Re: Förbannelsen (LoH snack, spelare akta er!)
Eon Regelboken, andra upplagan. Sid 249, Gudomlig intervention;
"Även om alla gudar inte utnyttjar möjligheten, så har alla gudar möjligheten att ingripa i den fysiska världen. Som regel brukar gudarna använda sig av denna möjlighet ytterst sparsamt eftersom det är mycket kostsamt i kraftbehov att påverka det fysiska planet."
Det är uppenbart att det är gudomlig intervention du snackar om, och det ges ut ytterst sparsamt (som påpekat åvan, och när gudomlig intervention väl delas ut så brukar gudomen försöka göra detta så diskret som möjligt ( Se introduktions berättelsen till Religions delen i grundboken så får du en bra bild).
Om det nu är "mycket kostsamt i kraftbehov" att ge en "normal" intervention (typ låta en klipphäll försvagas lite så att den går sönder under trycket av 2 troll), hur kostsamt tror du då det kommer att vara att befria Alvfolket från förbannelsen ?.....
LEGENDER OCH HEMLIGHETER SNACK, SPELARE SKALL ICKE LÄSA VIDARE (särskilt inte mina spelare=)
Legender och Hemligheter, sid 18, Ashaels sista strid; andra stycket;
"... I desperation åkallade Hegor sin guds nåd, och i sin ofattbara barmhärtighet sände guden Semal en gigantisk eldstorm som slök de två kämparna. I och med denna storm utplånades också allt levande inom en radie av fyrtio mil. De nordliga kratersjöarna skapades av stora meteoritnedfall, liksom den mystiska monoliten. Många gudar, även de mörka, såg Semals intervention som ett brott mot de universella lagarna, och sålunda fjättrades guden Semal med en länk av psykotropi för att i all framtid hållas borta från den fysiska världen."
Det är onekligen den sista delen som jag vill påpeka. Om några meteoriter och lite eld är värt bannlysning från det matriella planet. Vad är då att eliminera förbannelsen ? minst lika mycket enligt mig (det är bara jag, inte Du). Jag tror inte att någon gud skulle vilja riskera ett sådant allvarligt agerande.
Naug