Nekromanti Får jag se era om jag visar er min?

DanielSchenström

Swashbuckler
Kampanjer alltså?

Vad kör ni för kampanjer i D&D och AD&D just nu? Det skulle vara kul att få reda på vilken spännvidd det finns här bland D&D-forumisterna.

Min kommande kampanj är satt i en egenkonstruerad fantasystad, Nabourne som främst tagit sin inspiration från Vattnadjup.

I Nabourne tänkte jag köra en kampanj där rollpersonerna alla är med i ett kamratgäng och just börjat sina ”yrkesutbildningar” inom stadsvakten, ett prästerskap eller magiakademin. Jag hade tänkt att ha korta scenarion mer än regelrätta äventyr så att varje episod tar ett spelmöte eller två, så att det är lätt för spelarna att hoppa in var som helst. Detta kommer sig av att många av mina spelare arbetar eller studerar vilket gör långa äventyr krångliga. I bakgrunden kommer finnas en historia om en familjs splittring. Det är meningen att spelandet ska vara främst karaktärsdrivet snarare än berättelse- eller handlingsdrivet.

Två eller flera rollpersoner ska vara del av samma familj och på sätt och vis vara centrum för händelserna. Inte för att de spelarna ska få mer uppmärksamhet, utan familjen ska bara vara en samlingspunkt för en del av historian.

Några av de inplanerade händelserna inkluderar de test de olika institutionerna genomför för att se vilka som är mest talangfulla och som kan axla ledarskapsmanteln, en brand där en familjs föräldrar tros omkomma (men som är en täckmantel för en kidnappning av faderns bror som är avundsjuk på förhållandet, och sinnessjuk) och så småningom en placering vid slottet. Jag har tänkt att de ska få vara med om en ny religions ankomst och de konflikter som uppstår när den dogmatiska religionen möter Nabournes mer filosofiska, upptäcka mutanterna i dvärgriket under staden(och vad som ligger bakom det), och bli varse om en konspiration för att ta över styret i Nabourne.
Jag använder Advanced Dungeons & Dragons 2nd editionregler och gav mina spelare fritt val av ras (art) så jag har en firbolg (kort jätte) krigare, en faunkaosmagiker, en resemagikertrollkarl och en dvärgprästinna. Firbolgen är adopterad av dvärgprästinnans familj.

Jag har tänkt mig taglinen: Harry Potter möter AD&D och Dawson's Creek.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kampanj och kampanj

Jag kör äventyret Gryphon's Legacy med Dante, hans grabbar och deras kompis. Det är en cleric, en paladin och två sorcerers. Det är ganska enkelt och rakt på sak eftersom grabbarna är nybörjare. Ett himla krångel med magin, eftersom de inte kommer ihåg hur det funkar fast man förklarat det många gånger. :gremgrin: Men det går framåt!

Tanken är att de ska ta över slottet de håller på att rensa nu, och sedan bilda en liten koloni med nybyggare som de har med sig, för att sedan börja rensa trakten och skapa ett litet hertigdöme. Upplagt för massor med bra äventyr, lite som gamla D&D Companion Set, fast på level 1-3!

Sen kör jag en skum grej med Dante och Herr Nils, där vi använder d20 Modern, och där de valde att göra två idioter. En sydstatsdåre, och en stendum kanadensisk boxare. Jag försökte spela ett Kultäventyr, men det blev mest Dum och Dummare av alltihopa. Fast kul! :gremgrin:

Nu har de gått genom en portal och hamnat i en fantasyvärld. Tyvärr kan jag i nte berätta mer, eftersom Dante och Herr Nils kanske råkar läsa detta.

M.

anth

Vetefan
1)
En 15 år gammal Greyhawk-värld som jag kört flera kampanjer i.
Eftersom det är samma värld betyder det att PCs i gamla kampanjer är NPCs i den nuvarande kampanjen.
Världen har gått igenom de flesta DnD-reglerna: OADnD, ADnD2E, ADnD2E5 (players options), DnD3E och slutligen DnD3E5.
Då jag aldrig DMat ForgottenRealms, men har ganska mycket material till den världen så har jag snott:
Scarlet brotherhood har t.ex. stora likheter med Red Wizards osv.

2)
"Nedlagd" Värld pga tidsbrist:
Ett mytologiskt europa där de flesta gudarna från Deitiers & Demigods finns med.
I norr regerar Nordmämnnen som är asatroende.
I England/Frankrike regerar Kelterna.
I Italien/Grekland regerar Grekerna som tillber Zeus.
I Egypten/Nordafrika regerar Faraonerna.
I Mellanöstern finns de hemsökta ruinerna av en forntida civilisation (som baserar sig på babylonierna/sumererna).
I Afrika (söderut) regerar fortfarande dinosaurierna, men även lizardmen/Yuan-Ti och drakar.
Även Indien, Kina, Japan och Nord- och Sydamerika finns.
I denna värld så måste PCs vara människor, men demihumans finns som exotiska monster.
Elves finns som Sidhe från faerie tales, överhuvudtaget så är det mycket faerie-stämning.
Både elves och halflings har +10 racial bonus på move silent / hide in shadows / spot (om man har OADnD förstår man varför)
Gnomes har alltid ett par Illusionist-levels
Dwarves lever alltid långt ner i jorden och kommer aldrig upp till ytan.

3)
Jag har även en GURPS Illuminati-kampanj som jag tänkte konvertera till d20 Modern när jag har tid (vilket jag aldrig kommer att få).

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Inte skulle vi …

»Tyvärr kan jag inte berätta mer, eftersom Dante och Herr Nils kanske råkar läsa detta.«

Nejdå, det gör vi inte alls!

Berätta mer …

Staffan

Myrmidon
Just nu har jag ingen kampanj direkt, men jag har lite vaga planer på att starta en kampanj lite smått inspirerad av Quest For Glory 1 (urgammalt Sierra-datorspel, från tiden de gjorde lysande äventyrsspel i stället för sportsimulatorer och annat trams). Den ska alltså börja i en smått isolerad bergsby där det händer en massa saker i de kringliggande skogarna och det finns en massa problem att reda upp. Jag hade nog tänkt köra med någon sorts hybrid av Arcana Unearthed och D&D 3.5 (mest AU), och eventuellt bara tillåta människor och kanske faen som rollpersoner.

DanielSchenström

Swashbuckler
Gamla kampanjer

Vad skönt att se att jag inte är den enda med uråldriga kampanjer. Min äldsta var den som startade min rollspelskarriär i det dimmiga 1986. Där körs dock fortfarande OD&Ds regler, enda gångerna jag bytt regelsystem är i en Dragonlance och en Greyhawk-kampanj.

Jag har en otroligt dålig vana att starta upp nya kampanjer när inspirationen och nya spel dykt upp så jag har 25-30 kampanjer. Tror jag lyckats avsluta 2-3 stycken i mitt liv...

DanielSchenström

Swashbuckler
Delad anekdot är dubbel anekdot

"Nu har de gått genom en portal och hamnat i en fantasyvärld. Tyvärr kan jag i nte berätta mer, eftersom Dante och Herr Nils kanske råkar läsa detta."

För många herrans år sen, i ett annat årtusende, spelade vi äventyret Temple of Elemental Evil. Jag lade in en portal till Loths dimension där och gjorde det till ett spindelnät vars trådar knöt samman de olika världarna och tiderna. Två av rollpersonerna vandrade in i framtiden, Greyhawk på 1200-talet, vilket motsvarade vårt 1800-tal. Där blev de snabbt adopterade av adelsmän och kvinnor som älskade att visa upp dem på fester och höra om deras äventyr. De blev också firade författare med överdrivna historiska romaner som specialite. Efter några år återvände de till rätt tid, fast en parallell värld där andra hade besegrat templet. Ett kul sidospår där en vargnomad och en paladin mötte en ny mer civiliserad tid med många nya uppfinningar, varav vattenklosetten var en av de mest uppskattade.

anth

Vetefan
Re: Gamla kampanjer

Jag har fortsatt med Gryhawk just för att jag tycker om världen.
Sedan har det hela tide kommit nytt material till världen.

Jag tycker det är helt naturligt att fortsätta med samma värld, men vi två kanske är unika.

Precis som dig så har jag givetvis ett dussin "engångsvärldar" som är oavslutade.

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Gamla kampanjer

Jag har mest kvar originalkampanjen för att den inte är avslutad, det är väl två tredjedelar kvar ungefär, alla andra kampanjer kommer ju emellan, sen flyttar spelare omkring så äldre kampanjer står still.