Nekromanti För hög KP i Jorges

banan

Veteran
Varför har alla varelser så förbaskat hög kroppspoäng i Jorges? Jag vet att man har nån förklaring om att varelser som lever under hårda och våldsamma förhållanden har högre KP men det hela saknar proportioner.

Skogstroll, som enligt min uppfattning skall vara rena "kanonmaten" och faktiskt är betydligt svagare i regelboken, har ju för bövelen 40 KP. Detta är mer än den normale äventyraren.

Gråtrollen, som väl kan liknas med gamla tiders orcher, är ju livsfarliga fiender med sina 63 KP och sätter skräck i de tappraste äventyrare.

Visst är Jorges bra, men varför dessa höga KP?

jonix

Warrior
skogstroll v3

Skogstroll, som enligt min uppfattning skall vara rena "kanonmaten" och faktiskt är betydligt svagare i regelboken, har ju för bövelen 40 KP. Detta är mer än den normale äventyraren.

RMs uppfattning är förmodligen annorlunda och har därför slängt dit högre grundegenskaper och lite andra egenskaper och annat smått och gott.

Om du inte gillar skogstrollen i Joges, så använd den "svagare" versionen av dem från grundboken, eller gör nya.

Jorges Bestiarium är ingen lag, snarare en uppdatering av varelserna från grundboken (och en uppdatering av vildhjarta med för den delen).

Gråtrollen, som väl kan liknas med gamla tiders orcher, är ju livsfarliga fiender med sina 63 KP och sätter skräck i de tappraste äventyrare.

Kanske i din spelvärld, och det är inget fel med det, snarare tvärtom -Kul att folk tänker själva!/images/icons/laugh.gif

Förmodligen har RM en annan åsikt även här, de har genom Jorges röjt i alla fall röjt alla mina tvivel när det gäller Gråtrollen som någon sorts "pseudoorc", gråtroll är gråtroll.

Visst är Jorges bra, men varför dessa höga KP?
För att inte det skall bli inflation utav monster? För att äventyrarna skall bli lite rädda?
Inte vet jag, jag tycker bara att det är coolt att det är så./images/icons/cool.gif

Hasse

Hero
"Visst är Jorges bra, men varför dessa höga KP?"

Som jag ser det beror det främst på tre anledningar:

1. RP får högre KP för varje ny YN. Vi tar ett ex. med en medelmåttig magikern. 11 i alla GE. Han har 33KP som amatör och när han stiger till Lärling så får han slå 2T6 i KP-höjning. Ett genomsnittsslag här ger 7 nya KP så ny har magikerna 40 KP. Vad är min poäng, jo magikerna är inte de som är kända för att ha hög KP och de kan ändå utan att vara övermänniska få 40 KP på en låg YN då kan du själv tänka vad en krigare har för KP. Sedan skall KPna oxå fördelas på olika kroppsdelar vilket gör att det inte krävs 40 poäng i skada för att man skall bli satt ur stridbart skick.

2. Vapnen gör mer skada i DoD6 än i tidigare versioner.

3. I vissa yrken får man göra mer än 1 attack/sr. En krigare t.ex. kan göra ända upp till 4 attacker och 4 pareringar/sr!. Så en krigare med fyra attacker som använder ett slagsvärd kan göra så mycket som 72 poäng i skada under en enda sr och det utan ev. skadabonus.

Tja, det var lite anledningar till "höga" KP i JB. Om man sedan inte gillar höga KP kan man ju alltid spela utan kroppsdelar och då använder man sig av TKP-sys istället.

Hasse

Hero
Re: skogstroll v3

"För att inte det skall bli inflation utav monster? För att äventyrarna skall bli lite rädda?"

Det var två mycket bra anledningar, dem skall jag lägga på minnet./images/icons/smile.gif

Antraxe

Veteran
Att fienderna blir starkare är både bra och dåligt tycker jag. Det dåliga är att det blir mycket svårare i början om det inte finns något "nybörjarmonster". På sätt och vis är det ju ganska onödigt att göra alla monster svårare för attdet ska fortsätta vara svårt och att man inte ska bli oövervinnerlig, det finns alltid fiender och monster som är bättre än en själv ändå.

"Vapnen gör mer skada i DoD6 än i tidigare versioner."

Detta innebär inte bara att monstren skadar mer. det innebär även att fienderna dödar en själv lättare så det jämnar ut sig.

Archer

Swashbuckler
Re: skogstroll v3

Tyckte det var skönt att slippa någon ras som var uppenbar "lets-go-kick-some-ass" ras.
De flesta raserna är ju användbara som SLP i andra situationer än strid. De olika troll-raserna har dessutom extremt mycket charm. Kungstrollet och Gråtrollen är mina personliga favoriter.