Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Jag har funderat lite på hur jag vill att förbättring ska skötas i mitt hemmabygge. Jag vill ha något av den organiska känslan -- att det man ägnat sig åt under spelets gång också är det som förbättras. Samtidigt vill jag inte ha det där stolpiga kryssa-för-färdigheter-paradigmet som finns i Eon och Drakar. Det jag funderat på ser ut som följer:
Rollpersonen har, på Solar System-vis, ett gäng färdigheter och tre reservpölar (Hållning, Skärpa och Vitalitet*). Reservpölarna kan spenderas för att öka chansen att lyckas med färdigheterna. Tanken jag nu har är att varje gång man spenderar en plupp från reserverna bokförs detta på rollformuläret. Ett visst antal spenderade pluppar blir ett erfarenhetspoäng, som kan omvandlas till de färdigheter som är knutna till reserven. Plupparna kan endast spenderas när det verkligen gäller, så folk inte går och spenderar dem till vardags -- däremot är det helt kosher att försätta sin rollperson i dramatiska situationer för att kunna spendera pluppar. De är också en begränsad resurs som ger negativa konsekvenser när den når noll, så förbättringstakten synkas med rollpersonernas möjlighet till återhämtning (hur återhämtning funkar har jag ännu inte riktigt bestämt mig för).
Jag funderar på att ytterligare komplicera saken genom att ge spenderade pluppar till spelledaren, att använda för att förbättra spelledarpersonernas färdighetsslag, så slipper man den där "men spelledarpersonera behöver ju inte återhämta resurser"-problematiken. Hindret i vägen för detta är att jag gillar spelledarpersoner som har samma regelmässiga komplexitet som rollpersoner (framför allt för att det underlättar då de tas över som rollpersoner i gruppen, vilket allt som oftast sker), men de två idéerna kanske kan försonas. Eller är det här en dålig idé överhuvudtaget? Dålig idé enbart i kombination med förbättringsreglerna?
*Ett mindre problem: det latinska namnet "Vitalitet" klingar inte helt i linje med de germanska "Hållning" och "Skärpa". Namnförslag? Det täcker mer eller mindre allt en barbarhjälte behöver -- styrka, uthållighet, reflexer och rörlighet.
Rollpersonen har, på Solar System-vis, ett gäng färdigheter och tre reservpölar (Hållning, Skärpa och Vitalitet*). Reservpölarna kan spenderas för att öka chansen att lyckas med färdigheterna. Tanken jag nu har är att varje gång man spenderar en plupp från reserverna bokförs detta på rollformuläret. Ett visst antal spenderade pluppar blir ett erfarenhetspoäng, som kan omvandlas till de färdigheter som är knutna till reserven. Plupparna kan endast spenderas när det verkligen gäller, så folk inte går och spenderar dem till vardags -- däremot är det helt kosher att försätta sin rollperson i dramatiska situationer för att kunna spendera pluppar. De är också en begränsad resurs som ger negativa konsekvenser när den når noll, så förbättringstakten synkas med rollpersonernas möjlighet till återhämtning (hur återhämtning funkar har jag ännu inte riktigt bestämt mig för).
Jag funderar på att ytterligare komplicera saken genom att ge spenderade pluppar till spelledaren, att använda för att förbättra spelledarpersonernas färdighetsslag, så slipper man den där "men spelledarpersonera behöver ju inte återhämta resurser"-problematiken. Hindret i vägen för detta är att jag gillar spelledarpersoner som har samma regelmässiga komplexitet som rollpersoner (framför allt för att det underlättar då de tas över som rollpersoner i gruppen, vilket allt som oftast sker), men de två idéerna kanske kan försonas. Eller är det här en dålig idé överhuvudtaget? Dålig idé enbart i kombination med förbättringsreglerna?
*Ett mindre problem: det latinska namnet "Vitalitet" klingar inte helt i linje med de germanska "Hållning" och "Skärpa". Namnförslag? Det täcker mer eller mindre allt en barbarhjälte behöver -- styrka, uthållighet, reflexer och rörlighet.