Nekromanti Födelsedagspresent, take 2

RasmusL

Champion
Min bror har fyllt 14 (hurra!) och jag vill ge honom ett svenskt rollspel från SF-bokhandeln eller annan centralt belägen butik i Stockholm. Utifrån de kriterierna gissar jag att jag har följande lista att förhålla mig till: [LISTA]

Han äger och spelar redan DoD i någon relativt ny inkarnation (den utan grundegenskaper tror jag?), annars är Warhammer ett stort intresse.

Just nu är jag lite inne på antingen Fantasy! eller Bortom men jag har inte spelat eller ens bläddrat i någon av dem. Är Fantasy! redundant om man har DoD? Är innehållet i Bortom för "moget" för en 14-åring (dvs, skrämmer det totalt slag på hans föräldrar?)?

EDIT: Jag har inget emot att ni pitchar egna spel så länge bra anlednignar ges!

Någon som vill ge sin åsikt, jag är nämligen lite inne på att rulla tärning alternativt köpa ett 5-pack kalsonger.

Jocke

Man med skägg
Nu vet jag inte vart budgeten ligger men jag tycker att det känns mycket presentigaere och lyxigare med Svavelvinter, En Garde eller Noir än, enbart på grund att de är redigt bundna i hårdpärm (och att 400-500 kr är en mycket större investering för en 14-åring än för en vuxen).

Fantasy! är dock nog det lättaste att ta till sig med en bakrund av Warhammer.

Nu har jag faktiskt bara spelat Noir och bara läst Fantasy! så jag kan inte göra något jätteskicklig bedömning av vilket spel som skulle vara roligast.

Svavelvinter är är nytt och fräscht, det är ju det senaste släppta spelet och blandar traditionelle regler med lite indie-tankar. Ett plus här är ju att det finns två romaner som utspelar sig i samma värld, så det går att läsa in sig ytterligare på världen.

Fantasy! är röjigt grottkrälande av den gamla skolan med mystiska män som ger äventyrare uppdrag på skumma världshus. Dessutom finns det ett färdigskrivet äventyr som går att köpta till.

En Garde kommer vara en fest om din bror gillar 1700-tal, musketörer, pirater och lite mystik på det. Jag som inte är så intresserad av historiska miljöer har inte tittat närmare på det.

Noir kan säkert vara skitkul om din bror har någon slags referenser till Film Noir, det räcker absolut med att typ ha sett Sin City eller så, men det kan vara en svår miljö att skifta till utan några mer referenspunkter.

Coreolis har fruktansvärt snygga och stämningsfulla illustrationer och har den direkta fördelen av att utspela sig i rymden.

Annars kan du ju skrota svenskan och köpa något Warhammer 40000 rollspel, typ Rouge Trader eller Dark Herasy. Förutsätt att det är warhammer 40000 han pysslar med. Warhammer Fantasy rollspelt tycker jag inte så mycket om, det är lite förmycket krångel med massa kort och tärningar med symboler och grejer.

Hoppas det här kan vara till nytta.

hakanlo

Hero
Av svenska rollspel just nu är ju Svavelvinter det klart presentigaste. En Garde kommer nog tvåa. Om budgeten är lite mer begränsad ligger nog Fantasy! bra till. Tja, vad Jocke Kofot sa, helt enkelt...

Värt att kolla är om denne fjortonåring uppskattar de rejäla textmassor som de förstnämnda två utgör - en liten varning där!

Ett annat hett tips för den som gillar warhammer, men är sugen på att gå mot rollspel tycker jag Pathfinder Beginner Box är. Ett ganska lättläst spel med mycket högt presentvärde (eftersom det kommer i låda med en hel del pinaler). Dessutom känner figurspelaren igen sig eftersom man använder figurer och golvplan.