Nekromanti Får man göra så här?

Troberg

Sinister eater
Eftersom jag vet att det finns såväl poliser som före detta ordningsvakter här, så tänkte jag fråga här.

Grejen är att jag nu vid två tillfällen sett ordningsvakter klädda i uniformer som är, såvitt jag kan se, de ljusgråblå BDU-liknande uniformer som polisen hade innan man gick över till dagens svarta/mörkblå BDU-uniformer. Inte bara de, de har polisens logga ( http://upload.wikimedia.org/wikipedia/co...pen_bra.svg.png ), fast istället för "Polis" så står det "Ordningsvakt" på den. För mig så känns det som ett "Föregivande av allmän ställning". Får man verkligen göra så?

Dessutom så gick de med kniv, teleskopbatong och pepparspray i bältet. Även det känns lite tveksamt, när knivlagen egentligen inte ens tillåter att man har en kniv i verktygslådan i bilen...

Så, någon som vet om de får göra så, och vem man ska vända sig till om de inte får det?

ro83rt

Swordsman
Expanderbatongen får de ha men inte pepparspray eller kniv. Möjligtvis kniv i form av multiverktyg kan man komma undan med men jag tror inte det egentligen. Eftersom OC-spray går under vapenlagstiftningen är det antagligen annan självförsvarsspray. Det är polisen som förordnar ordningsvakter så ta det med dem om företaget inte vill lyssna.

Bornmo

Warrior
Jag tror det kom en ny lag i slutet på förra året, som krävde enhetlig uniform för landets ordningsvakter. Därav loggan.

Kniv låter ju däremot väldigt underligt.

Korpen

Hero
Det är faktiskt tvärt om, det är den uniform de måste ha nuförtiden. Sen 1 december så är det enhetlig uniform som gäller för Ordningsvakter, vilket jag tycker är bra för då är det mycket tydligare vilka som är det och inte.

Vad gäller kniv så beror det på deras arbetsuppgifter, det ska nog inte anses vara en fråga om beväpning.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Om jag minns min knivlag rätt så är "fickknivar och multitools undantagna". Dock minns jag inte att jag läst en definition på vad som menas med "fickkniv" eller "mulitools".

Troberg

Sinister eater
Rymdhamster said:
Om jag minns min knivlag rätt så är "fickknivar och multitools undantagna". Dock minns jag inte att jag läst en definition på vad som menas med "fickkniv" eller "mulitools".
Nu bad jag inte att få titta på den, men det var inte ett multitool, det var någon form av taktisk fällkniv.

Korpen

Hero
Rymdhamster said:
För att citera vad sidan om ordningsvakter säger:
Den så kallade knivlagen, lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål, anger att förbudet inte gäller om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Korpen said:
Rymdhamster said:
Den så kallade knivlagen, lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål, anger att förbudet inte gäller om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.
Det jag läste stod på polismyndighetens hemsida.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
  • militär som till uniform bär kniv
  • hantverkare som arbetar med mattläggning och bär kniv
  • svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv
  • normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg.

Krille

Super Moderator
Ska man vara petimetrig, observera "exempel".

Vad lagen lagen säger är:

Lagen! said:
1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.
Och det är inte svårt att tänka sig att det är befogat för en ordningsvakt att ha en kniv i egenskap av "first responder".

Så kan vi enas om att det korta svaret på Trobergs fråga...

Troberg said:
Så, någon som vet om de får göra så
... är "ja"?

ro83rt

Swordsman
Njä...jag tror som sagt möjligtvis att ett multiverktyg är ok men sedan att det är någon kreativ Nisse som valt att omtolka detta till en mer tuff taktisk kniv. Sedan är det ju det här med sprayen. Det kan inte tänka mig är tillåtet, speciellt om det handlar om en laglig självförsvarsspray. Ingen utbildning krävs och vem fan vet vad det där är för klet de knallar runt med. Återigen någon kreativ kille som valt att ha lite extra i bältet.

Korpen

Hero
Rymdhamster said:
Krille said:
Med risk för att framstå som dum: Erm, va?
"Exempel på undantag från förbudet:"
Det är några saker som är undantagna, men inte inte alla saker som är undantagna.
Så att en ordningsvakt har fällkniv för att t.ex kunna skära loss någon som fastnat i något, öppna kläder för att kunna ge första hjälpen-hjärtmassage eller för att kunna lossa ev. engångsfängsel är befogat och alltså inte ett brott mot knivlagen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Korpen said:
Rymdhamster said:
Krille said:
Med risk för att framstå som dum: Erm, va?
"Exempel på undantag från förbudet:"
Det är några saker som är undantagna, men inte inte alla saker som är undantagna.
Så att en ordningsvakt har fällkniv för att t.ex kunna skära loss någon som fastnat i något, öppna kläder för att kunna ge första hjälpen-hjärtmassage eller för att kunna lossa ev. engångsfängsel är befogat och alltså inte ett brott mot knivlagen.
Jo, Krille förklarade det i chatten. Men då det känns som att det täcks av normalt användande av fickkniv och multitool så förståd jag inte varför han behövde belysa det med ord som petimetrig och observera. Det lät nästan som att han trodde att jag försökte använda listan som något slags bevis för att väktare inte skulle få ha kniv när jag snarare lyfte fram den för att understöjda det jag sagt i tidigare inlägg.

Men jag förlåter er för att ni inte läser alla mina inlägg utan bara det sista och drog felaktiga slutsattser. Den här gången :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Korpen said:
Rymdhamster said:
Det står dock i förarbetena till knivlagen att den ska tolkas generöst och med omdöme (eller något i den stilen). Så, jag skulle nog komma undan med en kniv i verktygslådan i bilen, en liten fällkniv som ligger förpackad i ett stängt fodral i en innerficka (dock inte på tex krogen...), en kniv i fiskelådan, min lilla Gerber Curve (en pytteliten fällkniv med öppnare, tre skruvmejslar och ett 3 cm knivblad) i byxfickan och så vidare. De vill inte komma åt kniven som verktyg, de vill komma åt kniven som vapen.

Med andra ord, bete dig omdömesfullt med din kniv, vifta inte med den, ha en bra förklaring till varför du bär den, bär den inte på ställen där du kan förvänta dig att bli genomsökt (krogen etcetera) och ha inte en onödigt stor kniv eller en kniv som skriker "TAKTISK KNIV!!!" så är det nog lugnt.

Däremot, plocka fram en sån här på krogen och du kan räkna med att hamna i finkan: http://www.gerbergear.se/Tactical/Knives/DMF-Folder-Knife_31-0005832

Troberg

Sinister eater
Krille said:
Och det är inte svårt att tänka sig att det är befogat för en ordningsvakt att ha en kniv i egenskap av "first responder".
Nja, lagen vill komma åt kniv som vapen, just därför att den tenderar att ge allvarliga skador, så just den tillämpningen är jag tveksam på att lagen gillar.

En batong är i så fall mer användbar, lika effektiv och har mindre risk för skador.

På det hela taget är en kniv rätt så värdelös för försvar, eftersom det är stor risk att man dödar någon eller skadar dem allvarligt (vilket nödvärnslagen ogillar), samtidigt som det finns en rätt stor sannolikhet att den som man dödar eller skadar kan fortsätta slåss rätt så länge innan han går ner. Han kan dö av blödningar eller skadade interna organ en halvtimme efter hugget, och han känner knappt ens att han blev stucken och kan slåss vidare en stund efter hugget. Med andra ord, låg självförsvarseffekt med hög risk.

Ordningsvakter opererar väl i huvudsak under nödvärnslagen, och bör därför hålla sig till ett absolut minimum av våld.

Krille

Super Moderator
Troberg said:
Krille said:
Nja, lagen vill komma åt kniv som vapen, just därför att den tenderar att ge allvarliga skador, så just den tillämpningen är jag tveksam på att lagen gillar.
Lagen vill mycket riktigt komma åt kniv som vapen, men undantagen finns för dem som behöver en kniv, punkt, och förmodligen inte som vapen! I polisens egna lista på tänkbara undantag finns exempelvis mattläggare! I lumpen fick vi över huvud taget inte lära oss knivfajt - däremot hur man späntar ved, täljer pissepinnar, fixar tältpinnar och bygger tvättställ.

Så poängen är inte att knivar är urusla som självförsvarsvapen, utan att knivar är utmärkta som multiverktyg för allehanda situationer som är helt jefla omöjliga att förutspå i förväg.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/C-VacaaN75o"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/C-VacaaN75o" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Fyra minuter in kommer poängen om vad knivar egentligen är:

"It's a spatula, it's a prybar, it's a screwdriver, and it's a blade, yeah! And it's a powerful and empowering tool."

Så vad kan man göra med en kniv, förutom att kutta kidsen i krogkön? Som sagt var, det går inte att förutse alla möjliga situationer där det kan vara förbaskat praktiskt att ha en kniv tillgänglig, just för att det är ett så flexibelt verktyg.

För inte så länge sedan så blev en flicka påkörd av en spårvagn vid Wavrinskys plats i Göteborg. Hon kilades fast så illa att hon inte kom loss och höll på att strypas av sin ryggsäck. Inte gick det att få bort ryggsäcken utan lyftkran eller att bryta ungens nacke. I just det fallet så var det en helt vanlig enligt knivlagen illegal kniv som räddade den flickans liv.

Arfert

Facit
Knivlagen är en så kallad gummiparagraf ämnad att hindra att folk (mest riktat mot det så kallade "buset") inte springer omkring med kniv på stan eller på krogen. Och den täcker egentligen upp alla "farliga föremål". Så börjar du slåss med en skruvmejsel, ett järnrör eller ett grillbestick går det också in under knivlagen.

Skulle man hårdra lagen fick man inte ens ha kniv nånstans på allmän plats. Inte ens på camping i fjällen. Men nu gör man inte det. Polisen struntar till exempel i om du råkar ha en schweizisk armékniv i fickan eller om du är snickare i blåkläder på väg hem med en morakniv på dig. Men skulle du göra nåt brottsligt och har nån liten fickkniv på dig kan du räkna med ett strängare straff ofta.

Arfert

Facit
I lumpen fick vi över huvud taget inte lära oss knivfajt
Vad konstigt, jag fick lära mig både hur man slåss med bajonett och hur man dödar nån tyst med kniv "commando-style". Med mera. Fast jag kanske gjorde andra saker i lumpen än du.

Men att en ordningsvakt ska ha kniv till annat än verktygsbruk är underligt. Kan man använda kniv i strid så är den ett rent "mördarvapen" som fäller en person på en sekund. Men för självförsvar.. nej, då är den värdelös. Och omoralisk.

Troberg

Sinister eater
Krille said:
Troberg said:
Krille said:
Lagen vill mycket riktigt komma åt kniv som vapen, men undantagen finns för dem som behöver en kniv, punkt, och förmodligen inte som vapen! I polisens egna lista på tänkbara undantag finns exempelvis mattläggare! I lumpen fick vi över huvud taget inte lära oss knivfajt - däremot hur man späntar ved, täljer pissepinnar, fixar tältpinnar och bygger tvättställ.(snip)
Javisst, och det har jag inget mot. För det så behöver man dock ingen taktisk kniv, dvs en kniv som är gjord specifikt för syftet att placeras i andra personers mjältar och andra inre organ.

Jag skulle inte haft några synpunkter om han hade en Gerber Curve eller en Victorinox multiverktyg eller till och med en Gerber Remix i fickan, men att ha en taktisk kniv i en hållare i bältet för snabb åtkomst, det ser jag som olämpligt.

Krille said:
För inte så länge sedan så blev en flicka påkörd av en spårvagn vid Wavrinskys plats i Göteborg. Hon kilades fast så illa att hon inte kom loss och höll på att strypas av sin ryggsäck. Inte gick det att få bort ryggsäcken utan lyftkran eller att bryta ungens nacke. I just det fallet så var det en helt vanlig enligt knivlagen illegal kniv som räddade den flickans liv.
O ja, jag har själv hjälpt en tjej som fastnade med byxbenet i en rulltrappa med min lilla Gerber Curve. Jag har inget emot kniven som verktyg.