"hej eller, jag håller på och försöka knåpa ihop ett rollspel i framtidsmiljö och tänker då blanda in skjutvapen men problemet är att det värkar för lätt att dö, förhållandevis vanliga människor med bara vanliga paltor och ett skjutvapen skulle väl i värkligheten oftast dö av ett skott."
Det varierar hejdlöst beroende på var skottet tar. Min farbror fick ett stålsplitter i ögat, motsvarande ett pistolskott av en .22 LR, som förstörde ögat och begravde sig i hjärnan. Han låg i koma i sex månader men överlevde. Det finns massor med lika knasiga fall som exempel - i fredags såg jag en dokumentär på Discovery från en akutmottagning i Oregon, där en man rullades in med ett pistolskott mitt i bröstkorgen. Klockrent, mitt i. Han överlevde.
Såvida man inte har fått huvudet avkapat eller centrala nervsystemet mosat så kan man överleva själva skottet. Rättelse: sannolikheten är rätt stor att man överlever själva skadan. Vad man dör av är chock och blödning, så den stora faktorn är hur snabbt man kommer under kompetent läkarvård. Man talar om "den gyllene timme", dvs en timme från skadetillfället. Hamnar man på akuten inom den timmen så har man oftast hyfsade chanser att överleva. Annars är man i princip körd.
Det finns dock två andra saker att ta hänsyn till. Man får alltid bestående men av skador, om så bara ärrvävnad, och ju allvarligare skadorna är desto större är ens bestående men. Min farbror är blind på ena ögat, har problem med närminnet och är förståndshandikappad, till exempel. Det andra är läkningstider. Med allvarliga skador kan de lätt uppgå till månader och år. Sen finns alltid möjligheten till komplikationer.
En sak att komma ihåg är dock att skjutvapen är farliga. Även om man överlever dem så är risken mycket stor att man får leva med smärtor för resten av livet och blir beroende av sjukgymnastik för att komma igång igen. Så även om man med modern läkarvård kan överleva även riktigt brutala skador så är man med stor sannolikhet utslagen ett bra tag.
En viktig sak att tänka på är taktik. Många rollspel behandlar närstrid och eldstrid på samma sätt som en shootout i en gammal western: två grupper står på öppen gata och blåser bly i ömsesidiga skottsalvor fram och tillbaka. Den som rasar ner först förlorar. Så går strid inte till i verkligheten. Folk tar skydd. De täcker varandra. De har vapnen redo hela tiden. Så fort någon börjar skjuta så dråsar de ner på marken och in bakom skydd. Täckande eld håller fiendens huvuden nere medan andra rycker fram till en annan position, där de kanske kan ta ut fienden.
Lite intressant statistik: majoriteten av alla skottväxlingar i "civila miljöer" (dvs inte i krig) inträffar i dåligt upplysta miljöer inom 10 meters håll. Ungefär 1 av 6 skott träffar, resten missar. 50% av träffarna sker på avstånd under 2 meter. Av träffarna är ungefär allihopa (90%) av sådan art att de slår ut fienden så att han inte kan fortsätta. Det innebär dock inte att fienden är död: "endast" 20% av skottskador är dödande, och hälften av dessa rör huvudsakligen de få fall där skottet har träffat i hjärtat, halsen eller huvudet. Summan av kardemumman, ger du dig in i eldstrid så är risken ungefär 3,6% att du dör av ett skott, 14% att du är utslagen av ett skott och ligger och skriker efter mamma, 1,5% att du är träffad av ett skott men kan fortsätta agera, och ca 82% att du missades helt och hållet.