Nekromanti Förändra vapenskada för högafärdighetstal

Kotten

Veteran
Joined
18 Nov 2001
Messages
62
Location
Hovmantorp(växjö), kronoberg,
När man har 16 i en färdighet finns en frivillig regel som gör att man får +1 i skada, sen vid 18 + 2 och typ 20 +ob1t6 osv. Borde man inte kunna göra som så att för varje effekt man lyckas med lägga till det i skada. För får man en träff med 9 i effekt så känns det som om den borde göra mer skada eller, är en sådan ny regel rimlig eller orimlig? Den gör ju så att bra träffar gör mer skada medans dåliga gör lite mindre.
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Man kan ju se det så här också, om man slår en hög skada så var det ett bra anfall och en låg skada ett dåligt. Effekten är mer ett mått på "hur snyggt" (effektivt kanske är bättre ord) du tar dig till själva träffen och påverkar altså hur svårt det är att blocka/parera anfallet istället.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Det är ett orimligt förslag eftersom att effekten beror på hur bra du träffar. Om motståndaren försöker undvika mot din effekt 9 så är det inte så stor chans att han lyckas. Om du däremot får effekt 1 och den undvikande får effekt 2 så träffar du ju inte...

Högt FC syftar snarare på att man vet var man ska slå för att åsamka så mycket skada som möjligt.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Låter väl schysst

Lite som Gemini systemet allså. Fast det måste ju bli så att om effekten för slaget blir 9. Och motståndaren undvikaeffekt blir 3 så blir skadan som läggs till 6 (3-9=6). Och det kan ju vara rätt så effektivt. Särskilt om man kommer i ett bra läge och kanske endast har Ob2t6 i svårighetsgrad att attackera.

Fast det blir ju lite mycket extra matte i ett system som redan nu inte är överdrivet snabbt...
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Låter väl schysst

Om en motståndare får en positiv effekt på 3 så har han lyckats med sitt undivka-slag och tar därför ingen skada alls. Eller?

Vidare så håller jag med UnConnected angående skadeökning vid effekt (ingen med andra ord).
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Re: Låter väl schysst

Tack för medhållet. Tycker att det är skadetärningarna som symboliserar effekten av träffen, effekten på färdighetsslaget är ju egentligen bara hur elegant, effektivt och oväntat anfall man gör, desto bättre effekt desto mer "tagen på sängen" blir ju försvararen.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Låter väl schysst

Ja eftersom skadevärderna är rörliga (det vill säga man slår fram skadan och den har inte, som i exempelvis gemini, fast skada) och det är ju de som symboliserar hur bra träff man får. Och regeln som finns i Eon om att man får ökad skada på vapnet ju bättre man är fungerar bra enligt mig. Dessutom så blir det inte lika mycket matte som det blir när man skall börja kämpa med differenser och liknande... Men samtidigt så kan det ju vara naturligt att ett anfall som lyckas mycket bra (förutom perfekt) ger mer i skada. Då kan man ju använda differensregeln. Själv kommer jag inte göra det. Den fungerar underbart bra i Gemini men där är ju regelsystemet så snabbt på alla sätt och vis.

Nåväl... Tjolahopp--
 
Top