Nekromanti Följa nyheter bättre

Möller

Hubert Hortlax
Jag gillar DN. Särskilt fördjupande artiklar om utrikes och politik. Men jag har inte alltid tillgång till DN, så jag följer nyheter via nätet också. Det är förövrigt riktigt trevligt att få nyheter från mer än en källa.

Jag använder mig av Google Reader. Jag har nyhetsflödet från de fyra rikstäckande svenska tidningarna, dagens industri och BBC i en mapp samt ledare och lite annat åsikts-betonat i en annan. Det funkar ... hyfsat. Jag kan hänga med i vad som händer.

Men intressanta artiklar tenderar att drunka. Alla källorna lägger upp fem-tio artiklar om samma sommarmord på ett par timmar. Jag vet att jag missar intressanta artiklar, för jag orkar inte gå igenom allt.

Jag kan inte se att fler mappstrukturer skulle hjälpa. Hm, möjligtvis sortera bort kvällspressen i en egen mapp och följa de andra noggrannare. Men jag tror inte det räcker. Inte heller vill jag dra ner på antalet källor jag följer, för det händer för alla av dem att de skriver något som ingen av de andra skriver.

Så, hur göra för att hitta de där längre reportagen som knappt ens räknas som nyheter? Jag kan tänka mig att ett tillägg som sorterar bort säg alla utom en artikel med samma titel skulle funka. Det kanske finns någon tjänst som sammanställer föregående dags nyheter till något som liknar en digital tidning (men inte är .pdf eller någon annan otrevlig teknisk lösning)?