Problemet med att göra ett spela en kampanj i Stenålder är att få spelare och Spelledare att klara av att gestalta en värd där så enkla saker som Pengar och Ekonomi, Länder och armer, Bra vapen, Bra läkekonst, Där den enda förklaringen till fenomen som Åska och köld är från gudar vilket även personer i senare Mundansk tid gör..
Att gestalta detta är jobbigt och svårt det kanske svåraste är att gestalta en värd där pengar saknas utan pengar försvinner en otroligt mängd prylar och ideer från värden..
Första stegen att föra in Mundana i stenens tidsålder borde vara att unders söka VÅR stenålder för att se HUR de levde på den tiden. Stor mängd av födan är insamlad mat och samla mat tar tid specielt om man ännu inte odlar maten själv..( för att få en aning om HUR många timmar det kan gå att plocka mat i skog GÅ ut i skogen fyll en hink med blåbär/lingor/smultrun och se Hur lång tid det tar för DIG )
Sen kommer kött den vanligaste maträtterna borde vara fågel fisk ohc mittimellan ( groder och annat gött som )
Stora byten som älg och myskoske/häst eller Mamutar är svåra fånga och farliga.. Lättaste sättet är fallgropar och fällor. ( Tyvär om det inte finns ett naturligt stup så behövs det en grävskopa för att med fallgrop kunna fånga en mammut *ler* )
??? vad blir innebörden av brist på valuta ???
Den som är mäktigast/skikligaste på jakt/hantverk har mest ägodelar ju fler ägodelar desto "rikare" är man skickliga jägare kan snappt stiga i rang osv
( du vill ha flintyxa jag vill ha halsband med björntänder så vi byter, Å medela gärna spelare att även om halsbandet inte passar till pälsen så är det bättre att ha en för mycket än för liten man kan ju byta till sig MAT ).
!! Svårt för EN ledare att bli hövding/kung över ett stort område !!..
De han och hans närmaste män kan hota och belöna i form av mat värdeföremål och beskyda från farliga rovdjur De kan han ha Makt över..
Makt kan aldrig erövras makt ges bort.. Först när en ledare har lyckats övertala en grupp om att det är HAN som bestämer och DE ska sammarbeta
( När gruppen väl har börjat sammarbeta är det ofta som någon i gruppen slår ner Ledare nr1 och försöker bli Ledare nr2 tyvär så kommer Ledare nr 3 och vill ha makt )
Så makt är svårt att få och svårare att behålla om gruppen är skickliga på det som de gör. En smart ledare ser till att hans löjtnanter har belöningar som gör dom lojala..
I vårat samhälle finns ett störe utbud av nöjes prylar och pengar som de kan spendera i stenålder så är de prylarnas motsvarlighet bättre pälsar fler tjejer och kanske Alkol. ( saker som tar plats och i fallet med tjejer kan vara svårt för en ledare att ha kontroll över )
Vidare svårigheter med att vara ledare i ett Stenålders samhälle är att det finns gott om okänd mark som folk kan flytta till givet viss är varje försök att hitta nya områden att bo i svårt och livsfarligt men människor är modigare/ointeligentare än vad man kan tro..
Och HUR ska DU förklara för din spelare hur han ska måste byta 15 kg kött mot en flintyxa ? eller kostar en yxa i flinta 100 kg kött eller kanske bärnstens halsband eller en mammutbete ?
Flinta var under tidig och sen stenålder en handelsvara det vet man tyvär för att stenen skulle ha något värde måste den vara stor nog för att man ska kunna göra något av den..
Flinta sten är tung och den finns bara i områden med KRITA man vet att stenålders män/kvinnor reste långa vägar bara för att bryta flinta i gruvor.. ( Norges hittade de en flintgruva som när den användes låg åtminstonde 1 mil från land.. Stenåldersmäniskorna var tvungen att paddla ut ohc gräva sen paddla in igen. )
Vad värre/bättre är att flinta har flera olika nivåer av kvalite tro det eller inte det finns dålig och bra flinta.
färgen på flinta är från skitbrunt till mörktsvart och blänkande bärnstensbrunt så har man som grupp kontroll över en BRA gruva kan man byta till sig annat som exempel viss MAT förådd bärsten och annat användbart..
Sen hur är vapnena på den tiden ? Dåliga eller ?
En flint yxa egg är vassare än järnvapnena skär och stick yta var.
Tyvär så är flinta skört och spricker lätt det är även flintas styrka ett bra flint vapen blir aldrig slött det kan och kommer gå sönder för eller senare orsaken att flintan inte behöver vässas är att eggen hela tiden "vässar sig själv" när flintan används så lossnar bitar från bladet flintans natur gör att bitanra som lossnar följer eggen och den blir därmed hela tiden "vässad"
( om den träffar ett ben i bytet eller en sten vid sidan av bytet så kan den spricka sönder )
Så med andra ord VI har vassa flintvapen som är minst lika bra som stålvapen MEN OM de stöter på hårt ben eller sten så går flintan sönder.. ( skallben kan ibland vara för tjockt för ett flinta vapen att slå hål i det är dokumenterat, ) Så länge som man bara skär så är flinta ett ypperlikt matrial men ska man hugga eller sticka sig igenom BEN eller tjockt trä är flinta sämre..
( I dag används ibland kirurg knivar gjorda av flinta. Det är sant skoj va )
Som brödkniv är flinta bra som jakt och krigsvapen är den dålig.
klubbor och annat är som krigsvapen överlägsna..
Sen har de klubbor de har i många områden Bumeranger kastkäppar. ( Nej det är inte bara i Australien de finns.. )
Bumeranger har man hittat över hela Europa och Asien Amerika och afrika av någon anledning så glömde man bort bumerangen *hmm* kan ha att göra med att vi har mer skog än exempel viss Australien.
Sen majoriteten av dessa bumeranger tillhör den sort som EJ kommer tillbaka ( se egyptierna S formade kastkäpp som ett exempel ) Men även återvändande har funnits i Europa..
Okej så vapnena var "dåliga" de går lätt sönder måste repareras vad innebär det att vapnena är dåliga ?
Djur är svåra att jaga
Djur är farliga att jaga
En björn/varg vars tänder man minstänker var högvaluta är livsfarliga djur för en stenålders människa
Inte nog med att djuret är störe ( i fallet björn ) har vassare tänder och blir arg när man skadar det utan det ända sättet man med säkerhet kan lyckas med storrovdjurs jakt är om man är fler än 1 jägare.. Problemet är om en grupp jagar så blir vinsten mindre när
bytet måste delas
Sen kommer det till Skador som under stenåldern var livsfarliga en jägare blev halt kan inte jaga längre utan blir en belastning,
sjukdommar vi idag kan skratta åt kan vara direkt dödliga, infektioner är vanliga att få OM man blir biten av ett djur och infektioner
kan lätt leda till blodsförgiftning och DÖDEN..
SÅ jag skulle kunna skriva 100 tals mer info om stenålders rollspels problem men jag gör det inte.
Rollspel under en fiktiv stenålders samhälle har ENORMA potential till äventyr tänk bara på att mängden information måste vara störe bättre förklarad infrastruktur på samhället osv.. SÅ att spelare och spelledare kan gestalta en värd där tekniskt eftersatta
Tiraker ( Homo sapien Neandertalis ) utgjorde en livsfarlig konkurent till (Homo Sapien Cromango ) i vår värd där man vet att dessa folk inte bara dödade varandra utan även hade handel och giftemål mellan sig ( man har hittat rester som KAN tyda på att det är så,, Vilket betyder att Neanderthal människans gener kan leva än idag bland OSS )..
I en fantasy värd kan vi få Ännu roligare där finns riktiga Tiraker de är starkare ser bätre i mörker är TOTALT överlägsen de har klor de kan äte kadaver som inte ens en Gam vågar äta ( nackdelar är att de troligen behöver mycket föda för att överleva ),
Svåra konkurenter till Människorna och Alverna ( Homo Elfine Supsigfullus ) människors för och nackelar behöver vi inte gå in på..
Men alverna De är lätta springer antagligen snabbare deras diet är antagligen mer vegitarisk och de lever länge har bättre läke kött tåligare mot infektion ser bättre och hör bättre men är i gengäld så fortplantar sig de söligare och med tanke på HUR farligt det är att jaga djur för köttet så tror jag att Stenålders Alven var i huvudsak vegan ..
Dvärgarna å andra sidan de är korta kraftiga och ser i mörker vilket gör att de är minst lika svåra konkurenter som Orcher.. ( kort och väger lite = billiga i drift behöver lite föda )
Magi finns det i Stenålders Mundana ?
Jeeep Schamaner finns primitiva magiker som kanske kan en eller två effekter och någon enkel alstra.. MEN magi var direkt från gudarna och extremt sällsynt..
Att gestalta detta är jobbigt och svårt det kanske svåraste är att gestalta en värd där pengar saknas utan pengar försvinner en otroligt mängd prylar och ideer från värden..
Första stegen att föra in Mundana i stenens tidsålder borde vara att unders söka VÅR stenålder för att se HUR de levde på den tiden. Stor mängd av födan är insamlad mat och samla mat tar tid specielt om man ännu inte odlar maten själv..( för att få en aning om HUR många timmar det kan gå att plocka mat i skog GÅ ut i skogen fyll en hink med blåbär/lingor/smultrun och se Hur lång tid det tar för DIG )
Sen kommer kött den vanligaste maträtterna borde vara fågel fisk ohc mittimellan ( groder och annat gött som )
Stora byten som älg och myskoske/häst eller Mamutar är svåra fånga och farliga.. Lättaste sättet är fallgropar och fällor. ( Tyvär om det inte finns ett naturligt stup så behövs det en grävskopa för att med fallgrop kunna fånga en mammut *ler* )
??? vad blir innebörden av brist på valuta ???
Den som är mäktigast/skikligaste på jakt/hantverk har mest ägodelar ju fler ägodelar desto "rikare" är man skickliga jägare kan snappt stiga i rang osv
( du vill ha flintyxa jag vill ha halsband med björntänder så vi byter, Å medela gärna spelare att även om halsbandet inte passar till pälsen så är det bättre att ha en för mycket än för liten man kan ju byta till sig MAT ).
!! Svårt för EN ledare att bli hövding/kung över ett stort område !!..
De han och hans närmaste män kan hota och belöna i form av mat värdeföremål och beskyda från farliga rovdjur De kan han ha Makt över..
Makt kan aldrig erövras makt ges bort.. Först när en ledare har lyckats övertala en grupp om att det är HAN som bestämer och DE ska sammarbeta
( När gruppen väl har börjat sammarbeta är det ofta som någon i gruppen slår ner Ledare nr1 och försöker bli Ledare nr2 tyvär så kommer Ledare nr 3 och vill ha makt )
Så makt är svårt att få och svårare att behålla om gruppen är skickliga på det som de gör. En smart ledare ser till att hans löjtnanter har belöningar som gör dom lojala..
I vårat samhälle finns ett störe utbud av nöjes prylar och pengar som de kan spendera i stenålder så är de prylarnas motsvarlighet bättre pälsar fler tjejer och kanske Alkol. ( saker som tar plats och i fallet med tjejer kan vara svårt för en ledare att ha kontroll över )
Vidare svårigheter med att vara ledare i ett Stenålders samhälle är att det finns gott om okänd mark som folk kan flytta till givet viss är varje försök att hitta nya områden att bo i svårt och livsfarligt men människor är modigare/ointeligentare än vad man kan tro..
Och HUR ska DU förklara för din spelare hur han ska måste byta 15 kg kött mot en flintyxa ? eller kostar en yxa i flinta 100 kg kött eller kanske bärnstens halsband eller en mammutbete ?
Flinta var under tidig och sen stenålder en handelsvara det vet man tyvär för att stenen skulle ha något värde måste den vara stor nog för att man ska kunna göra något av den..
Flinta sten är tung och den finns bara i områden med KRITA man vet att stenålders män/kvinnor reste långa vägar bara för att bryta flinta i gruvor.. ( Norges hittade de en flintgruva som när den användes låg åtminstonde 1 mil från land.. Stenåldersmäniskorna var tvungen att paddla ut ohc gräva sen paddla in igen. )
Vad värre/bättre är att flinta har flera olika nivåer av kvalite tro det eller inte det finns dålig och bra flinta.
färgen på flinta är från skitbrunt till mörktsvart och blänkande bärnstensbrunt så har man som grupp kontroll över en BRA gruva kan man byta till sig annat som exempel viss MAT förådd bärsten och annat användbart..
Sen hur är vapnena på den tiden ? Dåliga eller ?
En flint yxa egg är vassare än järnvapnena skär och stick yta var.
Tyvär så är flinta skört och spricker lätt det är även flintas styrka ett bra flint vapen blir aldrig slött det kan och kommer gå sönder för eller senare orsaken att flintan inte behöver vässas är att eggen hela tiden "vässar sig själv" när flintan används så lossnar bitar från bladet flintans natur gör att bitanra som lossnar följer eggen och den blir därmed hela tiden "vässad"
( om den träffar ett ben i bytet eller en sten vid sidan av bytet så kan den spricka sönder )
Så med andra ord VI har vassa flintvapen som är minst lika bra som stålvapen MEN OM de stöter på hårt ben eller sten så går flintan sönder.. ( skallben kan ibland vara för tjockt för ett flinta vapen att slå hål i det är dokumenterat, ) Så länge som man bara skär så är flinta ett ypperlikt matrial men ska man hugga eller sticka sig igenom BEN eller tjockt trä är flinta sämre..
( I dag används ibland kirurg knivar gjorda av flinta. Det är sant skoj va )
Som brödkniv är flinta bra som jakt och krigsvapen är den dålig.
klubbor och annat är som krigsvapen överlägsna..
Sen har de klubbor de har i många områden Bumeranger kastkäppar. ( Nej det är inte bara i Australien de finns.. )
Bumeranger har man hittat över hela Europa och Asien Amerika och afrika av någon anledning så glömde man bort bumerangen *hmm* kan ha att göra med att vi har mer skog än exempel viss Australien.
Sen majoriteten av dessa bumeranger tillhör den sort som EJ kommer tillbaka ( se egyptierna S formade kastkäpp som ett exempel ) Men även återvändande har funnits i Europa..
Okej så vapnena var "dåliga" de går lätt sönder måste repareras vad innebär det att vapnena är dåliga ?
Djur är svåra att jaga
Djur är farliga att jaga
En björn/varg vars tänder man minstänker var högvaluta är livsfarliga djur för en stenålders människa
Inte nog med att djuret är störe ( i fallet björn ) har vassare tänder och blir arg när man skadar det utan det ända sättet man med säkerhet kan lyckas med storrovdjurs jakt är om man är fler än 1 jägare.. Problemet är om en grupp jagar så blir vinsten mindre när
bytet måste delas
Sen kommer det till Skador som under stenåldern var livsfarliga en jägare blev halt kan inte jaga längre utan blir en belastning,
sjukdommar vi idag kan skratta åt kan vara direkt dödliga, infektioner är vanliga att få OM man blir biten av ett djur och infektioner
kan lätt leda till blodsförgiftning och DÖDEN..
SÅ jag skulle kunna skriva 100 tals mer info om stenålders rollspels problem men jag gör det inte.
Rollspel under en fiktiv stenålders samhälle har ENORMA potential till äventyr tänk bara på att mängden information måste vara störe bättre förklarad infrastruktur på samhället osv.. SÅ att spelare och spelledare kan gestalta en värd där tekniskt eftersatta
Tiraker ( Homo sapien Neandertalis ) utgjorde en livsfarlig konkurent till (Homo Sapien Cromango ) i vår värd där man vet att dessa folk inte bara dödade varandra utan även hade handel och giftemål mellan sig ( man har hittat rester som KAN tyda på att det är så,, Vilket betyder att Neanderthal människans gener kan leva än idag bland OSS )..
I en fantasy värd kan vi få Ännu roligare där finns riktiga Tiraker de är starkare ser bätre i mörker är TOTALT överlägsen de har klor de kan äte kadaver som inte ens en Gam vågar äta ( nackdelar är att de troligen behöver mycket föda för att överleva ),
Svåra konkurenter till Människorna och Alverna ( Homo Elfine Supsigfullus ) människors för och nackelar behöver vi inte gå in på..
Men alverna De är lätta springer antagligen snabbare deras diet är antagligen mer vegitarisk och de lever länge har bättre läke kött tåligare mot infektion ser bättre och hör bättre men är i gengäld så fortplantar sig de söligare och med tanke på HUR farligt det är att jaga djur för köttet så tror jag att Stenålders Alven var i huvudsak vegan ..
Dvärgarna å andra sidan de är korta kraftiga och ser i mörker vilket gör att de är minst lika svåra konkurenter som Orcher.. ( kort och väger lite = billiga i drift behöver lite föda )
Magi finns det i Stenålders Mundana ?
Jeeep Schamaner finns primitiva magiker som kanske kan en eller två effekter och någon enkel alstra.. MEN magi var direkt från gudarna och extremt sällsynt..