Nekromanti för mkt. SK

ohta

Veteran
Jag är ofta Sl och har ett litet problem.
Jo de som spelar mina uppdrag har lagt magin "förtrolla vapen" + "permanens" ja de blir as bra mkt. sakda + att de träffar på typ 23(ändast miss vid fummel) jag bara undrar om det finns regler för hur mkt. de får förtrolla sina vapen?
lr några modifikationer jag kna läggapå?

/ohta /images/icons/dragon.gif

Eksem

Champion
Lösningen på det problemet var i Drakar och Demoner Expert att man helt enkelt får dela upp sitt (i det fallet FV) i två olika attacker. Så om man hade 26 så kunde man hugga/parera en gång med 16 och gång med 10 (eller 14 och 12, eller 9 och 17 osv).

En annan lösning är att de bara möter motståndare med lika hög SK, så att man egentligen inte slår för att träffa, utan bara skadan.

Eller låta dem slåss mycket i mörker och sånt där som ger avdrag.

Eller klämma av ena armen (svärdsarmen) i en otrevlig fälla!

Feuflux

omjonasson.se
Jag är ofta Sl och har ett litet problem.
Jo de som spelar mina uppdrag har lagt magin "förtrolla vapen" + "permanens" ja de blir as bra mkt. sakda + att de träffar på typ 23(ändast miss vid fummel) jag bara undrar om det finns regler för hur mkt. de får förtrolla sina vapen? lr några modifikationer jag kna läggapå?

Permanens är ju inte direkt första besvärjelsen man lär sig som magiker..... är det måhända så att dina spelare hållit på ett tag och hunnit bli riktigt bra? När hela spelgruppen blir så bra att "vanliga" monster inte längre är nån match finns 3 utvägar.
1. Låt hela spelgänget göra nya karaktärer.
2. Stoppa in riktigt svåra superfiender.
3. Gör som Eksem sa och ge en massa negativ bonus för slagsmål i mörker etc...

Lite andra utvägar är.
* En elak tjuv snor! det magiska vapnet.
* En elak magiker får er magiker att glömma bort besvärjelsen permanens (se upp så inte spelaren blir förbannad på dig bara...)
* Motståndarna har magiska rustningar med lika mycket bonus-abs som förtrolla vapen har gett i extra skada.
* Låt nån fientlig magiker kasta förbanna vapen på svärdet.

Hasse

Hero
"jag bara undrar om det finns regler för hur mkt. de får förtrolla sina vapen?"

Det få förtrolla sin vapen så mycket som deras magiker kan så att säga. Men om du menar om de får lägga flera förtrolla vapen på samma vapen så skulle jag säga nej. Det står i och för sig inte att man inte kan lägga flera förtrolla vapen i samma vapen men det jag läser mellan raderna är att man inte kan göra det. Om nu spelarna incisterar på att det går så får du i sådana fall göra som någon redan nämt kast Förbanna vapen på det förtrollade och är det då förtrollat med flera förtrollade så kasta flera förbanna vapen på det.

"lr några modifikationer jag kna läggapå?"

Andra har redan kommit med bra föslag men glöm inte låta fienden till RP ha en hjärna, dvs spela dem som om de vore din egna RP som du inte vill skall dö. Se till så striden sker på fiendens villkor istället för RPnas. använd bakhåll med bågskyttar som skjuter på RP samtidigt som de blir attackerade på flankerna av fiender med flera attakcer och pareringar. Nu menar jag inte att du skall ha ihäl RP men se till så spelarna tror det.

Rickard

Urverk speldesign
Hur funkar PERMANENS i DoD6?

Egentligen borde inte jag få reda på det eftersom jag bara är en spelare i 6:an, men skit samma.. viktigt är inte en besvärjelses hemlighet..

För mig låter det som en självklar sak.. FÖRTROLLA VAPEN drar <STRIEK>PS</STRIKE>... SPI och eftersom han inte har NEXUS i det hela så drar det SPI vid varje träff.. Nu kanske PERMANENS lägger in SPI i 6:an, vad vet jag, men kör ett fältslag.. Efter att ha bonkat några gånger med vapnet så vill spelaren nog inte använda det längre pga. all SPI-förlust..

Förresten.. Skriver man besvärjelser och grundvärdeförkortningar med gemener i 6:an?

/[color:448800]Han</font color=448800> som hade tänkt att föreslå Styggelsen men såg att det redan fanns en magislukande varelse i DoD6

Hasse

Hero
"Hur funkar PERMANENS i DoD6?"

Den binder en annan trollformel till sig. Denna trollformel drar SPI från sin användare om den inte oxå försetts med Nexus.

Rickard

Urverk speldesign
"Denna trollformel drar SPI från sin användare om den inte oxå försetts med Nexus."
Så man måste inte offra SPI för båda ritualerna? Är de förresten fortfarande ritualer?

Annars kan man köra med en husregel att magi är utmattande.. Om SPI går ner en BC-grupp... eeh.. Det finns väl inte längre.. Men för var 5:e SPI som man har offrat ger -1 på alla SMI- och STY-baserade färdigheter.

/[color:448800]Han</font color=448800> som är mycket för husregler

Hasse

Hero
nej

"Så man måste inte offra SPI för båda ritualerna? Är de förresten fortfarande ritualer?"

Nej inte för permanens, användaren måste ju själv fortfarande stå för SPI-försörjningen vilket begränsar användandet om man inte är magiker.

Vad gäller om de är ritualer så står varken bu eller bä om det i DoD6 vilket jag tolkar som att det är upp tillvarje spelgrupp att komma överens om.

Nexus däremot kostar 1 permanent SPI/nexus man binder till en bestämd trollformel. Till skillnad från tidigare versioner så räcker det med en nexus oavset vilken besvärjelse som skall försörjas. Numera är det så att en nexus genererar 1T6+6 SPI vilket innebär att trollformler som kostar mer än 12 SPI behöver minst två nexus. En annan sak i fall de har flera trollformler i ett föremål så kan du inte använda överskott SPI från en formel till en annan.

Exempel:
I en stav så finns två trollformler som drar 10 respektive 4 SPI vid användning. nu lägger en trollkarl en nexus på första formlen som endast genererar 8 SPI (2+6) han blir därför tvungen att binda ytterligare en nexus till denna trollformel. Denna andra nexus genererar 10 SPI (4+6) så sammanlagt så genrerar de båda nexus 18 SPI till rollformlen som kräver 10. Detta ger ju ett "överskott" på 8 SPI. Detta överskott kan dock inte användast till att försöjra den andra trollformlens förbrukning på 4 SPI utan det måste läggas ytterligare en nexus just för den trollformlen. Så i detta exemplet kostar det en trollkarl 3 permanenta SPI för göra ett föremål självförsörjande med hjälp av nexus.

Den svagaste trollformeln i DoD6 kostar 2 SPI. Den dyraste kostar hela 30 SPI, det kan bli många nexus för att försöja denna trollformel. Du kanske nu undrar hur många SPI-poäng en trollkarl kan ha. Han börja alltid med en poäng lika med hans GE SPI, dvs som människa max 18 därefter så får han 2T6+4 SPI-poäng/YN efter amatör. Detta ger vid YN Legend en SPI-poäng på: 18+16+16+16+16 = 82 som mest. MedelSPI är 11x5=55. Så att förlora 3 SPI-poäng permanent oavsett vilken poäng man har är inte helt obetydligt.