Så här löser jag det...
Min spelgrupp varierar från 2-6 spelare. Personligen föredrar jag att spelleda 3-4 spelare annars tycker jag det blir svårt att hålla alla spelare aktiva.
De gånger jag har för många spelare har jag några knep jag tillämpar för att alla ska ha kul.
Först och främst kör jag ett enkelt äventyr utan för mycket intrigerande utan mer actionladdade. Detta därför att jag kan inte att spelleda hovkampanjer med för stor grupp för sådana kampanjer brukar ofta innehålla långa dialoger med SLP som alla spelare kanske inte riktigt kan delta i.
När man så har ett äventyr med bra flyt gäller det att aktivera alla spelare så att de alltid har något att göra. En gång satte jag igång en politisk diskussion mellan två rollpersoner de höll på och tjata så länge och så högt att jag tillslut var tvungen att avbryta dem. Så uppmuntra initiativ av spelarna.
Strider då? Det är ju inte så lätt att få det att flyta med 6 spelare där alla inte är så insatta i Eons regler. Det gäller bara att välja motstånd och plats väl för att få intressanta strider med stor spelgrupp. En kul grej är att låta rollpersonerna slåss utan vapen (tillhyggen som stolar och höns godtas). Utan vapen blir inte stiderna lika dödliga och man kan med gott samvete tillåta rollpersonerna att åka på lite däng utan att de dör av artärblödning.
Ditt problem kanske vara att äventyren är för lätta? NÅväl inget problem, öka motståndet. Då menar jag INTE fler och bättre motståndare utan ge dem intelligens. Ska de hindra rollpersonerna så borde de försöka lura dem, låt motståndarna splittra gruppen. Allt för agressiva rollpersoner har en tendens att springa efter folk som kastar knivar på dem. När så de främsta springer in i en mörk gränd så är det bara att slå igen fällan riktigt kul.
Hade en rollperson som ensam rusade efter en lönnmördare obeväpnad (!) in i en mörk gränd, där vände sig lönnmördaren om och drog sitt vapen. /images/icons/wink.gif
Annars finns det en annan sak som ger rollpersonerna paranioa, en kille sätter en kniv i ryggen bakifrån i en folkmassa. Otäckt, dödligt och bör sällan användas.
Sedan kan man sätta upp problem som inte löser sig med våld eller enns med andra färdigheter utan bara genom att tänka. Spellede ett uppdrag där rollpersonerna skulle medla i en by där två olika folkslag var i fejd med varandra. Rollpersonerna fick det riktigt knivigt efterssom de representerade lagen och ena folkslaget hade mördat en av det andra som hämd (Heder och sånt).
//Jonas - Hoppas jag fick med nåt vettigt...