Rickard
Urverk speldesign
Fast det är just det. Det går att spela om scener, att utforska nya perspektiv eller bara spela om dem då de inte kändes bra. Spel om My Daughter, The Queen of France har med detta som en del av spelandet, där Shakespear ber sina skådespelare att spela ut ett bråk mellan honom och hans dotter så att han lättare kan analysera situationen om var någonstans det gick fel mellan de två. Vi har också exempel på Play Before Play: the Scripted Experience där alla diskuterar i flera iterationer i hur scenen ska gå till innan de spelar igenom dem - i princip blir spelandet en form av "Vi klubbar detta".Om man vill skapa en bra berättelse, så är rollspel inte ett särskilt bra medium jämfört med att till exempel sitta ner och skriva en novell eller en pjäs. Det finns för mycket slumpmoment, medspelarna kan dra berättelsen åt andra håll än du hade tänkt dig, det går inte att gå tillbaka och redigera tidigare händelser för att lägga in ledtrådar eller foreshadowing i efterhand, osv.
Tärningar är enkelt att ta bort, men svårt att tänka sig för en van rollspelare, eftersom det saknas diskussion kring vad man ska ersätta slumpen med och framförallt vad slumpen faktiskt bidrar med: osäkerhet. För om en historia är förutsägbar är den tråkig. Nu tycker jag att förutsägbarheten redan finns där - i "the scripted experience" vet vi inte vad nästa scen kommer att mynna ut i, eftersom det finns flera sidor som kommer att komma med idéer. Vi har bara inte insett att vi ska hylla detta mer; att deltagarna kan skapa osäkerhet bara genom att komma med nya idéer. Om man sedan kan spela om tidigare scener, genom att lägga till nya saker eller retconna, så skapar även det ett lager av osäkerhet i vart historien är på väg någonstans. Det finns så många olika osäkerhetskällor som rollspel kan använda sig av. I Imagine spelar man inga specifika roller och varje deltagare får max säga en mening och måste sedan lämna över till en annan. Detta gör beskrivningarna av miljön och personerna blir först fragmentariska och deltagarna får skapa en inre bild, men fylla i med egen information, allt medan de pusslar ihop de fragmentariska beskrivningarna i sina huvuden.
Allt detta kräver en viss typ av spelande, nya sätt att uppskatta rollspel på och framförallt nya sätt att tänka kring vilka typer av historier som rollspel kan bidra med. Det är inte lika mycket en hjältes resa och att bygga upp spänning med fysiska hinder, utan går mer mot att spela ut familjedrama men mer fokusera på personernas inre världsbild, ta del av hur en värld förändras under tusen år eller fördjupa sig i hur en person lever och lär under former som normalt inte skulle vara accepterat i våra moderna ögon.
Last edited: