Nekromanti Får ni betalt?

William_Besario

Warrior
Joined
20 Jun 2000
Messages
261
Location
Borlänge , SWEDEN
för att skriva om datorspel av utveklaren? ifall inte , så sluta då med det och fyll den med rollspel!
jag måste tyvärr säga att era datorspels recensioner suger snabel , dock inget fel på tidningen , den är helt underbart bra ,men som sagt , ifall dom inte betalar er för , skit i det . ifall jag vill ha datorspelrecensioner ( vilket jag vill ha , men inte i Code ) köper jag en PC Gamer eller nå't sånt ( har hört att Roman frinlansar vid PCG förresten... )

Föresten , ni får lön va? eller får inte Olle det???

Mvh Sir William Besario

För mig i tiden!
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Om du syftar på mig när du säger Olle så kan jag säga att jag inte för ett öre för det jobb jag lägger ner på Codex.

När det gäller datorspelen, Codex är en speltidning, inte en rollspelstidning. Även i första numret fanns saker som inte hade med rollspel att göra. Det skrivs om alla möjliga saker som har med spel att göra och som anknyter till spel på något sätt. I och med att Codex skriver om dator(roll)spel så kan datorrollspelare bli intresserade av att köpa den, de som spelar både rollspel och datorrollspel blir intresserad osv. När det gäller pengar så skulle det bli mycket svårare att få in annonser från datorspelsföretagen om det endast stod om rollspel i Codex, av två anledningar. Dels skulle tidningen inte tilltala lika många och därmed inte ha lika stor upplaga, och dels så är det inte så tydlig målgrupp att betala en annons för. Alltså skulle det bli väldigt svårt att få annonser för datorspel i tidningen och min gissning är att Electronic Arts och liknande företag har mer pengar än Neogames.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
det viktigaste...

... som alla glömmer när de rabblar sånt här är att codex innehåller mer rollspel nu än förut...

Om tidningen bara skulle innehålla rollspelsgrejjer skulle den fortfarande vara kvar på 30-sidors nivån... Vad får du helst? en tidning på nästan hundra sidor varav 40% är sånt som intresserar dig och 60% som kan vara av intresse.. eller en tidning på 30 sidor med bara sådant som är av intresse?

Siffrorna kanske inte stämmer.. men om du inte vill läsa om datorspelen så behöver du inte.. Rollspelsdelen har inte krympt, och den kommer inte heller att försvinna...


chrull
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
233
Håller med

föregående talare..

tidningen innnehåller en del intressant material, dock finns det alltid en massa utfyllnad.. av typen... en titt på eon datorspelet... igen.. eller en titt på vampier datorspelet.. igen...

lite tröttsamt...


Frippe [A-K o t y 2000]
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,332
Location
Enköping
Nu finns det ju de som enbart spalar rollspel på sina datorer och konsoler. Är det inte praktiskt om Codex då kan ha sådana recensioner och bespara folk från att behöva köpa ytterligare en tidning?

Jag kan dra mig till minnes gamla härliga Rubicon som var fylld med diverse roliga artiklar. Spelartiklarna har jag aldrig läst om utan det som jag tyckte var bäst i dem var Stjärnornas Krigartikeln och George Lucasartikeln.

Själv tycker jag att Codex bredd är dess styrka även om jag hellre ser vettiga artiklar med ett klart syfte, annat än bara dra in pengar från företag. Med vettiga artiklar inom dataspelen menar jag recensioner, spelhistoria och dylikt, men ej förhandstittar (som kan vara väldigt missvisande för hur den färdiga produkten blir) eller fullkomligt onödiga saker som geografidelen av Ultimaartikeln.

Daniel Schenström
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Jag kan dra mig till minnes gamla härliga Rubicon som var fylld med diverse roliga artiklar. Spelartiklarna har jag aldrig läst om utan det som jag tyckte var bäst i dem var Stjärnornas Krigartikeln och George Lucasartikeln.</I>

Författaren till dem är f.ö. fortfarande i farten:
<A HREF="http://www.sfbok.se/bulle/bulle18.htm" target="_new">http://www.sfbok.se/bulle/bulle18.htm</A> -- Åke
 
G

Guest

Guest
Re: Andreas Roman

Asch då... Hur kommer det sig?


//J

---
Johnny
Redaktör - rollspel.nu
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Jo, men är det så farligt egentligen? Jag tror inte att Codex-redaktionen i nuläget har mer rollspelsartiklar att publicera än vad som blir publicerat. Således tränger inte datorspelsartiklarna undan rollspelsartiklar, de fyller bara ut så att tidningen blir tjockare...

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.eonse.com" target="_new">http://www.eonse.com</A>
 
Joined
18 Aug 2000
Messages
319
Location
Sverige, Stockholm
Re: det viktigaste...

... är att codex inte blir som gamla hederliga high score en gång i tiden. Det var en lycklig tid då dataspelrecensionerna flödade... Men sen så började de att recensera filmer, böcker, våld på film och till slut så hade de faktiskt med en läsk recension! Så det huvudsakliga är att codex inte tappar stinget när det gäller just spel.

Trogen vän till alla alver och dvärgar. Tar en öl med orcher men inte dräpare. Stödjer misslorna.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: det viktigaste...

Fan... synd att highscore (som senare bytte till HighMag) lade av. Det var en ganska bra tidning när man var så ung...

/Seinet - Dreglade över de fina flickorna i tidningen...

<font size="3">Klaga inte på Offensiv! (när det nu kommer)</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor</font>

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet</A> seinet@hem.passagen.se
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Men om man bara spelar rollspel på konsol/dator behöver man ju inget traditionellt rollspels material och därför behöver man inte köpa Codex utan kan köpa en konsol/datorspelstidning som är fylld med dator/konsol material istället.

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: det viktigaste...

Tänk också på att 84 sidors häftad tidning håller väldigt dåligt. Så jag ser hellre en tunnare tidning utan datorspel somm håller än en supertjock tidning som innehåller massa onödigt datorspel och går sönder efter ett halvår.

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,332
Location
Enköping
Självklart är inte tidningen för dem som enbart spelar konsolspel och eller dataspel. Codex kommer nog aldrig kunna avvara den plats som krävs för att täcka upp utbudet. Det finns andra tidningar som är bättre lämpade för det. Grunden är fortfarande rollspelen vid bordet, men jag blir ständigt påmind om det faktum att vanliga rollspelare även begränsar sitt elektroniska spelande till en eller två genrer, strategi och rollspel.

Daniel Schenström
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,332
Location
Enköping
Re: det viktigaste...

Tyvärr för dig går utvecklingen mot en än tjockare Codex. Men kan Dragon Magazine ha tidningar på 120 sidor, häftade som inte gått sönder på över 10 år så kan Codex. Hittills har alla mina Codexar hållt och jag ser hellre mer material i tidningen oavsett eventuell hållbarhet, jag köper den inte för att få ett exempel på bra häftning. Men jag anar att det inte är häftningen du stör dig på utan de elektroniska spelen. De är här nu och kommer vara kvar i Codex ett tag till, samtidigt som andra ämnen tillkommer och grunden finns kvar.

Daniel Schenström
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Men jag köper fortfarande en konsol/datorspels tidning om jag vill ha konsol/datorspels recensioner.

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: det viktigaste...

Mina Dragon Magazine är inte häftade. De är sammansatta på samma sätt som White Dwarf. Vad har jag fått för konstigt exemplar?

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Master_Z on 2001-01-13 21:46.</EM></FONT></P>
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,332
Location
Enköping
Det gör jag också. Och medan jag och resten av Codexfolket uppskattar att ni läsare kommer med era åsikter och synpunkter så är sanningen den att ingen av oss är alla läsare av Codex och det är massan som bestämmer. Genom att skriva här och fylla i enkäten på Codex egna sidor så hjälper ni till att bestämma vad som ska vara med och vad som inte ska vara med.. Jag står inte helt bakom redaktionen i vad de vill ha med i tidningen ävenom jag inser att dataspelen är de som betalar bäst för sig med annonser Målet är i alla fall att göra en tidning som utgår från rollspel men sedan också täcker det som ligger kring rollspelsintresset. Som det är nu lämnar Codex täckning av de elektroniska delen en hel del att önska men så småningom ska vi vara lika aktuella som övriga tidningar som sysslar med elektronisk underhållning.

Daniel Schenström
 
Top