Nekromanti För våra synders skull?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ångra era synder!

Jag vet inte vad vi gjort för ont för att förtjäna detta?
Den är fortfarande bara i pre-production. Om ni biktar er ordentligt kan ni fortfarande rädda era själar.

Jag blir mer sugen på att se D&D-filmen varje gång någon nämner den. Den borde inte kunna vara så dålig som alla påstår, men något säger mig ändå att den verkligen är det. :gremwink:

/tobias

Pom

Swashbuckler
Dung & Drag

Den är fortfarande bara i pre-production. Om ni biktar er ordentligt kan ni fortfarande rädda era själar.
Helt sant. Om man skulle ta allt som är i pre-production på allvar skulle man aldrig få en lugn stund. Rykten surrar om Elric, Foundation, Xena, Wheel of Time, etc.
Jag blir orolig först när en trailer (inte bara en teaser) finns tillgänglig.

Jag blir mer sugen på att se D&D-filmen varje gång någon nämner den. Den borde inte kunna vara så dålig som alla påstår, men något säger mig ändå att den verkligen är det.
Den är fantastiskt dålig på alla tänkbara och otänkbara sätt. Möjligen är musiken bitvis fullt OK och några scener har underhållande kalkonvärde.
Men se den för all del om du får tillfälle. Det är kanske lite allmänbildning för en rollspelare att ha sett den enda film som formellt baseras på ett rollspel. Min största invändning mot den är för övrigt inte att den är en dålig film utan att den i så hög grad struntar i D&D-reglerna. Dess existensberättigande försvinner liksom helt då.

Mask_UBBT

Hero
Re: Dung & Drag

"Min största invändning mot den är för övrigt inte att den är en dålig film utan att den i så hög grad struntar i D&D-reglerna. Dess existensberättigande försvinner liksom helt då. "

Om jag skulle göra en film på ett rollspel skulle jag nog åxå strunta i reglerna i goerhört hög grad... regler är till för att simulera en verklighet på ett spelbord. Om man då försöker göra en film baserat på denna simulator så blir det ju jättekonstigt. Det blir att , i verkligheten, försöka imitera ett system som försöker simulera verklighet. Vad är poängen med det?

Och f ö, om de hade följt reglerna slaviskt så hade filmen blivit en parodi, garanterat... Läs tidiga RPG-world för att förstå vad jag menar...
Iofs, i retrospekt hade det nog varit bäst för filmen om den inte tagit sig själv på allvar, om jag förstått rätt, men när de började göra filmen och skrev manus så trodde de ju(möjligen) att de skulle göra en bra, seriös film...

/Mask

Pom

Swashbuckler

Om jag skulle göra en film på ett rollspel skulle jag nog åxå strunta i reglerna i goerhört hög grad... regler är till för att simulera en verklighet på ett spelbord. Om man då försöker göra en film baserat på denna simulator så blir det ju jättekonstigt. Det blir att , i verkligheten, försöka imitera ett system som försöker simulera verklighet. Vad är poängen med det?
Jo, men grejen var ju att de ville göra film av D&D. Inte av någon särskild kampanj, inte en fantasyfilm i största allmänhet, utan en film baserad på D&D, som är ett regelsystem och ingenting annat. Jag tycker inte att idén var särskilt lyckad till att börja med, bl a av de skäl du anför, men om filmmakarna själva inte brydda sig om filmens enda gimmick, då är det inte så konstigt att det blev som det blev.
Jag hade inte väntat mig strikta regeltillämpningar och repliker med speltermer, men jag hade väntat mig fokus på D&D-specifika varelser, magianvändning man kände igen från D&D, samt kanske lite magiska föremål därifrån.

Mask_UBBT

Hero

Jo, men grejen var ju att de ville göra film av D&D. Inte av någon särskild kampanj, inte en fantasyfilm i största allmänhet, utan en film baserad på D&D, som är ett regelsystem och ingenting annat.

Ah, jag trodde det var D&D-settingen de ville göra en film av... my bad...

/Mask

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Greyhawk - The Movie? [ANT]

Problemet är väl att det i dagsläget hade varit lite som att göra en GURPS-film. D&D är inte knutet till en specifik setting idag och vad jag förstått har det väl inte riktigt varit det förr heller...?

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Jag vet inte vad vi gjort för ont för att förtjäna detta? Räckte det inte med att förnedra oss D&D-spelare en gång?

Det kanske är en anti D&D-konspiration för att krossa Wizards? Ta reda på sponsorernas namn!

:gremlaugh: :zeppelinare: :gremlaugh:

Johan K

Gammal & dryg
Kan säkerligen funka...
Kansäkerligen bli intressant, fast man vet ju iof aldrig :gremtongue:

Rosen

Myrmidon

Det är kanske lite allmänbildning för en rollspelare att ha sett den enda film som formellt baseras på ett rollspel.

Dock finns det ju redan en TV-serie som var baserad på ett - Vampire the Masquerade.

--
Åke

Oldtimer

Slava Ukraini!

Poängen är att det finns vissa grundpremisser i den verklighet som D&D försöker simulera. Gruppsamverkan, vissa typiska monster, hur magi fungerar, osv. Inget av allt detta bryr sig filmen det minsta om. Inget annat som bär ett spår av en trovärdig verklighet heller, för den delen.

/Mikael - för övrigt anser jag att Courtney Solomon borde serveras som middag till en hungrig tarrask.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Ångra era synder!

Den borde inte kunna vara så dålig som alla påstår...
Nej, den är värre. Om du vill läsa en verbal slakt av den finns en underbar sådan att läsa HÄR.

/Mikael - mår fortfarande dåligt av att ha hyrt bil och kört 6 mil i Los Angeles för att se filmen... och dessutom köpt DVD:n

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Fast beholdern i ettan var söt [NT]

...och stendum. Hur många betraktare har någon i D&D lurat iväg genom att kasta en sten tvärs över gården?... :gremcrazy:

/Mikael - tycker att filmens CGI-budget var rejält ambitiös... och uppenbarligen för liten

Jade

Warrior
Re: Ångra era synder!

Jag blir mer sugen på att se D&D-filmen varje gång någon nämner den. Den borde inte kunna vara så dålig som alla påstår, men något säger mig ändå att den verkligen är det.

Tro en som sett filmen säkert MINST sju gånger; det är den. Den är verkligen så dålig....

Själv såg jag filmen av en enda anledning.... och denna börjar på D och slutar på rakar.... (Pratar inte om Dorakar, *hint hint*)

Men den har en viss charm, kanske för att den är så jättedålig... som en blivande filmälskare skär det nästan i hjärtat när man ser det dåliga skådespeleritet, det dramatiska överspeleriet, klyschorna som radas upp efter varandra, cg-effekter som verkligen ser datorgjorda ut och, icke att förglömma, den helt hejdlösa rekvisitan som verkar som hämtad ur närmasta leksaksaffär....

Ändå ser jag den, om och om igen... Dels för att få ett gott skratt... Och dels för att.... eh... få ett gott skratt? Nä, men allvarligt. Den är charmig, på nåt sätt... Ungefär på samma sätt som Kenny Starfighter är charmig...

Och... filmen har drakar.... :gremgrin: Lots of 'em.

Björn Hellqvist

Swordsman
Se det så här...

...den kan väl ändå inte bli sämre än den första filmen? För övrigt är nog D&D-filmen den sämsta fantasyfilm som gjorts på den här sidan av "Hawk the Slayer".

Evil Peter

Hero
Ettan är ju faktiskt lite underhållande.

Den är ju så fylld med klichéer, överspel och den är allmänt dåligt utförd så den blir faktiskt ganska rolig. Att den sedan har med ett av de vanligaste problemen/nödlösningarna i fantasy-rollspel är ett enormt plus:

SPOILER:

När dvärgen konstaterar att han skulle sätta sitt liv i fara genom att följa med på uppdraget med personer han bara känt i några timmar och att han själv inte har något att vinna på det men ändå följer med är riktigt roligt om man är rollspelare. Omvänt till ett spelmöte: Dvärgens spelare inser att hans rollperson inte får spela mer om han inte följer med. :gremlaugh:

Tyvärr krävs det nog en mycket större budget än vad som är möjligt att skrapa ihop för att göra en D&D-film (som man ju förväntar sig ska vara ganska high fantasy) bra på ett seriöst sätt. LotR-filmerna hade ju enorma budgetar men ändå räckte det ju knappt till trots enorma besparingar på att göra alla tre filmerna på en gång, göra dem på Nya Zeeland osv. Det enda som talar för att en uppföljare kan bli någorlunda bra (seriöst sett) är att LotR, och i viss mån Harry Potter, gjort Fantasy populärt att satsa pengar på. Chansen får dock fortfarande ses som oerhört liten.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Ettan är ju faktiskt lite underhållande.

"Att den sedan har med ett av de vanligaste problemen/nödlösningarna i fantasy-rollspel är ett enormt plus: När dvärgen konstaterar att han skulle sätta sitt liv i fara genom att följa med på uppdraget med personer han bara känt i några timmar /.../ Omvänt till ett spelmöte: Dvärgens spelare inser att hans rollperson inte får spela mer om han inte följer med."
Det är ju så man ska se på filmen.. Ur en rollspelares ögon.. En annan skön grej var det typiska när rollperso... eeh.. karaktärerna i filmen inte ville märkas och drog upp huvorna på sina mantlar för att inte visa ansiktet, vilket gjorde att de märktes ännu tydligare då de var de enda som hade huvorna uppfällda.. :gremsmile: Omsatt i spelvärlden skulle detta kunna skildra sig såhär: "Aha.. Där är några skummisar.. Det ser man tydligt, för de döljer ansiktet under sina huvor.."

Eller Snails, som beter sig anakronistiskt i mina ögon, vilken kan symbolisera alla de rollspelare som inte släpper sin nutida, utmärkande jargong när de spelar i fantasyvärldar..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte sätter **spoiler** för att det här inte har något med handlingen att göra

Rickard

Urverk speldesign
...och den var dessutom -bra- [NT]

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som såg den när den gick på 4:an (vilket den gjort två gånger), som inte har spelat rollspelet något närmare och som har hört ryktesvägen att de 10 avsnitten som gjordes avbröts för att han som spelade ventrueprinsen dog (vilket försöktes bekräfta via IMDB)

Efter en sökning efter serien på IMDB hittade Han följande titlar:
Samurai Vampire Bikers From Hell (1992)
Teenage Space Vampires (1998)
Vampires on Bikini Beach (1988)

Lockande titlar, va? :gremsmile: Dock hittades inte serien, men vad gör det efter sådana här fullträffar?