Nekromanti Förberedelser för hexcrawls och utforskande?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Delvis relaterat till Rotsystem, men jag tänker att mina frågor är såpass generella att taggen skulle vara överflödig...

Jag försöker kolla lite efter tekniker för att förbereda hexcrawls. Jag läste den här grejen tidigare idag, och den var ju ganska intressant. Och enkel. Det som skulle behöva ändras till Rotsystem är väl typ att lägga till stadsruiner som "terrängtyp" och så ändra lite encountertyper.

Och där kommer jag nog vara behjälpt av den här tråden.

Jag har för mig att jag blev tipsad om ett sätt att generera stadsmiljö, med olika framkomlighet och så, men tydligen hittar jag varken tråden där jag tipsades eller länken som tipset gällde...

Vad finns det mer för bra resurser/guider/tutorials för enkla förberedelser av hexcrawls i olika miljöer?

Jag kommer antagligen att köra med rutor istf hexes i Rotsystem, men det borde väl inte spela så stor roll... Eller?

chrull

Stockholm Kartell
krank said:
Jag kommer antagligen att köra med rutor istf hexes i Rotsystem, men det borde väl inte spela så stor roll... Eller?
Det spelar skitmycket roll. Hexes be Sexeh, Squares be Square.

krank

chrull said:
Fördel med hex: Fler andra som ligger kant-i-kant, dvs fler omedelbart tillgängliga val.

Fördel med fyrkanter: Kan mappas i ett helt vanligt jäkla anteckningsblock.

Sen är det marginellt enklare att göra ett lättläst koordinatsystem (tycker jag) med rutor, men det tror jag inte är så superviktigt i sammanhanget.

Finns fler argument att ta hänsyn till? Gärna sådana som inte relaterar till att specifika regelsystem förutsätter dem, "det har alltid varit så", "det känns bättre", etc.

chrull

Stockholm Kartell
krank said:
chrull said:
Fördel med hex: Fler andra som ligger kant-i-kant, dvs fler omedelbart tillgängliga val.

Sen är det marginellt enklare att göra ett lättläst koordinatsystem (tycker jag) med rutor, men det tror jag inte är så superviktigt i sammanhanget.

Finns fler argument att ta hänsyn till? Gärna sådana som inte relaterar till att specifika regelsystem förutsätter dem, "det har alltid varit så", "det känns bättre", etc.
Jag är helt allvarlig när jag säger att hexrutorna känns 1000ggr bättre än ett tråkigt rutnät.

Det är dessutom skitlätt att bara ta någon av de klara mallarna och printa en tom hexkarta, eller använda något av hexverktygen som finns till PS/Gimp för att slänga ihop en karta. Kolla här tex: http://www.cartographersguild.com/tutorials-how/5094-making-hex-grid-gimp.html

Det finns även block med hex att köpa, tex http://www.kickstarter.com/projects/1730454032/pad-of-hexagonal-content?ref=live

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag känner så här:

Hexagoner ser lite mer dynamiskt och "naturligt" ut på nått vis. Men! Jag tvivlar starkt på att "riktiga" kartor hade delats upp i hexagoner. Så i "moderna" spel, så som rotsystem, där det känns troligt att rollpersonerna faktiskt har en riktig, officiell karta över området så känns rutor mycket mer troligt, vilket alltså får hela kartan att kännas mer trolig och därför hjälpa mig med inlevelsen.

krank

chrull said:
Jag är helt allvarlig när jag säger att hexrutorna känns 1000ggr bättre än ett tråkigt rutnät.
Tja, jag föredrar väl helt enkelt att fatta det här beslutet på annat än "känns", framför allt iom att "känns" ju i rätt hög grad lär handla om vana...

Har hexes några konkreta fördelar förutom den jag nämnde?

chrull said:
Det är dessutom skitlätt att bara ta någon av de klara mallarna och printa en tom hexkarta, eller använda något av hexverktygen som finns till PS/Gimp för att slänga ihop en karta. Kolla här tex: http://www.cartographersguild.com/tutorials-how/5094-making-hex-grid-gimp.html

Det finns även block med hex att köpa, tex http://www.kickstarter.com/projects/1730454032/pad-of-hexagonal-content?ref=live
Jag vill inte att framtida spelledare av Rotsystem ska behöva lära sig PS/Gimp eller köpa specialblock/papper/whatever. På samma sätt som jag enbart använder t6:or eftersom det antagligen är vad folk har hemma, och som dessutom har störst chans att finnas tillgängligt om man är hemma hos någon annan. Vanliga rutade block kan man köpa varsomhelst, och plockar man upp ett block hemma hos någon, eller bland sina existerande, så finnsa det ändå en rätt schysst chans att det är rutat.

Så hittills: Bekvämlighet och låg tröskel > "känsla".

krank

Rymdhamster said:
Så i "moderna" spel, så som rotsystem, där det känns troligt att rollpersonerna faktiskt har en riktig, officiell karta över området så känns rutor mycket mer troligt, vilket alltså får hela kartan att kännas mer trolig och därför hjälpa mig med inlevelsen.
Mjo, det är en annan av mina baktankar med just det, ja...

slanfan

Hero
krank said:

En viktig fråga är ju om rutnät/hexagoner är något spelarna ska vara medvetna om eller om det bara är en resurs för DM.

Det är enorm skillnad på "i hexagonen österut sticker det upp ett berg" och "österut sticker det upp ett berg".

krank

slanf*n said:
En viktig fråga är ju om rutnät/hexagoner är något spelarna ska vara medvetna om eller om det bara är en resurs för DM.

Det är enorm skillnad på "i hexagonen österut sticker det upp ett berg" och "österut sticker det upp ett berg".
Det har du alldeles rätt i, såklart. Jag hade tänkt mig att rutnätet för spelarnas del skulle vara ett koordinatsystem - typ att de anlitats för att undersöka vissa rutor eller så. Men jag är definitivt inte helt färdigtänkt i sammanhanget.

chrull

Stockholm Kartell
krank said:
krank said:
Tja, jag föredrar väl helt enkelt att fatta det här beslutet på annat än "känns", framför allt iom att "känns" ju i rätt hög grad lär handla om vana...