Nekromanti För stor grupp

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
Fy fanken vad jobbigt /images/icons/frown.gif jag har allt för stor grupp. Dom klarar äventyret för lätt jag skulle inte va föt snäll /images/icons/frown.gif.

Människor skapar sina egna gudar, Markis Lazarus
 

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
klyv gruppen på 2 och länge leve tosh-paret

Let's face it,
Gemini rocks..
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,966
Location
Barcelona
För stor grupp? Vad hade jag inte gett för en *för stor* grupp?

Jag kanske kan få några av dina spelare?

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Så här löser jag det...

Min spelgrupp varierar från 2-6 spelare. Personligen föredrar jag att spelleda 3-4 spelare annars tycker jag det blir svårt att hålla alla spelare aktiva.

De gånger jag har för många spelare har jag några knep jag tillämpar för att alla ska ha kul.

Först och främst kör jag ett enkelt äventyr utan för mycket intrigerande utan mer actionladdade. Detta därför att jag kan inte att spelleda hovkampanjer med för stor grupp för sådana kampanjer brukar ofta innehålla långa dialoger med SLP som alla spelare kanske inte riktigt kan delta i.

När man så har ett äventyr med bra flyt gäller det att aktivera alla spelare så att de alltid har något att göra. En gång satte jag igång en politisk diskussion mellan två rollpersoner de höll på och tjata så länge och så högt att jag tillslut var tvungen att avbryta dem. Så uppmuntra initiativ av spelarna.

Strider då? Det är ju inte så lätt att få det att flyta med 6 spelare där alla inte är så insatta i Eons regler. Det gäller bara att välja motstånd och plats väl för att få intressanta strider med stor spelgrupp. En kul grej är att låta rollpersonerna slåss utan vapen (tillhyggen som stolar och höns godtas). Utan vapen blir inte stiderna lika dödliga och man kan med gott samvete tillåta rollpersonerna att åka på lite däng utan att de dör av artärblödning.

Ditt problem kanske vara att äventyren är för lätta? NÅväl inget problem, öka motståndet. Då menar jag INTE fler och bättre motståndare utan ge dem intelligens. Ska de hindra rollpersonerna så borde de försöka lura dem, låt motståndarna splittra gruppen. Allt för agressiva rollpersoner har en tendens att springa efter folk som kastar knivar på dem. När så de främsta springer in i en mörk gränd så är det bara att slå igen fällan riktigt kul.

Hade en rollperson som ensam rusade efter en lönnmördare obeväpnad (!) in i en mörk gränd, där vände sig lönnmördaren om och drog sitt vapen. /images/icons/wink.gif

Annars finns det en annan sak som ger rollpersonerna paranioa, en kille sätter en kniv i ryggen bakifrån i en folkmassa. Otäckt, dödligt och bör sällan användas.

Sedan kan man sätta upp problem som inte löser sig med våld eller enns med andra färdigheter utan bara genom att tänka. Spellede ett uppdrag där rollpersonerna skulle medla i en by där två olika folkslag var i fejd med varandra. Rollpersonerna fick det riktigt knivigt efterssom de representerade lagen och ena folkslaget hade mördat en av det andra som hämd (Heder och sånt).

//Jonas - Hoppas jag fick med nåt vettigt...
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Så här löser jag det...

"...en kille sätter en kniv i ryggen bakifrån i en folkmassa."

Det måste va en sjuhelvetes stor kniv /images/icons/wink.gif

/Foilan, King of Warriors of Odin
 

Ignatius

Veteran
Joined
15 Dec 2000
Messages
118
Location
Daval, Jargien
När vi hade en för stor grupp delade vi på den helt enkelt. Om du anser att äventyret var för lätt har jag bara en sak att säga: Gör det svårare!!(Öhh?)

Somliga straffar Daak genast!
 

Der_Wald

Veteran
Joined
12 Jul 2001
Messages
41
Location
Östersund
Jag råkat vara en av spelarna i gruppen. Problemet har nu blivit löst, för det var tre styken i gruppen som var järn gänget, en kleptoman Tosh, en dvärgisk Fototropiker samt en galen rotrax vanar. Hur konstigt det än måste låtta så höll gruppen för allt. Men när den rasistiska fototropikern "råkade" döda en handels man så vara han tvungen att fejka sin egen död. Detta led till total splitring i hella gruppen. Rotrax dyrkaren tog sitt eget liv och toshen flyttade ut på landet med sin nya fru. Den mäktiga Alv magikern som bara stanat i gruppen för att pumpa ut info om Fototropik ur dvärgen, han stack och tog med sig Alv prinssesan. Kvar blev bara en dvärg krigare, en blind magiker samt en galen kragg barbar. Gruppens Ataxatropiker tog också sitt liv för att hjälpa Rotrax dyrkaren i efterlivet.

Det var ett otroligt kul spel omgång.

"Jag är dyslektiker så klaga inte på min stavning"
 
Top