Nekromanti För er som är hundägare

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
I fredags var jag, tjejen och vår sjumånaders hundvalp Jackie hos ortopeden på Bagarmossens djursjukhus. Anledningen var att Jackie på senare tid har haltat en del och varit "stel" efter hon legat och vilat. Det visade sig efter röntgen att Jackie har OCD (osteokondros), en broskbildning i armbågslederna. Vi blev mer eller mindre tillsagda att överväga att ta bort henne. Helgen blev således väldigt mörk och dyster, och vi tänkte mycket på förra året då vi tvingades ta bort lille Watson.

Under helgen läste vi så mycket vi kunde komma över om OCD, och kände inte riktigt igen oss i den prognosen vi tyckte oss ha fått av ortopeden på Bagarmossen så i början av veckan ringde jag runt till både bekanta och obekanta veterinärer för att få en andra åsikt. Av de vi pratat med var det ingen som tyckte att avlivning var rätt väg att gå, utan att vi snarare skulle överväga operation (artroskopi/titthålskirurgi). Bland annat talade vi med en av Sveriges ledande experter på både åkomman och behandlingen.

Efter noggrannt övervägande bad vi bagarmossen att remittera Jackie till Strömsholms regiondjursjukhus som är kända för att vara mycket duktiga, och som har lång erfarenhet av OCD-behandlinig.

Trots att vi kände oss positiva till operation fanns det rätt mörka moln på himlen, då försäkringsbolagen började strula. Kort beskrivet låg problematiken i att Agria (mitt bolag) endast ersätter OCD om hunden varit vetvårdsförsäkrad från fyra månaders ålder. Då vi tog Jackie när hon var fem månader behövdes ett intygande från If (Mias (kennelns) försäkringsbolag) att Jackie varit försäkrad innan vi tecknade vår försäkring. If strulade då de inte kunde hitta Jackie i sina system, men efter att Mia suttit i flera dagar med deras kundtjänst lyckades man till slut få fram Jackies försäkringsnummer som nu har vidarebefordrats till Agria. Det bör tilläggas att Jackies behandling för OCD kommer att gå på närmare 40 000 kronor, så försäkringsstöd är ett måste för oss.

Nu verkar allt gå som det ska, även om vi inte än har fått operationstid och löfte från Agria att ersätta kostnaderna. Vi känner såklart en försiktig lättnad, även om det känns jättejobbigt att Jackie ska behöva opereras och rehabiliteras. Det finns också en risk att man under operationen upptäcker att OCD:n är allvarligare än vad röntgenbilderna visar, och att det inte är lämpligt att väcka henne från narkosen, så det är inte dags att andas ut riktigt än.

Varför skriver jag då det här på rollspel.nu? Jo, för er som är hundägare själva så vill jag påpeka att man bör vara mycket uppmärksam på om er hund haltar. OCD är ganska vanligt hos stora hundar, och ju tidigare det upptäcks och behandlas desto bättre blir prognosen. Var påstridiga om veterinären inte vill röntga hunden och lita inte på en veterinärs utlåtande. Kolla över era försäkringar och se till att ni har alla uppgifter som ni kan tänkas behöva. Kolla det finstilta! Om det kostar ett par hundringar extra för att täcka ett syndrom så är det troligtvis så att syndromet är vanligt.

Kom ihåg att det inte finns något som heter växtvärk hos hundar! Det är minst en inflammation som skall behandlas med antiinflammatorisk medicin!

Om någon har några frågor är det bara att höra av sig.

Brior

Swordsman
Hoppas att det går bra Vitulv!

Som gammal veterinär kan jag väl tillägga att fodret också kan påskynda osteokondros så man bör vara noga med maten för snabbväxande valpar - uppfödarna bör ha rekommendationer som alltså ska följas.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Brior said:
Hoppas att det går bra Vitulv!

Som gammal veterinär kan jag väl tillägga att fodret också kan påskynda osteokondros så man bör vara noga med maten för snabbväxande valpar - uppfödarna bör ha rekommendationer som alltså ska följas.
Tack, tack.

Själv ger jag min hund Eukanuba, valpfoder för storväxta raser (min hund är en Dogue de Bordeaux) som kenneln rekommenderade. Eukanuba är ganska dyrt, men väl värt pengarna.

w176

Förlorad dotter
Försäkringar är aldrig lätt men det tips jag fick av en vän till familjen som är ägare till Sunderbyns djursjukhus är att Folksam är de som i regel kronglar minst med utbetalningar.

Själv har jag inte behövt sätta det på prov, men det kan vara ett råd värt att dela med sig av.

Lycka till för er alla.