygga upp och lära sig ändå. Jag vill minnas att en gammal RP till DoD6 hade ostmakeri som färdighet. Och vissa hantverk i Eon (mattväveri) var det nog aldrig någon som fick användning för i spel.
Sedan kom Mutant: år noll, mig veterligen den första svenska storsatsningen där färdigheterna är fasta, breda och inte går att komplettera med fler färdigheter. Alla sorters våld sorters under SLÅSS, oavsett om du är en smidig ninja eller en bufflig barbar. Visserligen finns helt friformiga rollspel också, utan stats och färdigheter alls, men de är inte riktigt vad jag fikar efter.
Vad är fördelarna och nackdelarna med det ena respektive det andra? Jag gillar båda och kan inte riktigt bestämma vad jag bör tycka. Å ena sidan är det djupt belönande att se hur allt fluff representerat i siffror. Å andra sidan är det fantastiskt hur fort det går att vara igång med en helt ny grupp i år noll. Vad är era åsikter i frågan?
Sedan kom Mutant: år noll, mig veterligen den första svenska storsatsningen där färdigheterna är fasta, breda och inte går att komplettera med fler färdigheter. Alla sorters våld sorters under SLÅSS, oavsett om du är en smidig ninja eller en bufflig barbar. Visserligen finns helt friformiga rollspel också, utan stats och färdigheter alls, men de är inte riktigt vad jag fikar efter.
Vad är fördelarna och nackdelarna med det ena respektive det andra? Jag gillar båda och kan inte riktigt bestämma vad jag bör tycka. Å ena sidan är det djupt belönande att se hur allt fluff representerat i siffror. Å andra sidan är det fantastiskt hur fort det går att vara igång med en helt ny grupp i år noll. Vad är era åsikter i frågan?