Nekromanti Förbereda??

samiis

Warrior
Är det någon som har någon bra husregel om förbereda sig för smärta, så att man slipper en ob1t6 i smärta eller något liknande...

Skall alltså räknas som en manöver, där man *typ* håller andan och blundar i det ögonblicket man skadas...

ejectXreject

Veteran
Låter orealistiskt. Även om du är förberedd på smärta så gör det ju inte mindre ont - möjligtvis är du mentalt förberedd och kan undvika att svimma. D.v.s att jag är helt emot förslaget om mindre smärta, men bara tveksam till om det inte kan bli en nivå lättare på chockslaget för att svimma.. Det är dock en husregel jag aldrig själv skulle använda. :gremlaugh:

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"Är det någon som har någon bra husregel om förbereda sig för smärta, så att man slipper en ob1t6 i smärta eller något liknande...

Skall alltså räknas som en manöver, där man *typ* håller andan och blundar i det ögonblicket man skadas...
"

Om någon slår dig med en spikklubba i ansiktet så kan du hålla andan bäst du vill - det gör nog ont som [jätteont, helt enkelt] ändå...

Sadaigh

Swordsman
hehe

Hehe =) den där med spik klubban var ett bra exempel =P Det är rätt, man kan bara vara mentalt förberedd på smärta, men inte fan gör det mindra ont =Pnåväl

Samiis, kan du lira Lör-sön? kolla med blåbär

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Nej, det blir kanske till och med värre.

Nej smärtan blir inte mindre för att man försöker förbereda sig på den.

Det enda som att stänga ögonen skulle kunna göra är att smärtan blir värre.
När ett sinnesorgan(typ synen) inte längre får någon information så koncentrerar sig hjärnan mer på dom andra(typ hörsel och känsel).

Det kräver iofs att man väntar en tag innan en sådan effekt inträffar.
Alltså så om man inte ser någonting så koncentrerar man sig mer på hörsel- och känselintryck.

Dessutom så är det ett välkänt faktum att om man sitter och väntar på nånting smärtsamt så blåser man upp det till någonting värre än vad det egentligen är.
Jag är nålrädd. När jag var liten så satt jag jämt och våndades över dom där sprutorna man fick hos skolsystern. Men, dom enda gångerna det faktiskt gjorde ont var när jag såg nålen gå in i armen. Om jag var upptagen med att göra någonting annat (räkna länder på en stor världskarta) så märkte jag inte ens att jag blev stucken.

I många fall så är förväntan av smärtan värre än smärtan i sig.
Och i många fall så gör förväntan av smärtan, smärtan värre än vad den egentligen är.

Så, nej. I en stridssituation så är det inte tillrådigt att stänga ögonen och förbereda sig på att få ont. Smärtlindring sköter adrenalinet nog så väl när man slåss.

/Naug

Dieter

Veteran
Jag har för mig att jag läste någonstans att människan har en reflex som automatiskt drar handen till skadan för att lindra smärtan.

Jag tror faktiskt att det kan stämma. Varje gång man skär sig drar man automatiskt upp handen till såret. Gör man däremot motstånd och inte drar upp handen gör det betydligt ondare.

Pröva det nästa gång ni skadar er......Lät ganska dumt faktiskt.