Nekromanti för enkelt skadesystem???

glittersnus

Veteran
hej! jag skissar på ett rollspel som kommer ha rätt lätta men bra regler. (typ inte så inväcklade som EON). här kommer skadesystemet som nog äe det enklaste av dom alla...:

ralf har 20 "HP". han får 7 i skada + 5 för det träffade i huvet... altså får man + i skada på ställen där man inte tål så mkt. man har bara ett totalt "HP" som man brar från. är detta vettigt??? nått man borde lägga till??? /jens

Krille

Super Moderator
"är detta vettigt???"

Den har ju funkat förut, så varför inte nu också?

"nått man borde lägga till???"

Tycker du att det tillför något om du lägger till något?

Mask_UBBT

Hero
Om du inte vill ha ett hyperrealisitikst system så är det där finfint...

Du borde kanske ha en regel som bestämer vem som gör vad när...

Jag kommer faktiskt hänvisa till mitt första rollspel, som finns Under wrnu's Gratis rollspel och heter Nikolaus... Mycket simpelt system, men det fungerar...

Eller om du menar ultra-ultra simpelt; Sonor

/Mask - som tycker att ett "knogjärn av el" låter som en ganska bra idé...

Troberg

Sinister eater
Borde funka fint. Allt beror på vilken typ av spel du planerar att köra och vilken detaljeringsgrad du behöver.

här kommer skadesystemet som nog äe det enklaste av dom alla...
Detär inte det enklaste av alla, man kan ju exempelvis ta bort skademodifikationer beroende på träffområde (och därmed hamna på Call of Cthulhu och andra BRP-varianter), eller så kan man driva det ännu längre och göra som Paranoia som har fyra skadenivåer: uninjured, wounded, incapacitated, dead. Detär nog ungefärså enkelt man kan göra det.

Zadrith

Hero
Personligen var jag inne på samma tankar som du när det gällde modifieringar av skador i huvudet och andra känsliga områden men det slutade med att skadan i huvudet dubblerades eftersom det i annat fall blev för stor skillnad om skadan var exempelvis ett och för liten skillnad om skadan var exempelvis tjugo.