Nekromanti för bra start gubbar

Allanon

Veteran
Joined
17 Jan 2001
Messages
62
Location
Kramfors
Jag tycker att mina spelares RP blir för bra är man skapar dem. jag menar, tre nya RP ser ett troll, vad blir reaktionerna? "ett troll, vi slaktar han!" Därför har jag byggt om systemet när man skapar en RP efter neotech 2 system.
dvs för de som inte vet.
alla grundchanser är nu på 5.
yrket är indelat i 3 "faser".
för en helt igenom normal karriär får man 93 enheter (sammanlagt från både valfria och yrkes). jämför det mot de tidigare 140 så får man ett hum om vad det hela går ut på.
men mina spelare vart jätte nöjda över det nya systemet då de inte längre fick så mycket enheter att krigare lärde sig 15 i läkekonst, räkna och några andra "icke krigar färdigheter" samt att magikerna var veritabla slaktmaskiner med stridssvärdet och fortfarande var en skicklig magiker.
det känns som om det är mer balans nu och att RP får arbeta mer att bli skickliga, den reflektion jag fått från mina gubbar är att det blir mycket svårare i början och att de många gånger får backa ur där de tidigare kört rakt på, men det tycker de är roligare eftersom det roligaste är ju att bygga upp gubben, dessutom blir man så mycket gladare när man lyckats bygga upp gubben, man har ju kämpat mer.

vad tycker ni andra? vore kul med lite respons...

I'm the chosen
I'm the one
I'm the child of KoRn
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
bravissimo! explendedo! honnom ska vi ha!

låter skitbra. bara det att man måste föra in diktatur i min och andra spelgrupper för att nått sånnt skulle kunna gå igenom. du har inte riktigt helt rätt, mina rollpersoner har en tendens att inte bli så himla bra ändå. om man lägger massor av enheter på sånna färdigheter som alla måste ha för att överleva och leva normalt i ett samhälle så blir det inte så fruktansvärt mycket kvar. en övertala på 15 är rätt überbra, då lever man juh nästan för halva priset. magikern du berättade om måste vara rätt enkelspårig om han har råd till svärd å så (svärd är bättre än de dumma, idiotiska och koboldiska stridskonsterna!).. men å andra sidan blir juh gärna en magiker, i alla fall i vår spelgrupp, äckligt snuskigt bra pga alla miljoner färdigheter som hon eller han besitter. primitiva magiker.. ush. snart upptäcker väll min spelgrupp hur ooooooooooshligt bra de är.. alla magimojar utom teroretisk magi, 110 enheter!!
det är nog lite för enkelt att göra überbra gubbar om man vill..

hur delade du upp yrkesvalet i tre delar? fick de göra som i neotech och välja tre olika yrken eller ger du fortfarande allihop endast ett yrke men med tre lyckaslag's-omgångar? det skulle vara rätt kasst om du gav dem tre olika yrken, förr i tiden blev man ju bagare, sedan bytte man inte yrke fören man dog [color:red]=[color:yellow]o</font color=yellow>)</font color=red>

Smaffy är jag. blä.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Ämlans avstavning

"blir reaktionerna? "ett troll, vi slaktar han!" Därför har jag byggt om systemet när man skapar en RP efter neotech 2 system.
dvs för de som inte vet.
alla grundchanser är nu på 5.
yrket är indelat i 3 "faser".
för en helt igenom normal karriär får man 93 enheter (sammanlagt från både valfria och yrkes). jämför det mot de tidigare 140 så får man ett hum om vad det hela går ut på."


Låter som ett lite krångligt sätt att lösa problemet på (om det nu är ett problem över huvud taget). Jag vet inte om jag gillar grundchans 5 bättre än grundchans [attribut/2] - den ena tar inte hänsyn till talang och bakgrund, den andra spelar för stor roll. Kanske en enkel tabell som ger antingen grundchans 5, 6 eller 7, beroende på om attributet (eller medelvärdet av attributet) är mindre än eller lika med 10, mellan 11 och 15, respektive större än eller lika med 16, en bra kompromiss.

Tre karriärssteg tror jag också är lite fel modell. Trots allt är karriärbyten i Mundana tämligen ovanlig eftersom det inte finns något krav på en rörlig arbetsmarknad. Dessutom är det faktiskt enklare att bara sänka mängden enheter man får.

För övrigt, skriver du "en lång hårig kvinna" också? /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Allanon

Veteran
Joined
17 Jan 2001
Messages
62
Location
Kramfors
Re: bravissimo! explendedo! honnom ska vi ha!

iochför sig har ni ju rätt i att man inte byter yrke så ofta men vissa undantag finns, tex, Kuragan. han börjar sitt liv som soldat men finner det för strikt och lämnar yrket, han tar sedan upp lärlingsskap hos en jägare men lämnar även honom för att bli lejd krigare till sist. det är väl ganska logiskt?
men det är ju en annan femma med magiker, där lät jag helt enkelt inte spelaren byta yrke med sin RP utan fick snällt vara magiker alla tre faserna.
jag tycker det fungerar bra, kräver bara lite logiskt tänkande från spelare och SL

I'm the chosen
I'm the one
I'm the child of KoRn
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: bravissimo! explendedo! honnom ska vi ha!

Nä, jag tycker inte att en kille med rör 18 ska vara lika bra som en dvärg med rör 3. Det låter lite osannolikt. Jag tycker inte heller att man blir koboldbra med eons regler, man blir bara bra på det man ska kunna. En kille med 8 i 85 färdigheter kan ju inget och får inte något jobb.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Vrimzikiel

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
21
Location
Göteborg
Re: Ämlans avstavning

Det beror väl på om han syftar på att skriva om en kvinna som är lång och hårig, eller bara en långhårig.
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Enkel lösning

Njaaaa....

I en medeltida värld såsom Mundana vart det inte speciellt vanligt (läs ämlans jätte ovanlgt) att man bytte Yrke, därför tycker jag att det blir litta konstigt med 3 yrkesperioder.

Sen när det gäller monsterna kan jag bara säga:
Lägg till minst 3-4 på alla FV värden som finns i Monster och Varelser, detta gäller så gott som alla värden på SLP som Neogames har släppt.

Anledningen är att Neo tydligen tycker att värdet 15 är förbannat bra och att en mästare på sitt gebit ska ha 15. Lite kosntigt att en mästare misslyckas var tredje gång när han gör någonting vanligt .. men men ... dom tycker som dom gör.

Min lösning är asså att behålla den vanliga RP-genereringen, men gör SLP´s och monster hårdare (läs bättre FV).

Enkel skala på hur mina SLP´s FV i deras huvudfärdigheter ligger:

Standard Grunt (vakt 1.a, magiker, köpman, gürd): 14-16
Lite bättre utbildad person (livvakt, kass vapenmästare, magiker, smed, standard tirak): 17-18
Erfaren snubbe (Erfaren Legoknekt, Lärare, nitisk lönnmördare, kunskapare, Bra Magiker, jobbig tirak): 19-20
Hård fan: (BRA tjuv, Vapenmästare, Legosoldatkapten): 21
Ryktbar (gammal magiker, krigare med BÖRJAN till ett rykte, tjuv som har ett par år på nacken): 22
Hård & Erfaren fan (den lite bättre vapenmästaren, lite mer ryktbar krigare, gudabegåvad präst, specialist lärare): 23

osv ....
De RIKTIGT bra killarna (the stuff of legends) ligger givetvis en bra bit över detta oxå.

När det gäller div monster, lägg oxå till lite på div grundegenskaper, de värden som presenteras i M&V är ju bara snitt värden. Det kan t.ex vara et förbannat smidigt eller starkt troll, lägg till därefter.

Ja .. du fattar ... jag tror inte lösningen är att göra RP's SÄMRE då de från början är ganska sugiga.
Med FV 15 är det bara typ 66-67% chans att man klarar av någonting normalt. Detta är ju ganska ömkligt.
Skulle man applicera samma på nutiden och till exempel militärtjönstgöringen skulle alla Bassar med ett guldmärke på axlen ha FV 23-24 i automatbössa .....


Ja du fattar.


MvH
Kullendorff
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Huvudsaken med rollspel är inte hur bra RP är i allting, då skulle ju ingen vara Vanar, utan Thism, Ghor, eller någon annan ras. Thism får ju (oftast) extra yrkesenheter pga hög ålder. Ghor får MYCKET BRA attribut (borde inte de få minus i <PER>???

Om RP får bra värden, så låt bara motståndet bli desto hårdare. Låt trollen bli starkare.

Huvudsaken med rollspel är ICKE hur mycket skada ens svärd gör utan hur KUL man har!

Nu har jag sagt mitt.



Din vän i kampen mot Jargier, Thalasker, Bazirker och Mundanas avskum av alla former.
 

Gunnar_UBBT

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
74
Re: Ämlans avstavning

Hmmm...stavas det inte messerschmitt? ;)

/Gunnar -tycker bättre om långhåriga kvinnor än långa håriga diton :)
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
Re: Enkel lösning

Med FV 15 är det bara typ 66-67% chans

hur räknar du egentligen, med lite kvick huvudräkning får jag det till 75%...

men det kanske e fel, eller???

FV 15 e fan skit bra....18 är ännu bättre...osv osv...


//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.
 

Vrimzikiel

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
21
Location
Göteborg
Re: Ämlans avstavning

Jag vet att han inte sa nått om någon kvinna. Krille skrev "För övrigt, skriver du "en lång hårig kvinna" också?" jag tolkade detta som en kommentar till Allanons "icke krigar färdigheter". Men min kommentar funkar ändå lika bra ändå. Den syftade bara på det Krille skrev, vilket jag uppfattade som att Krille menade en långhårig kvinna, men då man även kan säga en lång hårig kvinna, om kvinnan e lång och hårig, tyckte jag att en rolig kommentar var på sin plats!
 

Nauseam

Veteran
Joined
27 Dec 2000
Messages
147
Location
De mörka skogarna i Östanled.
Hur bra är 15?

Kommer inte ihåg det exacta prosentvärdet på chansen att lyckas när man har 15 i FV (det står ju eon delux detdär) men är inte 15 vad man kan tänka sig att en utövande yrkesman har i sitt primära urkesutövande? Iofs är väll 11(komma nåt) medel på OB3T6 men om man nu har jobbat med det ett bra tag kan man ju kalt räkna med att man fåt en del träning... En urkesmilitär är väll ganska haj på dethär med slås och smeden på dethär med smide... Far min som har jobbat som elektriker ett bratag har någ rejält över FV15 i "pula med elgrejjer" Och min farfar som var revisor var en hejare på dethär med bokföring. Sen att en vapenmästare har 15 i läkekonst och en magiker 15 i svärd... Det ärju lite... tveksamt... Fastharman ett genuint intresse så, min far är knivmakare och en bra sådan... Och farfar var en kompetent fotograf... Så visst, man kan om man vill.

~nauseam~~~~~~
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Alla kan väl ändra sig. Förresten är det personangrepp att kalla någon gruppkobold.

Din vän i kampen mot Jargier, Thalasker, Bazirker och Mundanas avskum av alla former.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Ämlans avstavning

Trots allt är karriärbyten i Mundana tämligen ovanlig eftersom det inte finns något krav på en rörlig arbetsmarknad.

Håller med... "jag började som magikerlärling, men lyckades aldrig få till det elaka skrattet så jag sadlade om och gjorde min gesälltid som krigare... när jag sedan upptäckte att jag inte tålde åsynen av blod omskolade jag mig och blev akrobat i stället" låter inte så fantasy... om man inte spelar Discworld /images/icons/smile.gif

(faktum är att det låter litet som när de koboldigare av mina spelare försöker motivera varför de är bra på alla dessa vitt skilda färdigheter)
 
Top