Nekromanti För kort tid?

solvebring

Superhero
Har hållt på med mitt rollspel ca 1 månad nu, rnt någon veckas funderingar också - utan att skriva alls. Jag märker nu, då jag sitter och skriver på det att jag kanske kommer att vara klar inom 2-4 månader. Är det för kort tid för att bli klar med något seriöst på? Känns nästan som det finns en risk för att det kommer bli till det sämre, om min tidskänsla nu stämmer. Borde ett rollspel av den seriösa varianten bli klart så fort?

Har ju inte mer att skriva än det jag kartlagt skall vara med i innehållet, och det är verkligen allt som är relavant och behövs för att spela det.

Frixeray

Swordsman
Helt sant att det mycket väl kan bli så att det blir bättre ju längre tid man tar på sig, faktum är att det är mer eller mindre naturligt. Desto mer tid som ägnas åt en sak, desto mer genomtänkt och detaljerat och därigenom bättre.

MEN, det kan även vara så att en idé som från början är jättebra växer till sig på ett sätt som man senare blir missnöjd med, som att allting börjar spåra ur eller att man arbetar på helt fel saker eller att den gamla idén förfaller helt och man skriver om den till oigenkännlighet (då går kanske en egentligen bra idé förlorad) eller att det blir så stort att man känner att man tagit sig vatten över huvudet och inte vet var man ska fortsätta eller ens orkar. Eller att man tröttnar på projektet helt och lägger ner det. Själv känner jag mer eller midre igen mig i samtliga av dessa fall och jag tror att nästan alla människor upplever liknande saker några gånger i sitt liv.

Hursomhelst, arbeta tills dess att du känner dig nöjd. Bry dig inte om tiden det tar att göra det, bara du känner dig nöjd. Det tror jag är det viktigaste.

Pom

Swashbuckler
He, he, problemet brukar universellt vara det motsatta: man har svårt att få ändan ur vagnen för att göra klart sitt mästerverk.

Så om du bekymrar dig för att vara klar för snabbt så avundas jag dig. :gremsmile:

Sedan är det väl rimligt att du efter hand kommer att upptäcka saker du vill ändra i ditt färdiga spel, och då är det ju bara att göra så. Det löser sig.

Krille

Super Moderator
"Har hållt på med mitt rollspel ca 1 månad nu, rnt någon veckas funderingar också - utan att skriva alls. Jag märker nu, då jag sitter och skriver på det att jag kanske kommer att vara klar inom 2-4 månader. Är det för kort tid för att bli klar med något seriöst på?"

...vi ska omdefiniera oss lite. Du kommer att ha ett textmanus klart inom 2-4 månader. Det är inte samma sak som att du kommer vara klar. Lägg på speltest, redigering, korrläsning, layout och Murphys lag så är du lätt uppe på 8-12 månader, och då känns det som en relativt normal siffra.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
...vi ska omdefiniera oss lite. Du kommer att ha ett textmanus klart inom 2-4 månader. Det är inte samma sak som att du kommer vara klar. Lägg på speltest, redigering, korrläsning, layout och Murphys lag så är du lätt uppe på 8-12 månader, och då känns det som en relativt normal siffra.
När jag var anställd hos Ä-spel för 20 år sedan var min tumregel att det tog mig två månader att skriva själva manuset för ett rollspel. Då jobbade jag avlönat åtta timmar om dagen, fem dagar i veckan. På detta sätt jobbar ingen svensk spelkonstruktör nuförtiden.

Räkna kallt med att tar ett år från början till slut. Sådan är den krassa verkligheten.

Zadrith

Hero
Om du är som ig innebär det att du om 1,75-3,75 månader kommer att förkasta det mesta och börja om från början igen. :gremcrazy:
Men, om det är till någon tröst, brukar det bli lite bättre för varje gång jag gör på det viset.

Big Marco

Läskig
Eon (första utgåvan) tog ca 2½ år att få fram - dock inte med en 100% arbetsinsats hela vägen.

Låt det ta tid. =)

Troberg

Sinister eater
Stirra dig inte blind på tiden, koncentrera dig på vad du åstadkommer istället.

Jag är själv en väldigt inspirationsberoende person. Ibland kan jag smattra ut 50 sidor text på en dag, ibland sitter hag hela dagen och lyckas bara prestera en halv sida som är så kass att jag kasserar den senare. Ibland är man i zonen, ibland inte.

Min tumregel är att jag i genomsnitt brukar prestera 1-2 sidor per timme, men då rör det sig om råtext, utan bilder, tabeller och annat fluff. Det förutsätter också att det antingen är något jag är väl förtrogen med eller haft tid att tänka genom på förhand, börjar jag helt från scratch så går det långsammare.

Det går lättare när jag skriver om programmering, jag är lite sugen på att skriva en bok i ämnet (fast från ett principiellt perspektiv, inte specifika syntaxer). Tror dock att det kan vara svårt att övertala min bokförläggande syrra att ge ut den...

Celledor

Hero
Nu blir ju allt inte bättre med tiden, men det ändras helt klart...

Jag anser efter min erfarenet att i början så kan man skriva väldigt mycket snabbt, men det är för att det finns mera att skriva. Och när man har skrivit gruden till det mesta så börjar man att ändra det, och utveckla detaljerna. Det som jag anser ändras minst är världen den blir bara mera detaljrik. Regler där i mot tar lång tid att få fram så vida man inte tar befintliga regler, själv har jag ändra alla regelsystem i mitt VEUS en tre gånger om.

Jag har även märkt att man alldrig riktigt blir klar med ett rollspel, har hållit på i fem år (till och fårn hela tiden) nu och fått ihop en bok på ca 250 sidor, 25 illusterade bilder (som jag betalt för). Små idéer som inte känns rätt med världen men ändå känns rätt kastar jag i mappen "tilläggsböcker" och låter dem utvecklas av sig själv. Tittar dock till dem och skriver dit några rader då och då...

Så vad vill jag få sagt...det tar nog åtminstonde ett till två år innan du har ett rollspel som du anser är seriöst och är nöjd med. Klarar du det på ett halv år så får du förklara för mig hur du lyckades...

Et tips är att inte tvinga sig till att skriva på ett område som du fastnat på, fortsätt istället på ett annat och gå sedan tillbaka. Låt det ta sin tid...

Arfert

Facit
tror att den EFFEKTIVA tiden jag hållt på med Saga är ca ett år lite drygt på heltid, och då pratar vi en bok på 280 sidor, 150 illustrationer, text, layout, med mera... men jag jobbar ju på saga bara när jag har tid, till och från... (Saga är ÄNTLIGEN klart för tryck nu).