Nekromanti Får man säga apache?

Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Har ungefär nyss läst ut (den eminenta) Codex 006 (ja, jag vet, jag är lite sen av mig).

Några frågor väcktes. Inte om tidningen, utan lite diverse jag kom att tänka på då jag läste den.

Jag hoppas att den här typen av innehållsanknutna frågor är ok på detta forum, annars får ni väl låsa tråden och hänga ut som dåligt exempel.

Apache-artikeln
Vet någon något, eller vill våga sig på en gissning, om hur de aktuella rödskinnen [blinka] såg på beteckningen apache? Och bland icke-apacher, var det ett i sig nedsättande ord och vad kan i så fall den som händelsevis inte föraktade folkgruppen i fråga ha tagit sig till att säga?

Magic-prislista
Det finns tydligen, vilket jag inte visste, kort med namnen:
"Urza's Sunglasses", "Repentant Blacksmith" och "Wolverine Pack". Just dessa namn får mig intresserad, av olika anledningar.
Urza's Sunglasses
Rolig anakronism. Eller? Jag vet att solglasögon blev "coola" när stridspiloter använde dom under något av världskrigen (jag antar 2a), men hur länge någon form av "mörka ögonglas" till skydd mot solen funnits vet jag inte (förutom att ganska tidiga fantomer brukar ha dom). Nåja, vad gör kortet egentligen?

Repentant Blacksmith
Troligen det mest fantasieggande namn på ett magic-kort jag stött på. En smed, javisst, men varför är han ångerfull och vad för slags roll spelar det egentligen? Också här är jag intresserad av vad korten gör, men kanske än mer av "smaktext" och bakgrundshistoria, om någon känner till det. Har det något att göra med "Artifact Wars" som jag fått för mig att det fanns något som hette? Och vad var det egentligen?

Wolverine Pack
"Någon har inte läst sin ekologi..." som min biologistuderande och norrländska flickvän sa när jag hade läst det och ville dubbelkolla innan jag skrattade för högt. Wolverine betyder alltså järv. Hmm...

Martin - som önskar farbror Fantasy nämnt Stephen Donaldson
ps Jag har läst i princip _allt_ i tidningen. Jag har inte riktigt hunnit klart med Magic-listan och jag har väl inte riktigt lusläst alla annonser. Det får ni väl ta som ganska gott beröm... ds

"Även en svartfolksvarelse kan vilja ha någon att tala med."
Skönheten & Odjuren
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Urza's Sunglasses
Det här kommer jag ihåg från den tiden jag brukade spela Magic med en klasskompis på gymnasiet... vi hade typ en starter var, plus några kort som vi fått av en kompis som hade massvis med många kort. Eftersom jag gick ut gymnasiet 1995 måste det ha varit innan dess - jag tror det var "Unlimited"-upplagan vi hade.

I alla fall, glasögonen i fråga gör att man kan använda vit mana som röd om man vill. Tillsammans med ett kort min polare hade som gjorde att alla berg räknades som slätter så var det en rätt OK kombination, fast det tog ett tag innan man fick ut den.


/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Rikard J

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
109
Location
Borlänge
Dessutom så finns ju Urza's Glasses, som gör att man får titta på motståndarens hand (alltså, kort)


Layout och Design, Codex (Tillsammans med Johan L)
 
Top