Nekromanti För mycket motstånd!

Eta Cassiopea

Veteran
Kom inte på en bra rubrik till denna tråd... hursomhelst...

Finns det någon bra regel angående strid mot för många fiender...

1. Hur många fiender i närstrid kan en rollperson slåss mot samtidigt?

2. Någon som kan en bra regel på överrumpling... typ när 5472 svartnissar bestämmer sig för att totalt kasta sig över den stackars rollpersonen och hålla fast hans armar, ben... öron... ja allt! Hur många hinner han vifta bort innan de får tag på honom...

Systemet är typ som Drakar & Demoner Expert... T20... färdigheter mellan 1 - 20... grundegenskaper likaså...

Mvh Tobbe

glittersnus

Veteran
1. en bra person kan nog fajtas med 3 kanske 4 motståndare i närstrid smtidigt.

2. om 5472 svartnissar hoppar på en kille tror jag nog inte att han överlever så de e väl skit samma hur många han parerar. /images/icons/cool.gif

/JENs

Rickard

Urverk speldesign
"Kom inte på en bra rubrik till denna tråd..."
Jag frågade mig snarare varför tråden låg här och inte på Rollspelsforumet eller DoD-forumet..

1. Beror på hur stora motståndarna är, vad de har för vapen, vilken yta kombattanterna kan slåss på.. Det jag menar är..
Improvisera!

2. Åter igen.. Beror på miljön så improvisera.. Jämför detta med om du själv skulle slåss mot ett gäng 7-åringar..

~Skulle nog hitta på en specialregel för just det tillfället, för [color:448800]Han</font color=448800> älskar att hitta på regler

Vindhand

Myrmidon
Hmm... jag gjorde regler för detta någon gång men jag hittar dem inte nu :/

Det enkla sättet är att lösa det abstrakt som Stormbringer. När man har mer än 20 i en vapenfärdighet kan man dela upp den och anfalla flera motståndare samtidigt:
Krun barbaren med Tvåhandssvärd 25 slåss mot orchen Wazg och svartalfen Milp. Krun kan dela upp sina anfall hur han vill så länge varje del har minst 10. T.ex kan han anfalla Wazg med 15 och sedan Milp med 10.
I stormbringer hanteras försvar separat och är inte beroende av antal motståndare. Däremot får man -6 för varje försvar utöver det första.

(stormbringer använder en procentskala så jag skalade om en del saker till DoDs 1-20 skala (och fauna :))