Nekromanti Får Edywiel köpa nivåer i formler...?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Jag tittade in på sagagames.com snubblade över SLP-generatorn. Givetvis var jag ju tvungen att ta den på en tur. På andra varvet så träffade jag denna (inte så lyckligt lottade) magiker:

Namn: Edywiel

Kön: Kvinna
Fördelar: Minne, Sjätte sinne Nackdelar: Förbannelse
Färdigheter: Första hjälpen 2, Köra vagn 3, Läsa/skriva 5, Magi 3, Matematik 4, Ockultism 3

Styrka: 4 Styrkebonus: -1 Motorik: 4
Intelligens: 1 Utbildning: 2 Kunskap: 3
Sinnen: 2 Psyke: 1 Närvaro: 3
Gåvan: 5 ArsArcana: 3 Magi: 8

Total Kroppspoäng: 10

Kroppspoäng träffområden:
Vänster ben: 6
Höger ben: 6
Kropp: 7
Vänster arm: 5
Höger arm: 5
Huvud: 4

Hjältepoäng: 5



Som synes har jag slängt in en fetstil där. Färdigheten magi finns inte i listan i boken men jag vill minnas att det nämns nåt i texten om att bli bättre i vissa formler.

Min tanke sedan tidigare har varit att man skulle kunna få köpa upp nivå i enskilda formler som om de vore färdigheter. Kanske är slöseri med erfarenhetspoäng? Minns inte vad det kostar att höja Ars Arcana kontra färdigheter...

Hur har ni gjort (om det nu ens dykt upp...)?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
tja, såna där konstigheter dyker upp ibland i slumpgeneratorn, Johan skev den för länge sen, och den behöver uppdateras... i så fall brukar jag helt fräckt sänka nåt annat lika många steg jag vill höja ett värde.

Men i det här fallet har du hittat en ren felaktighet; Magi fanns som färdighet ett tag, i en variant av spelet, men sen gjorde vi om systemet. (Har upptäckt att det på nåt ställe står "färdigheten Magi" där det ska vara "egenskapen Magi" i boken). Vi ändrade det för att Magi är en så stor del av en magikers identitet. Nåt han eller hon ägnat större delen av sitt liv att behärska. Och så blev systemet enklare till på köpet.

Så du har helt enkelt hittat en bug. Ta poängen för färdigheten Magi du fick och lägg det på nån annan färdighet, som du hellre vill ha.
 
Top