Nekromanti För många idéer. Hjälp mig välj!

Caligo

Swashbuckler
Jag håller på att avsluta ett stort lyckat rollspelsprojekt och har många fler idéer men begränsat med tid och framför allt ork - så jag tvingas välja. Vad låter kul? Vad är inte gjort 1000 gånger innan? Vad kan löna sig ekonomiskt? Passar för kickstarter (rätt viktigt)?

1. Världens största dungeon?
2. Världens största borg?
3. Göra färdigt mitt spel questcore?
4. Göra klart min spelsetting stormring?
5. Göra ett post-apokalyptiskt spel (har ett bra namn reggat och många unika idéer)?
6. Göra klart mitt brädspel Age of Adventure?
7. Göra ett ett nytt kartprojekt (stad? 30 Rymdskepp? 30 borgar? Etc)?
8. Kortbaserat äventyrsspel i fantasymiljö (många unika idéer)?

Det var några idéer...

Mogger

Hipsteranka
Caligo;n112405 said:
Göra färdigt mitt spel questcore?
Göra klart min spelsetting stormring?
Göra ett post-apokalyptiskt spel (har ett bra namn reggat och många unika idéer)?
Något av det här låter bra!

Jimmy

The One Ringkvist
Caligo;n112405 said:
3. Göra färdigt mitt spel questcore?
6. Göra klart mitt brädspel Age of Adventure?
8. Kortbaserat äventyrsspel i fantasymiljö (många unika idéer)?
Mina tre, i den ordningen.

Caligo

Swashbuckler
Tänkte att postapokalyptiskt var gjort innan? Nu har jag en del unika idéer men ändå? Vad skall man isåfall undvika? Och vad är inte gjort. Älskar ju Fallout så nån inspiration därifrån kommer det nog att bli.

Krille

Super Moderator
Fantasy är också gjort, men folk kommer alltid på nya varianter av det.

Jag skulle vilja se något i direkt anslutning till undergången, precis mitt i eller strax efter, när det fortfarande finns en massa loot och samhället håller på att kollapsa som bäst. Det tror jag är hyfsat outforskat – det är nog bara zombie-spelen som tar tag i den grenen. Wrath of the Gods, det andra spelet i The End of the World-serien från Fantasy Flight, snuddar också vid det, och dess grej är att man spelar sig själv.

Det finns två orsaker till undergången som jag känner är rätt outforskade. Det ena är klimatkris, och i synnerhet istid. Det finns några "naturens hämnd", exempelvis kranks Rotsystem, men ingen specifik klimatkris. Det är alltid atomkrig, virus eller zombies.

Det andra är utomjordiska invasioner. Sådana leder sällan till undergång, utan snarare till motståndskamp och slutligen utkastande av slempropparna. Men jag skulle gärna se typ War of the Worlds fast marsianerna vinner och börjar marsforma Jorden.

Mogger

Hipsteranka
Klimatkatastrof + följande pandemi känns som en ganska rimlig död för mänskligheten. Så kan resterande mänsklighet försöka överleva i extremt väder och lågintensiva konflikter som aldrig upphörde (från de stora klimatkrigen).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Caligo;n112413 said:
Tänkte att postapokalyptiskt var gjort innan?
Typ allt är gjort innan, ifall vi lät sånt hindra oss hade utvecklingen stått stilla sedan länge. Just postapokalyps är snarare än rätt het trend just nu i min mening, så om man nån gång ska göra ett PA-spel så är nu inte ett dumt tillfälle. I synnerhet inte om det är Fallout-inspirerat med tanke på att Fallout 4 nu är på gång (som verkar ha tagit en not från Fury Road i att postapokalypsen kan vara lite färggrann och vacker, och inte bara grå och trist! Weee!).

.113

Swashbuckler
Jag tror ju personligen här att det som skulle löna sig bäst som kickstarter och rent allmänt är ett riktigt bra brädspel. Rollspel är för rollspelare och de som startar rollspel. Brädspel har en större målgrupp, som ofta innefattar just rollspelare också. Så, större chans tjäna lite på det.

Arazand

Veteran
Lönsamheten på rollspel om jag förstått det är minimal. Brädspel också. Man måste ha väldigt stark marknadsföring för att göra rollspel lönsamt eller så får man jobba med kända märken. T.ex att göra ett rollspel på en känd bok kommer antagligen sälja bättre än ett originellt. Men då måste man givetvis skaffa rättigheterna till det.

Tittar man på Frialigan så hade de en omsättning på ca 1,8 miljoner 2014, MEN hade en utdelning på 0 kr till styrelse och VD. Frialigan har inte heller några anställda så några löner verkar det som de inte tagit ut heller. De hade rena tillgångar till ett värde av ca 731000 kr. Hade tagit ut en lön alla 4 på säg 20000 så hade de haft -229000 kr i tillgångar. Och de hade inte haft pengar att betala för nya illustrationer och tryckeri osv. Så de hade kanske logiskt kunnat ta ut en lön på 5000 (dvs årlig utbetalning på ca 240000, då räknar vi INTE med arbetsgivaravgifter och andra utgifter som kommer med att ha anställda och då också haft råd med ytterligare utveckling). (Källa till exemplet: http://www.allabolag.se/5568716954/Fria_Ligan_AB )

Så det tar ett par år av gratis arbete innan den här typen av verksamhet kommer börja gå runt. :)

Ska man ge upp för det? KNAPPAST! Men man bör inte räkna med att få lön på den här typen av jobb...

Du nämner dock Kickstarter. Om du går med tanken att din kickstarter kampanj ska ge dig pengar i fickan så kan du nog glömma det, Kickstarter ska användas som det står i namnet, kickstarta, inte livnära. MEN det finns alternativ... Patreon kanske är ett bättre alternativ. Gör så här dela ut ditt spel kostnadsfritt online, be om donationer genom patreon och genom deras system ger du donatörerna bonus material bara de har tillgång till. Detta är en en mer lönsam metod än kickstarter. Men med Patreon kommer du vara tvungen att vara mer aktiv och det blir mer av en community du administrerar och ger innehåll samtidigt.

Hur som helst att livnära sig på detta som en utstartare är inte enkelt... och det kommer ta tid.

Caligo

Swashbuckler
Arazand;n112450 said:
Lönsamheten på rollspel om jag förstått det är minimal. Brädspel också. Man måste ha väldigt stark marknadsföring för att göra rollspel lönsamt eller så får man jobba med kända märken. T.ex att göra ett rollspel på en känd bok kommer antagligen sälja bättre än ett originellt. Men då måste man givetvis skaffa rättigheterna till det.

Tittar man på Frialigan så hade de en omsättning på ca 1,8 miljoner 2014, MEN hade en utdelning på 0 kr till styrelse och VD. Frialigan har inte heller några anställda så några löner verkar det som de inte tagit ut heller. De hade rena tillgångar till ett värde av ca 731000 kr. Hade tagit ut en lön alla 4 på säg 20000 så hade de haft -229000 kr i tillgångar. Och de hade inte haft pengar att betala för nya illustrationer och tryckeri osv. Så de hade kanske logiskt kunnat ta ut en lön på 5000 (dvs årlig utbetalning på ca 240000, då räknar vi INTE med arbetsgivaravgifter och andra utgifter som kommer med att ha anställda och då också haft råd med ytterligare utveckling). (Källa till exemplet: http://www.allabolag.se/5568716954/Fria_Ligan_AB )

Så det tar ett par år av gratis arbete innan den här typen av verksamhet kommer börja gå runt. :)

Ska man ge upp för det? KNAPPAST! Men man bör inte räkna med att få lön på den här typen av jobb...

Du nämner dock Kickstarter. Om du går med tanken att din kickstarter kampanj ska ge dig pengar i fickan så kan du nog glömma det, Kickstarter ska användas som det står i namnet, kickstarta, inte livnära. MEN det finns alternativ... Patreon kanske är ett bättre alternativ. Gör så här dela ut ditt spel kostnadsfritt online, be om donationer genom patreon och genom deras system ger du donatörerna bonus material bara de har tillgång till. Detta är en en mer lönsam metod än kickstarter. Men med Patreon kommer du vara tvungen att vara mer aktiv och det blir mer av en community du administrerar och ger innehåll samtidigt.

Hur som helst att livnära sig på detta som en utstartare är inte enkelt... och det kommer ta tid.
Det finns redan en färsk tråd här på rollspel.nu om lönsamhet i rollspel.... jag bara sade att "säljbarhet" och kickstarter är viktiga faktorer för mitt nästa projekt.

Caligo

Swashbuckler
Krille;n112415 said:
Fantasy är också gjort, men folk kommer alltid på nya varianter av det.

Jag skulle vilja se något i direkt anslutning till undergången, precis mitt i eller strax efter, när det fortfarande finns en massa loot och samhället håller på att kollapsa som bäst. Det tror jag är hyfsat outforskat – det är nog bara zombie-spelen som tar tag i den grenen. Wrath of the Gods, det andra spelet i The End of the World-serien från Fantasy Flight, snuddar också vid det, och dess grej är att man spelar sig själv.

Det finns två orsaker till undergången som jag känner är rätt outforskade. Det ena är klimatkris, och i synnerhet istid. Det finns några "naturens hämnd", exempelvis kranks Rotsystem, men ingen specifik klimatkris. Det är alltid atomkrig, virus eller zombies.

Det andra är utomjordiska invasioner. Sådana leder sällan till undergång, utan snarare till motståndskamp och slutligen utkastande av slempropparna. Men jag skulle gärna se typ War of the Worlds fast marsianerna vinner och börjar marsforma Jorden.
PGA en viss faktor så lutar det väl åt något där kärnvapen varit inblandade på något sätt.

Arazand

Veteran
Caligo;n112465 said:
Det finns redan en färsk tråd här på rollspel.nu om lönsamhet i rollspel.... jag bara sade att "säljbarhet" och kickstarter är viktiga faktorer för mitt nästa projekt.
Länka gärna för det är intressant läsning, jag kan bara basera mitt på hur företagsekonomi fungerar generellt.

Zadrith

Hero
Är det bara jag som tycker världens största borg och världens största dungeon låter kul? Men det förutsätter ju att man vet vad som i nuläget är världens största borg och världens största dungeon. Är det någon som har koll på det, man lär väl knappast hitta det i Guinness Rekordbok.

Caligo

Swashbuckler
Zadrith;n112469 said:
Är det bara jag som tycker världens största borg och världens största dungeon låter kul? Men det förutsätter ju att man vet vad som i nuläget är världens största borg och världens största dungeon. Är det någon som har koll på det, man lär väl knappast hitta det i Guinness Rekordbok.
Det finns ju vissa som kallat sig världens största dungeon, går att slå men det blir ganska stort :). Jag tänkte mig en riktig "dungeon world" - synd att namnet är taget!
Stora borgkartor är det nog inte så många.

Zadrith

Hero
Caligo;n112470 said:
Det finns ju vissa som kallat sig världens största dungeon, går att slå men det blir ganska stort :). Jag tänkte mig en riktig "dungeon world" - synd att namnet är taget!
Om du räknar med att hålla samma kvalitet på kartan som på dina andra kartor lär det nog bli väldigt tufft.

Snow

Swashbuckler
Världens största dungeon! (eller borg)
Du har ett antal personer att "mailbomba", (jag menar skicka en kickstarterupdate till) som troligtvis ser till att du får en flygande start. Kartor är din nisch.