Nekromanti Föll en hel tråd bort eller är det min trötthet som gjort mig hjärndöd?

Status
Not open for further replies.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tråden togs bort av trådstartaren. Det råder viss förvirring i redaktionen om detta och systeminställningarna som tillät detta, så vi håller på att snacka ihop oss om vad som ska gälla.

/Magnus

Minimoni

Homelander
Ok, personligen tycker jag trådar kan låsas, men tas bort när så mycket ändock sagts tycker jag är rent av en dålig policy och ett stort steg i fel riktning.

Det var ju en ganska stor tråd med mycket info i, oavsett var man står politiskt.

Dessutom tyckte i alla fall jag att jag lärde mig saker om feminism och genus som jag tidigare inte var så insatt i.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Minimoni;n140960 said:
Ok, personligen tycker jag trådar kan låsas, men tas bort när så mycket ändock sagts tycker jag är rent av en dålig policy och ett stort steg i fel riktning.
Det är inte policy.

Jag vill verkligen understryka att det inte är policy att radera trådar.

Så med det sagt, det är inte policy att radera trådar.

:)

Minimoni

Homelander
Jag låter gnälligare än jag är, men jag hoppas att tråden dyker upp igen och låses om den var så problematisk. Som sagt, jag är inte så grinig som jag låter men tyckte tråden hade poänger.

Arfert

Facit
Den där tråden var ett stort jävla misstag. Ingen (med nåt enstaka undantag) ville diskutera starten, dvs hur skriver man ett spel som kan locka fler tjejer till hobbyn. Med betoning på "skriver". Trots att jag betonade det. Utan det blev de vanliga (medvetna) missuppfattningarna etc. Så jag tog bort den.

Minimoni

Homelander
Men med den inställningen Arfert så kommer många trådar ryka när trådstartaren inte längre tycker att tråden blir exakt som de vill. Jag brukar ha rätt liknande åsikter som dig Arfert, mem här tror jag misstaget var att radera tråden. Än en gång, bättre att låsa den annars fruktar jag att det här kommer hända igen och det är skittråkigt att skriva i trådar som riskerar att raderas.

Harry S

Swordsman
Det var synd för i just den tråden skrev jag en väldigt lång och bra kommentar i ämnet.

Harry S

Swordsman
hakanlo;n140982 said:
OT: Du gav mig inspiration till nästa Järn-hack genom rubriken på denna tråd: Järndöd. Om zombies, så klart.
Jag kommer att bli tvungen att köpa det där järnet om du fortsätter att hacka det.

Harry S

Swordsman
Arfert;n140975 said:
Den där tråden var ett stort jävla misstag. Ingen (med nåt enstaka undantag) ville diskutera starten, dvs hur skriver man ett spel som kan locka fler tjejer till hobbyn. Med betoning på "skriver". Trots att jag betonade det. Utan det blev de vanliga (medvetna) missuppfattningarna etc. Så jag tog bort den.
Jag tycker inte att det var tråden som var ett misstag utan felet är att forumet inte är moget för den typen av trådar. För att kunna diskutera hur man bäst skriver ett rollspel om relationer för att locka tjejer till hobbyn så måste man först skapa en acceptans för att skriva ett rollspel med en sådan utångspunkt. Jag tror inte att det här forumet är moget för den typen av kontroversiella bordsrollspel. Din tråd var dömd att misslyckas i samma stund som du skrev den eftersom du hoppade över steget att först skapa en tråd som försvarade den typen av trådar.

Minimoni

Homelander
Harry S: Jag har kommit fram till att forumet inte är vidare moget att ta till sig något inom feminism/genus som inte stämmer överens med vad jag tror är en väldigt snäv tolkning. Jag anser mig vara feminist som vill veta mer och därför ställer jag frågor, men belönas med förolämpningar. Jag har beslutat att stanna på forumet tills jag fått western och eventuellt hålla kontakten via PM med de jag tycker är trevliga människor. När väl de också lämnat och det här forat har förvandlats till den enkelriktade dystopin där bara en åsikt räknas så är mitt deltagande också helt slut. Jag tror tråkigt nog att det inte är så lång tid kvar dit.

Jag har inga illusioner om att jag kommer bli saknad, men jag kommer att komma ihåg tiden då rollspel var i fokus med glädje. Förolämpningarnas och åsiktsfascismens tid får de som vill gärna ha för sig själva.

Harry S

Swordsman
Minimoni;n141049 said:
Harry S: Jag har kommit fram till att forumet inte är vidare moget att ta till sig något inom feminism/genus som inte stämmer överens med vad jag tror är en väldigt snäv tolkning. Jag anser mig vara feminist som vill veta mer och därför ställer jag frågor, men belönas med förolämpningar. Jag har beslutat att stanna på forumet tills jag fått western och eventuellt hålla kontakten via PM med de jag tycker är trevliga människor. När väl de också lämnat och det här forat har förvandlats till den enkelriktade dystopin där bara en åsikt räknas så är mitt deltagande också helt slut. Jag tror tråkigt nog att det inte är så lång tid kvar dit.

Jag har inga illusioner om att jag kommer bli saknad, men jag kommer att komma ihåg tiden då rollspel var i fokus med glädje. Förolämpningarnas och åsiktsfascismens tid får de som vill gärna ha för sig själva.
Jag hoppas du väljer att bli kvar på forumet även om jag tror mig förstå dina känslor inför situationen.

Arfert

Facit
Jag kommer försöka mest hålla mig till SagaGames-forumen, och bara prata egna spel. På sikt kommer nog SagaGames kanske söka en annan plattform, men det är något vi måste diskutera internt.

Jag har också märkt att "borgerliga" forumiter mindre och mindre är här, vilket är en farlig utveckling. Rollspel.nu marginaliserar sig självt, om det tappar varannan rollspelare.

Inkognito

Swordsman
Minimoni: Jag vill ha ett eget Western-forum! Alltså så som Fria Ligan har för Mutant. Det är på så många sätt bättre!

Därmed inte sagt att jag inte ser ett värde i rollspel.nu. Jag vet att jag inte delar politisk ståndpunkt med majoriteten här (men ibland i sakfrågor!) och ibland vill jag skjuta mig själv när jag läser pesudo-akademiska teorier om genus. Men, det är först när det blir extremistiskt och svart eller vitt som jag inte orkar med det.
Min tråd om kvinnoroller i Western gav mig faktiskt riktigt mkt bra insikt och info! Knappt någon som blev kränkt heller (tror jag).

Angående tråden som blev låst: Enligt min personliga erfarenhet (från 90-talet) så var rollspel en väldigt mansdominerad hobby. Framförallt dominerad av pojkar som inte hade så skarpa färdigheter att attrahera flickor (inte min mening att kränka någon med detta). Det kanske inte var så här överallt, men där jag växte upp var det så. Man spelade liksom i smyg om man inte redan var nörd-stigmatiserad.
Alla jag introducerat i vuxen ålder ("icke-nördar", tjejer och killar) har dock fallit pladask för rollspel. Så jag vet inte hur fel det är på själva rollspelen i sig (alltså det finns ju rätt stor spridning både vad gäller världar och regelsystem. Dessutom Ringbrynje-bikinis är väl dessutom knappt att räkna som ett omedvetet val längre?)

Jag tror alltså att om rollspel blir mer mainstream och får mindre stämpel av svettiga asociala män, så kommer det fler tjejer i hobbyn också. Sedan kommer såklart rollspelen att utvecklas att passa olika kvinnliga individer eftersom fler kvinnor kommer att ha åsikter!

Samtidigt vet jag inte hur stor nyrekrytering vi har till hobbyn idag? Eller vilka grupper det rör sig om. Är det 12 åringar som när man själv började eller är det vänner till 30-40 åringarna som blir rekryterade?

För ser man hur andra industrier gör så är ju "tjej-genré" i allra högsta grad effektivt om man vill rekrytera 12 åringar. Sen finns det naturligtvis starka åsikter emot att samhället ser ut så.

Minimoni

Homelander
Inkognito: Jag håller med i mycket du säger, dock har jag under en ganska lång tid velat veta mer om feminism och liknande men att bli förolämpad och förminskad för att jag ställer frågor till de som jag trodde visste bättre är inget jag njuter av. Jag älskar rollspel och jämlikhet och har varit en del av den här gemenskapen länge, men att få mina åsikter sågade vid forknölarna bara för att jag är man är inget jag trodde feminismen stod för, i alla fall inte den feminism jag vill vara en del av.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Harry S;n141026 said:
Jag tycker inte att det var tråden som var ett misstag utan felet är att forumet inte är moget för den typen av trådar. För att kunna diskutera hur man bäst skriver ett rollspel om relationer för att locka tjejer till hobbyn så måste man först skapa en acceptans för att skriva ett rollspel med en sådan utångspunkt. Jag tror inte att det här forumet är moget för den typen av kontroversiella bordsrollspel. Din tråd var dömd att misslyckas i samma stund som du skrev den eftersom du hoppade över steget att först skapa en tråd som försvarade den typen av trådar.
Tja, det beror nog på vad man menar med "mognad". I mina ögon är det rätt omoget att ha den sortens utgångspunkt...

Minimoni said:
Jag anser mig vara feminist som vill veta mer och därför ställer jag frågor, men belönas med förolämpningar.
Förolämpningar? När och var? Allt jag sett är att du inte hanterats med silkeshandskar utan faktiskt fått svar. Som du valt att tolka som förolämpningar. Hur mycket behöver man linda in sina svar till dig för att du ska bli nöjd?

Inte specifikt riktat till de båda ovan citerade herrarna:

(Also, en ganska lång, rätt poänglös rant. Sorry.)

Jag förstår att det finns behov av att diskutera till exempel genusfrågor på olika nivåer. Jag har bara inte riktigt räknat ut hur det ska gå till ännu. Det finns ju vissa saker vi feminister tar som självklara, men som i princip inte kan nämnas utan att lättkränkta män går upp i brygga och slår bakut.

En lösning kunde ju vara att enbart ha diskussioner på "feminism for dummies"-nivå, där man enbart talar om till exempel att det är dumt att våldta (men aldrig diskuterar vad som räknas som våldtäkt) och att kvinnor borde ha både rösträtt och rätten att bära byxor och kunna jobba som präster. Att det är dumt att ha regler som säger att kvinnor är sämre än män och att man nog inte ska ha hårdporr på omslaget till sitt rollspel. Ni fattar, minsta möjliga nivå som väl förhoppningsvis alla skulle kunna gå med på.

Men på samma sätt som jag skulle tycka att ett forum vars enda rollspelsfrågställningar vore av nybörjarslag så skulle jag nog tycka att det kändes ganska fattigt. Jag tycker om tanken på att forumet rymmer både nybörjarfrågor och mer avancerade/teoretiska frågeställningar. Jag är dessutom väldigt skeptisk till varje gång "teori" eller "teoretiskt" används som om de orden representerade något dåligt och fult, till skillnad från "riktigt" rollspelande och "riktiga" diskussioner om "riktiga" ämnen.

Jag vet inte vart jag ville komma med den här lilla ranten. Kanske att jag blir trött på att offerkoftan så lätt åker fram så snart feminister kritiserar något? Är "borgerliga forumiter" verkligen så lättkränkta att de inte klarar av att få mothugg? Är det så viktigt att kunna omge sig med enbart jasägare och folk som delar ens konservativa världsbild att man hellre ger upp hela forumet än bidrar med sina erfarenheter? Jag tycker ju att forumets storhet är att man här möter alla möjliga människor, även sådana vars världsbild och människosyn man inte sympatiserar med. Man behöver inte hålla med alla, och jag överlever att det finns de som säkert ser mig som en riktig PK-hitler. Det är lugnt. Jag har lärt mig mycket av folk som har åsikter jag finner avskyvärda. Flera av dem är dessutom hemskt trevliga IRL och som personer. Jag hoppas att även folk jag inte delar åsikt med stannar på forumet, men det betyder inte att jag är villig att i alla lägen låta dem stå oemotsagda.

Status
Not open for further replies.