Nekromanti för lätt att dö

jerker.

Veteran
hej eller, jag håller på och försöka knåpa ihop ett rollspel i framtidsmiljö och tänker då blanda in skjutvapen men problemet är att det värkar för lätt att dö, förhållandevis vanliga människor med bara vanliga paltor och ett skjutvapen skulle väl i värkligheten oftast dö av ett skott. :gremconfused:

Man Mountainman

Storsvagåret
förhållandevis vanliga människor med bara vanliga paltor och ett skjutvapen skulle väl i värkligheten oftast dö av ett skott.

Nja, det är inte alls säkert. Det beror på var skottet träffar och andra faktorer. Däremot kan du vara ganska säker på att de flesta människor blir *fällda* av ett skott, åtminstone om den träffar någon vital del. Om du vill ha någorlunda realistiska strider och ändå inte vill att rollpersonerna ska dö stup i kvarten kan du låta en träff av ett skjutvapen innebära att rollpersonen blir fälld och inte kan delta i striden längre, men att det fortfarande krävs många skott innan personen faktiskt trillar av pinn och att det går relativt snabbt att återhämta sig från en skottskada. Det är åtminstone så jag tänker lösa problemet i mitt rollspel.

Förresten, välkommen till forumet!

jerker.

Veteran
det blir väl troligen någonting sånt jag får göra till slut men jag tycker det värkar bli aningen orealistiskt, om man blir träffad i över kroppen vilket jag tycker värkar troligast så tänker jag mig det så här:
om man blir träffad i huvudet så dör man med 99% chans, om man blir träffad i bröstkorgen får man troligen en fet blödning och dör om man blir träffad i magen får man nog också en blödning och dör, armarna är nog däremot en stor chans att överleva men dom är nog inte heller så stor chans att träffa.

tack för välkomsten eller vad man säger

Krille

Super Moderator
"hej eller, jag håller på och försöka knåpa ihop ett rollspel i framtidsmiljö och tänker då blanda in skjutvapen men problemet är att det värkar för lätt att dö, förhållandevis vanliga människor med bara vanliga paltor och ett skjutvapen skulle väl i värkligheten oftast dö av ett skott."

Det varierar hejdlöst beroende på var skottet tar. Min farbror fick ett stålsplitter i ögat, motsvarande ett pistolskott av en .22 LR, som förstörde ögat och begravde sig i hjärnan. Han låg i koma i sex månader men överlevde. Det finns massor med lika knasiga fall som exempel - i fredags såg jag en dokumentär på Discovery från en akutmottagning i Oregon, där en man rullades in med ett pistolskott mitt i bröstkorgen. Klockrent, mitt i. Han överlevde.

Såvida man inte har fått huvudet avkapat eller centrala nervsystemet mosat så kan man överleva själva skottet. Rättelse: sannolikheten är rätt stor att man överlever själva skadan. Vad man dör av är chock och blödning, så den stora faktorn är hur snabbt man kommer under kompetent läkarvård. Man talar om "den gyllene timme", dvs en timme från skadetillfället. Hamnar man på akuten inom den timmen så har man oftast hyfsade chanser att överleva. Annars är man i princip körd.

Det finns dock två andra saker att ta hänsyn till. Man får alltid bestående men av skador, om så bara ärrvävnad, och ju allvarligare skadorna är desto större är ens bestående men. Min farbror är blind på ena ögat, har problem med närminnet och är förståndshandikappad, till exempel. Det andra är läkningstider. Med allvarliga skador kan de lätt uppgå till månader och år. Sen finns alltid möjligheten till komplikationer.

En sak att komma ihåg är dock att skjutvapen är farliga. Även om man överlever dem så är risken mycket stor att man får leva med smärtor för resten av livet och blir beroende av sjukgymnastik för att komma igång igen. Så även om man med modern läkarvård kan överleva även riktigt brutala skador så är man med stor sannolikhet utslagen ett bra tag.

En viktig sak att tänka på är taktik. Många rollspel behandlar närstrid och eldstrid på samma sätt som en shootout i en gammal western: två grupper står på öppen gata och blåser bly i ömsesidiga skottsalvor fram och tillbaka. Den som rasar ner först förlorar. Så går strid inte till i verkligheten. Folk tar skydd. De täcker varandra. De har vapnen redo hela tiden. Så fort någon börjar skjuta så dråsar de ner på marken och in bakom skydd. Täckande eld håller fiendens huvuden nere medan andra rycker fram till en annan position, där de kanske kan ta ut fienden.

Lite intressant statistik: majoriteten av alla skottväxlingar i "civila miljöer" (dvs inte i krig) inträffar i dåligt upplysta miljöer inom 10 meters håll. Ungefär 1 av 6 skott träffar, resten missar. 50% av träffarna sker på avstånd under 2 meter. Av träffarna är ungefär allihopa (90%) av sådan art att de slår ut fienden så att han inte kan fortsätta. Det innebär dock inte att fienden är död: "endast" 20% av skottskador är dödande, och hälften av dessa rör huvudsakligen de få fall där skottet har träffat i hjärtat, halsen eller huvudet. Summan av kardemumman, ger du dig in i eldstrid så är risken ungefär 3,6% att du dör av ett skott, 14% att du är utslagen av ett skott och ligger och skriker efter mamma, 1,5% att du är träffad av ett skott men kan fortsätta agera, och ca 82% att du missades helt och hållet.

Storuggla

Champion
"Lite intressant statistik: majoriteten av alla skottväxlingar i "civila miljöer" (dvs inte i krig) inträffar bla bla bla du missades helt och hållet."

Var fick du de här siffrorna ifrån? Onekerligen intressant, bra att ha nästa gång någon hackar på N1's automateldssystem :gremgrin:

Storuggla, citerar fritt

Krille

Super Moderator
"Var fick du de här siffrorna ifrån?"

FBIs årliga ballistiska skadestatistik från 1991 och 1992. Jag frågade amerikanska konsulatet snällt och de var snälla och skickade dem till mig.

DragonLord

Warrior
Det hela beror mest på hur komplicerat systemet ska få bli...

Själv kör jag med skadenivåer som ger en generell aning om hur skadad en kroppdel är. Men sådana härana frågor är lite svåra att svara på när man inte vet hur mycket detaljer du vill ha.

Liksom, vill du ha en enda lång och slaskig obduktionsrapport för den stackars skjutne, eller vill du kunna rulla ett par tärningar och sedan konstatera att stackaren är rätt och slätt händangången?

Välkommen till forumet och snygg avatar! :gremlaugh:

DragonLord - ja, Che äger. Så stäm mig!

Krille

Super Moderator
"Liksom, vill du ha en enda lång och slaskig obduktionsrapport för den stackars skjutne, eller vill du kunna rulla ett par tärningar och sedan konstatera att stackaren är rätt och slätt händangången?"

Bäst på den punkten är Babylon Project. Först rullar man ett par tärningar och konstaterar att rollpersone ligger ner. Sedan rullar man in honom på akuten, och får den kompletta skaderapporten då.

DragonLord

Warrior
Hmm, bud på att testa detta spel...

Går det att få tag på i Sverige, tro?

DragonLord - *lägger till på litteraturlistan*

Krille

Super Moderator
Babylon Project

"Går det att få tag på i Sverige, tro?"

Med stor sannolikhet inte. Chameleon Eclectic är stendöda, boken är out of print och den fick ändå inte skeppas utanför USA. Störst chans är nog Ebay.

Storuggla

Champion
"FBIs årliga ballistiska skadestatistik från 1991 och 1992. Jag frågade amerikanska konsulatet snällt och de var snälla och skickade dem till mig. "

Ambassaden antar jag att du menar, såvida de inte har ett konsulat i Skövde. :gremwink:
Var detta helt gratis eller fick du stå för en expotitionsavgift eller något liknande? Annars låter det som ett billigt helgnöje... :gremlaugh:

Storuggla, khakimonstret

Krille

Super Moderator
"Ambassaden antar jag att du menar, såvida de inte har ett konsulat i Skövde."

Jag är inte och har aldrig varit tjockhultare. Däremot är jag uppvuxen utanför Göteborg. :gremwink:

"Var detta helt gratis eller fick du stå för en expotitionsavgift eller något liknande?"

Porto och expeditionsavgift - totalt 300 pengar. Och då var jag fattig student.

peta

Warrior
Re: för lätt att dö [OT]

Snacka om extremt stämmningshöjande.
Fruktansvärt Babylon aktigt.

Kanske inte lämpligt i alla rollspel men i Babylon5 rollspel är det ju huvudet på spiken.

Krille

Super Moderator
Re: för lätt att dö [OT]

"Kanske inte lämpligt i alla rollspel men i Babylon5 rollspel är det ju huvudet på spiken."

Tja, liknande system skulle nog passa i alla moderna och futuristiska miljöer, i princip.