Nekromanti För er som saknar Planescape

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
(Det här är en spoiler för spelare som inte spelat äventyret Expedition to the Demonweb Pits.

Expedition to the Demonweb Pits

Var iväg till jänkarnas bas igår, och tro på fan om de inte säljer D&D-prylar där. Jag plockade upp den nya kampajen Expedition to the Demonweb Pits, en lyxigt inbunden historia för rollpersoner på nivå nio. I vilket fall så började jag läsa igår, och trots att jag bara kommit några sidor så är jag positivt överraskad. Jag inbillar mig att ni som gillade Planescape skulle glädjas väldigt mycket åt den här modulen som tar spelarna till staden Sigil och ner i the Abyss där de får träffa allsköns färgstarka typer.

Wizards nya äventyrsformat känns bra och enkelt, med tydliga kartor och upplägg på striderna. Backgrundshistorien funkar fint och bygger på en diplomatisk konflikt mellan de olika demonherrarna/damerna, men fokus i äventyret ligger på spännande fighter och utforskande av coola platser mer än intrigerande (åtminstone så långt jag läst).

Och tja... med baksidestexten: "Visit the Abyss. Meet Demon Lords. Kill Everything."

:gremlaugh:

- Vulf

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag saknar Planescape

Jag känner mig både skeptisk och upprymd av nyheten. Jag saknar Planescape och ser gärna mer prylar om Sigil. Mitt tvivel består dock av frågan om det är mycket "Planescape-coola" beskrivningar i boken eller om det bara är ett ordinärt Dungeons and Dragons-äventyr förlagt i Sigil. Eftersom jag knappast lär köra spelet med d20-reglerna (fast man ska aldrig säga aldrig) vore det tråkigt att köpa det och upptäcka "jahaja, det var bara d20-specifika grejer". Du får gärna återkomma med råd när du läst vidare så jag vet om det är värt det. Kanske finns det någon "fanboy" som läst det? :gremsmile:

Vitulv

Re: Jag saknar Planescape

Well... jag tror inte att det är någon idé att försöka köra äventyret utan d20-regler. Då slänger du pengarna i sjön, eftersom regelsystemet verkligen genomsyrar varenda sida i boken. I ärlighetens namn är plotten med dess miljö-, och personbeskrivningar bara en ursäkt för att kasta rollpersonerna mellan olika strider. Det är visserligen en jävligt häftig ursäkt, men tar man bort det d20-taktiska elementet ur äventyret så blir det inte mycket kvar i slutändan.

Alltså, jag tycker att det är asschysst eftersom jag gillar att köra D&D som en hybrid mellan rollspelet och miniatyrspelet. Tuffa och kniviga fighter, men med en bra historia runt det hela.

- Vulf

Vitulv

Nu har jag läst vidare...

...och är jävligt skeptisk. Vissa delar av äventyret är kanonfina, men det har stora luckor. En sak som gör mig jävligt förbannad är att det uttrycklingen står att man klarar sig med Core Rules. Ändå så använder man monster och varelser från moduler som Frostburn och MM2. Visserligen har man stats med, men inga beskrivningar på monstren vilket gör att man inte har en aning om hur de ser ut.

Knasigt värre.

- V

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Nu har jag läst vidare...

Vulf said:
En sak som gör mig jävligt förbannad är att det uttrycklingen står att man klarar sig med Core Rules. Ändå så använder man monster och varelser från moduler som Frostburn och MM2. Visserligen har man stats med, men inga beskrivningar på monstren vilket gör att man inte har en aning om hur de ser ut.
Nå, det problemet är ju enkelt avhjälpt.

Wizards lägger nämligen upp alla illustrationer från sina produkter på sin webbplats:

Frostburn
Monster Manual II