Nekromanti Föråldrad magi

Rickard

Urverk speldesign
Har länge (2-3 år) grunnat på att göra så magi i föremål ändras när det åldras.. Vem minns inte (förutom de som inte spelat äventyren) t.ex. Demens i Svavelvinter som var magi som man inte direkt kunde förklara m "Aha! Det är en ELD E3"?

Det jag inte kommit fram till är hur jag ska lösa problemet m att ge förklaringar till hur magin ändras.. Jag vill ha lösa regler men ändå ha en riktlinje till hur magin förändrar sig. Gärna en (o)logisk förklaring..

Hade tänkt mig en tabell men såna brukar bli tråkiga och fantasilösa i längden.. Nån som har ett bra förslag som kan hjälpa mig på traven?

/[color:448800]Han</font color=448800> som hade nåt annat som han skulle be om men kommer inte ihåg det just nu (får bli en annan tråd in framtiden)

Archer

Swashbuckler
Världen förändras med tiden, så gör även vitners flöden. Därmed var vissa saker möjliga förr och inte nu, och vise versa.

Skelander

Veteran
Jag har alltid varit lite emot att den "uråldriga" magin alltid är bättre och häftigaren än t.ex. den magi en RP behärskar. Vad är det som säger att dagens magi är sämre än för 1000 år sedan? Jag menar, magiker har haft 1000 år på sig att förbättra och fila på sina favoritformler så att de blir bättre och bättre.

Staffan

Myrmidon
Enkelt. Det måste finnas nån anledning till att dagens magiker (framför allt rollpersoner) inte kan göra lita coola och häftiga artefakter som folk kunde göra förr.

I en del världar löser man problemet genom att låta världen befinna sig i en "mörk medeltid" efter kollapsen av något stort imperium, där en massa kunskap har gått förlorad. I andra så har magins regler ändrats med tiden av en eller annan anledning.

Skelander

Veteran
Jepp, jag håller med om det. Men varför är det samma idé i alla jämrans fantasy-rollspel? :)