Det finns en hel del bloggar som postar magiska föremål, trollformler etc. till D&D-retrokloner och liknande, men jag tänkte att istället för att starta ytterligare en blogg på samma manér, så postar jag sakerna här i "Förbättra en grej"-trådar för att få feedback på sakerna. Jag tycker det är dumt att inte utnyttja all kunskap som finns här!
(Jag försökte hitta lämplig forumdel för det här, men det är möjligt att jag hamnat helt fel.)
I alla fall, här är första saken:
Prokrastineringssmycke
...men silverkedjan runt hennes hals tycktes vibrera av förtryckta krafter inifrån...
Användning: Spelare som bär smycken av denna sort kan spara felmarginalen av ett tärningsslag inuti sig. Varje gång en felmarginal sparas, ackumuleras den med det som redan finns inuti.
Exempel (användning): Torulf måste slå minst 15 för att träffa sin fiende. Han slår 12 och misslyckas, men väljer att spara felmarginalen i sitt smycke (15-12=3), och lyckas därmed.
Konsekvenser: Efter varje avklarat möte ("encounter") - eller så fort smycket tas av - måste spelaren slå över det ackumulerade värdet i smycket. Om det misslyckas, tar spelaren hela värdet i skada (och smycket nollställs). Om det lyckas, händer ingenting.
Exempel (konsekvens): Efter striden har Torulf sparat totalt 3 poäng i sitt smycke. Han slår 1T20 och får 12, vilket är långt över det ackumulerade värde i smycket. Han pustar ut och går vidare med livet. Tre år senare plockar han ut en kandidatexamen i datavetenskap.
Övrigt: Smycket behåller sitt värde tills det att det utlöses genom ett misslyckad tärningsslag. Om bäraren dör med ett laddat smycke och en annan tar över det, behåller det sin laddning.
Skulle den funka i ditt spel? Hur skulle ni göra om den?
(Jag försökte hitta lämplig forumdel för det här, men det är möjligt att jag hamnat helt fel.)
I alla fall, här är första saken:
Prokrastineringssmycke
...men silverkedjan runt hennes hals tycktes vibrera av förtryckta krafter inifrån...
Användning: Spelare som bär smycken av denna sort kan spara felmarginalen av ett tärningsslag inuti sig. Varje gång en felmarginal sparas, ackumuleras den med det som redan finns inuti.
Exempel (användning): Torulf måste slå minst 15 för att träffa sin fiende. Han slår 12 och misslyckas, men väljer att spara felmarginalen i sitt smycke (15-12=3), och lyckas därmed.
Konsekvenser: Efter varje avklarat möte ("encounter") - eller så fort smycket tas av - måste spelaren slå över det ackumulerade värdet i smycket. Om det misslyckas, tar spelaren hela värdet i skada (och smycket nollställs). Om det lyckas, händer ingenting.
Exempel (konsekvens): Efter striden har Torulf sparat totalt 3 poäng i sitt smycke. Han slår 1T20 och får 12, vilket är långt över det ackumulerade värde i smycket. Han pustar ut och går vidare med livet. Tre år senare plockar han ut en kandidatexamen i datavetenskap.
Övrigt: Smycket behåller sitt värde tills det att det utlöses genom ett misslyckad tärningsslag. Om bäraren dör med ett laddat smycke och en annan tar över det, behåller det sin laddning.
Skulle den funka i ditt spel? Hur skulle ni göra om den?