Nekromanti Får man göra så här?

The_Gorger

Hero
Om man diggar en spelvärld, men tycker att ett annat spel har bättre regler, gör man något illegalt om man skriver konverteringsregler, och hänvisar till respektive rollspel, eller är det bara osmakligt? :gremwink:

Alltså jag hänvisar till den ena rollspelet för världsbeskrivning, och det andra för regler. Sömmen i mitten skriver jag själv. Naturligtvis kommer inga texter att kopieras rakt av, då jag är medveten om att detta är ett brott.

Well?

Arfert

Facit
tja, tror inte det är olagligt... och skulle nån vilja skriva konverteringsregler för att till exempel köra Eonregler i Sagas spelvärld (eller tvärtom) så skulle det vara OK för mig..

Rickard

Urverk speldesign
Det är aldrig olagligt att skriva "Det här kan användas till [det] rollspelet" och (rollspels)regler kan aldrig upphovsrättsskyddas, så du får sno tabeller och dylikt helt fritt. Till och med regeltexter, så länge du använder dina egna ord och inte kopierar rakt av. Sedan är varumärkes- och patentlagar till för företag och reglerar inte privatpersoner.

Hade jag skrivit mer än "G" på medierättsprovet, hade du fått lagarna citerade också.

/Han som hänvisar till Rollspelshörnan för mer information

<font size="1">[edit] Ändrade det jag skrev inom citattecken</font size>

Johan K

Gammal & dryg
Nu är jag allt anant än hemma på copywrigtlagar & sådant.
Frågan är hur ilskna eller tvärtom hedrade respektive part är att du vill använda just deras system & värld.

Dock, för att svara på frågan så skulle jag nog fråga lita snällt först & efter svar från bägge sidor skapa på utan dess lika & se vart jag hamnar vid grönt ljus.
Så tror jag at jag skulle gjort.

peterb

Swordsman
Om man diggar en spelvärld, men tycker att ett annat spel har bättre regler, gör man något illegalt om man skriver konverteringsregler, och hänvisar till respektive rollspel
Nej - det är inte olagligt att med egna ord beskriva hur en viss spelmekanik skall användas i en viss spelvärld. Om du bara ska använda modulen rent privat så spelar det inte ens någon roll om du kopierar rakt av från spelregler och världsbeskrivning.

...eller är det bara osmakligt?
Varför skulle det vara "osmakligt"? Allt skapande bygger vidare på andras idéer. Vad man inte får göra är att kopiera det sätt på vilket andra har gestaltat dessa idéer (givet att denna gestaltning är tillräckligt särpräglad för att förtjäna upphovsrättsligt skydd...).

The_Gorger

Hero
Det skulle kunna vara osmakligt (för andra då alltså) att någon tog den förtjusande världen XXX med dess inovativa regler, och skrev hur man spelar det med D&D's regler istället. Eller? Skulle inte det kunna vara lite äckligt?

Dewil

Skrivbordsgeneral
?

Det skulle kunna vara osmakligt (för andra då alltså) att någon tog den förtjusande världen XXX med dess inovativa regler, och skrev hur man spelar det med D&D's regler istället. Eller? Skulle inte det kunna vara lite äckligt?
Man skulle kunna säga att det är äckligt och osmakligt att ta modda regelsystem X till kampanjmiljö Y (eller vice versa) - om man är ironisk i sitt ordval. Ingen som är allvarlig skulle dock kalla det osmakligt, ingen svensk i alla fall(*). Kanske korkat, onödigt, dumt, ogenomtänkt, korkat eller... eller... alldeles, alldeles underbart. Men inte osmakligt.

Dewil

(*)d20-systemets porrförbud, någon?

Dimfrost

Special Circumstances
Det är väl just hänvisningen till namn som skulle kunna vara olagligt eller osmakligt. Jämför snacket om "världens mest populära rollspel" i stället för att skriva ut "D&D 3.5" till exempel.

/Dimfrost

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Dimfrost said:
Jämför snacket om "världens mest populära rollspel" i stället för att skriva ut "D&D 3.5" till exempel
Fast just det exemplet gäller bara om man använder sig av d20-licensen (och möjligen även OGL).

peterb

Swordsman
Det är endast otillåtet för en näringsidkare att åberopa ett annat varumärke om man gör det på ett sätt som gör "att det kan ge sken av att vad som tillhandahålls kommer från kännetecknets innehavare eller av att denne medgett kännetecknets användning". Varumärken får fritt nyttjas om användningen inte har någon koppling till en näringsverksamhet, t.ex. om man gör en äventyrsmodul tillgänglig för nerladdning på sin privata hemsida. Har man ingått ett avtal i stil med d20- licensen eller OGL så är man dock avtalsrättsligt förhindrad att använda sig av andras varumärken (och även detta är inte 100% säkert).

peterb

Swordsman
Är du sarkastisk/ironisk eller? Jag förstår, ärligt talat, inte vad du menar. Varför skulle det vara "osmakligt" att göra en tilläggsmodul till spel Y som är avsett att användas med spelvärld X? Vad menar du med ordet "osmakligt" i detta sammanhang?

Nightowl

Champion
Who gives a shit?

Däremot undrar jag till vilket system du ska konvertera Gondica. :gremgrin: Jag skulle gissa på Eon men känner The_Gorger för lite...

Erik, tar en rövare

Johan K

Gammal & dryg
Tja, jag är så liten och harmlös,
Hahaha !
Ja, jo det förståss... Att jag inte tänkte på det då.. :gremgrin:

och dessutom är det alltid lättare att be om förlåtelse än tillåtelse.
Ja, jo där har du nog en poäng ja... Det får jag erkänna.
Dock, skulle iaf jag, nog fråga först ändå.För mig känns det mer rätt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Troligen ett barndomstrauma.

Jag måste säga att termen "osmaklig" blir lite märklig när den kommer från någon som, av allt att döma, har sin uppehållsort i en toalett.