Nekromanti Fånga stämningen.

Count

Warrior
Jag undrar bara hur man fångar stämningen i ett rollspel, jag tycker nog att jag är en någorlunda erfaren SL och RP men mina kompisar är helt hopplösa...

Dom kan alldrog leva sig in och när dom är SL så slutar det alltid i fiasko...

Hur ska jag få dom att spela bättre?
och
Hur spelar/Spelledar jag bättre?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Oj... bra fråga. Har man hopplösa spelare så är det väldigt svårt. Försökte spela rollspel med mina lumparkompisar en gång, slutade i fiasko... eller, ja vi hade ju visserligen roligt men det blev inte så mycket spela av. Jag vet att det har sagts förut, men musik är en rejäl stämningshöjare. Levande ljus likaså... Jag tror att det viktigaste är att pejla av vad spelarna vill. Vill de ha långa, målande beskrivningar av allt eller vill de att allt ska gå fort och lämna mijljöbeskrivningar åt sin egen fantasi? Jag gjorde ett jättemisstag förut. Jag fick rådet att man ska vara försiktig med allt som är jättemycket fantasy, typ drakar, övergivna dvärgcivilisationer m.m och inte använda detta för mycket. Så jag tragglade på med tråkiga "basic-uppdrag" med karavanbevakning och andra mindre fantasy-drypande inslag. Men då tröttnade spelarna helt och hållet, så nu kör jag på med full-fart-flash-fantasy, och det går jättebra! Om jag var helt osammanhängande och svävade ut för mycket så ber jag om ursäkt men "thats just the way I am"

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"

Maxwan

Swordsman
Först och främst. Bäste man är spelledare! Du kan inte sätta någon oerfaren på den rollen sålänge det inte är i undervisande syfte.

Men detdär med att lära spelarna att spela bättre - ja, det är extremt svårt. Är det någon som vet ett sätt så de verklingen hjälper så vill jag tacksamt höra det med. I min spelgrupp har 2 pers spelat rollspel samanlagt 5 gånger (i vår Viking kampanj) - aldrig innan. 3 pers hade inte spelat rollspel innan de träffade mig, så tja, de kanske har varit med under 10-30 spelmöten. En har spelat rollspel till och från och så är det jag, med 9 år på nacken och många spelmöten. Många många.

I min spelgrupp kan jag säga (utan att säga vilka här) att endast 1 spelar riktigt bra. Några spelar är också ibland katastrofala. De duger bara till att stå tysta och sen strida lite då och då. Jag försöker få upp stämningen och få spelarna att leva sig in i sina roller. Jag anser att man <B>ska</B> förställa rösten om rollpersonen är en liten mes, eller en jättestor krigare. Har man skämtsam som karaktärsdrag så ska man också skämta - även om skämten är dåliga. Men som du frågade, hur lär man de oerfarna spelarna detta? Inte vet jag! Men det kommer väl med åren.

Mac - gillar att leva sig in i rollspel!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ett lite krångligt tips...

...är att köpa tidningen Dragon, nummer 274, och läsa artikeln "Indispensible", och sedan tvinga alla spelare att läsa samma artikel.

Artikeln går igenom hur en spelare ska uppträda för att få spelledaren på sin sida, allt för att öka spelarens chanser att rollpersonen överlever länge. Om spelarna fattar läget och följer råden kommer din kampanj att bli mycket bättre.

Allmänt kan jag rekommendera Dragon, eftersom den så att säga börjar om med en massa grundläggande artiklar om hur man spelar och hur man hanterar äventyr och annat i största allmänhet i och med D&D 3E.

Den är förstås på engelska, men den är så bra att jag rekommenderar den i alla fall.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Baldyr

Hero
respekt

Utan att känna er som personer så skulle jag ändå våga gissa att ni är ett i allmänhet tramsigt och något omoget kompisgäng. Om så är fallet kommer dina spelare troligen aldrig att kunna ha tillbörlig respekt för dig som spelledare, eftersom du egentligen bara är en i gänget. Det är inget vidare att försöka vara spelledare om man inte har spelarnas uppmärksamhet. Vidare drar ni måhända fram era sämre (dvs tramsiga) sidor när ni är i grupp. Detta leder till dålig koncentrationsförmåga och bristande inlevelseförmåga. Rollspel blir inget mer än ett analogt dataspel utan inlevelse, tyvärr.

Mitt enda tips är att spela med en annan spelgrupp istället, gärna en bestående av något mognare spelare. Spelare som inte känner dig personligen kommer också att ha större respekt för dig som spelledare, då de inte vill göra bort sig inför en främmande människa, som dessutom är en respektingivande spelledare.

Jag ber givetvis om ursäkt om jag har förolämpat föregående talare eller någon av hans vänner. Jag känner bara igen situationen och baserade mitt antagande på egna erfarenheter. (Jag bytte spelgrupp alldels för sent...) Meningen var inte att såra utan att hjälpa, även om det måhända var klumpigt genomfört.

/Baldyr, allvarlig ung man

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

Rickard

Urverk speldesign
Stämningsfylld musik brukar inte funka för mig. Jag brukar lyssna mer på musiken än på SL, fast det är ju jag också. Jag kan inte heller somna eller plugga med musik för att jag "fastnar" med tanken i musiken.

Om någon skrev en bok om hur man kan insperera spelare så skulle denne göra sig en smärre förmögenhet. Det är otroligt svårt om man har oseriösa spelare. Det räcker t.o.m med en enda oseriös spelare för att spelmötet ska bli misslyckat.

Men iaf.
Fråga spelarna innan ni ska spela om ni inte kan testa att vara lite "seriösa" detta spelmöte.
Var seriös själv, om du flamsar eller drar skämt (som jag gör när jag är trött) så blir inte spelarna motiverade till att spela. OBS. Jag säger inte att det är ditt fel att spelarna är dåliga eller att du flamsar. Men om du gör det så sluta med det.
Måla upp en detaljrik miljö (glöm inte lukter) i början när ni spelar så att deras fantasi kan komma igång. Sedan kan du tona ner på detaljerna.
Försök ha så lite tärningsslag som möjligt och ersätt det med historieberättande.
Beskriv saker/rum kortfattat som du ser det i ditt eget huvud. Detta har jag själv svårt för. DEt är inte svårt men man glömmer att spelarna inte kan se in i ens eget huvud utan man tycker allt är glasklart.
Ta med scener från fantasyfilmer.
Beskriv SLP och detaljer i omgivningen som inte har något med äventyret att göra. Det gör världen mer trovärdig. "Det Femte Elementet" och "Stjärnornas Krig" har just detta och det därför de filmerna är så bra.
Ge 2-3 berf (30-50 ÄP?) för gott rollspelande och säg att det är för just gott rollspelande. Själv brukar jag anteckna under spelets gång varför en spelare får berf:en.
Har svårt för namn? Detta kan spräcka ens inlevelse när SL stakar sig. Skriv ner några namn på en lapp eller ta saker runt omkring dig och ta dessa sakers namn baklänges eller byt/lägg till/kasta om en vokal/konsonant. T.ex. Krog = Grok, låda = lådar, T20 = Tjago.
Börja inte med alla dessa råd på en gång. Det blir för mycket. Börja uppifrån och gå neråt i listan med att introducera ett råd och eftersom du är en någorlunda erfaren SL så kör du nog med en del av råden redan.

Det finns nog några A4 med råd men hoppas att dessa hjälper lite.

/[color:green]Han</font color=green> som har den irriterande förmågan att skriva lååånga inlägg

Count

Warrior
Re: respekt

Nejdå du har absolut inte förolämpat mig på något vis, det var ju trorts allt jag som ville ha hjälp och det tackar jag för.

Martin

Count

Warrior
JO, jag hade bara tänkt säja detta, om nu mina kompisar läser mitt inlägg hoppas jag att dom inte blir sura, jag vill nämligen bara försöka höja stämningen på mina ävenntyr så att NI får en roligare upplevelse.

Rickard

Urverk speldesign
Hoppas de läser ditt inlägg...

...för då inser de själva att de behöver skärpa till sig.

/[color:green]Han</font color=green> som älskar Deadlands för att det belönar en spelare direkt denne gör nå't bra