Nekromanti Förbjudna repliker?

Rising

Vila i frid
I de flesta genrer av böcker/filmer så finns det ett par repliker som blivit typiska genrekonventioner; de återkommer gång på gång och hör liksom ihop med deras respektive genre. Ett par av dem låter skitbra när man spelar rollspel också, men några skulle jag faktiskt bli galen om jag hörde runt ett rollspelsbord.

Såsom i fantasy när någon frågar något i stil med "när skall jag använda X?" eller "hur skall jag veta vem som är X?" eller liknande och får svaret:

"Det kommer du att veta när tiden är inne."

Graaaaah!!!

Eller såsom i actiongenren när skurken sagt något nesligt och en av huvudpersonerna blir förgrymmad och går fram för att skjuta/spöa honom, men blir hindrad av den duktiga, välkammade sidekicken som säger:

"Han är inte värd det."

Graaaaaah!!!

Finns det några ni blir galna på?

Rickard

Urverk speldesign
Re: Förbjudna repliker? [OT]

" 'Achtung! Ich spritze, ich spritze!' "
Om det där är en typisk genrekommentar som kan göras i de rollspel ni spelar så vill jag nog inte veta vad tusan det är för rollspel ni spelar.. Fast jag förstår nu varför du skrev det här inlägget..

/Han som kan säga att kommentaren betyder "Genast! Jag sprutar, jag sprutar!" för de som inte kan tyska eller har haft en normal uppväxt och därmed helt missat det tyska fenomenet

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Wait no more!

/Han som kan säga att kommentaren betyder "Genast! Jag sprutar, jag sprutar!" för de som inte kan tyska eller har haft en normal uppväxt och därmed helt missat det tyska fenomenet
Ja... Han kan ju säga det... men det är ju inte rätt. :gremshocked: Eller stod det "Sofort! Ich spritze, ich spritze!" innan Troberg ändrade kanske...? Oh well... whatever. :gremcrazy:

Rickard

Urverk speldesign
Re: Wait no more!

Äsch, och jag som tänkte "Ska jag kolla upp ordet för jag är ändå osäker på det.. Äh, ett ord kan jag inte ha fel på".. Tydligen kunde jag det..

Men nu ska vi inte OT:a oss mer i tråden, för annars kommer Rising att halstra våra käraste, fysiska egendomar när han glatt ser att det är 5 svar när han vaknar och inget av dem är vettigt, på ett annars intressant ämne..

Finns det verkligen uttjatade one-liners? Har inte tänkt på det fenomenet.. Har inte ens stött på dem repliker som du (Rising) drog.. Jag menar, det är ju ändå dem klassiska enradsreplikerna som förtjänas att tjatas ut.. Jaja..

Jag är så himla korkad, så jag kommer inte på andra one-liners än...
"I'll be back" <-- Den var rejält uttjatad redan innan tredje filmen

Själv så väntar jag bara på att få säga "Ja, inte är det en skinkmacka." (The Long Kiss Goodnight) när någon av mina karaktärer drar sitt vapen och hotar någon..

/Han som borde skrivit "Uppmärksamma" eller något liknande istället

Muggas

Hero
Jag är lite kluven till en massa äventyrsklichéer, eftersom jag älskar att använda dem på de mest retfulla sätt som spelledare, eller som solospelsmakare. När det gäller spelledarskapet är jag ultratraditionalist, med klassiska element som uppfyllande av kryptiska gåtfulla konstateranden i profetior, kamp mellan ljus och mörker, en stor uppoffring från hjältarnas sida under den slutliga uppgörelsen, etc. Grejen är att jag ofta har avsikter att bygga upp kampanjer lite annorlunda, men under resans gång urholkas nästan alltid mina planer av min inbyggda strävan efter klassisk kampanjuppbyggnad. Som spelare är jag jävligt trött på spelledare som mig, och blir alltid lika besviken på taffliga försök till klassiska finurligheter från spelledarens sida där jag kan förutse varenda orsak och verkan. Men detta ligger lite utanför det du efterfrågade...

En sak som jag skulle hata vore om en känslomässigt hämmad rollperson misslyckas med att uttrycka affektion eller tacksamhet inför en kamrat, varpå kamraten (en annan rollperson eller slp) ler och svarar något i stil med:

"Det var så lite så.", eller "Jag älskar dig också."

Typisk relationskliché i filmer och tv-serier. Där har du mitt "Graaaaaah!!!"

Krille

Super Moderator
I've got a bad feeling about this...

Det är liksom spiken i kistan för ett antal rollfigurer, i synnerhet den som säger det. Så fort den är sagd så är det stenkört. Vid ett tillfälle så sade faktiskt en spelare denna replik med sådan inlevelse att han därefter greppade ett rollformulär och började göra en ny rollperson.

Nära besläktad är väl i princip varje försök att förutse spelledarens handlingar. Ni vet, spontana uttalanden som "Äh, det är ingen idé, det finns säkert en fälla bakom den där dörren". Naturligtvis är det förutsägbara spelledare som spökar, och eftersom spelledare hatar att vara förutsägbara så kommer han att byta ut fällan mot en klase omotiverade monster istället. Eller släppa ett piano i huvudet på rollpersonen - det tricket fungerar också.

...fast jag är mest förvånad över att ingen har drämt till med fantasyrollspelens ärkekommentar än:

"Ni sitter på ett värdshus..."

Graaaaah!!!

Storuggla

Champion
Re: I've got a bad feeling about this...

"Naturligtvis är det förutsägbara spelledare som spökar, och eftersom spelledare hatar att vara förutsägbara så kommer han att byta ut fällan mot en klase omotiverade monster istället."

Omotiverade monster?

Orc 1: Du, kolla, äventyrare! Ska vi banka?
Orc 2: Näää, jag har ingen lust asså...

Jag har inte hört den där värdshusstarten allt för ofta, eftersom jag föredrar att ha spelgrupper som inte behöver dricka bärs eller få lik staplade på sig för att jobba ihop. Och jag spelleder oftast.
Det som jag är mest trött på är väl "Vafan, sluta skicka lappar, pissmiffo annars får du smaka Fist of Wu!" – en spelare gillar att skicka lappar med hemlisar till Spelledaren och de andra spelarna tar illa vid sig... Skedde väl en gång per spelmöte förut. Utropet alltså.

Storuggla, sju kilo kapris

Johan K

Gammal & dryg
En annan replik som är ganska vanlig tycker jag är ju:

"Det kommer en mystisk man fram till er"

Det där är ju en sådant där replik som man har hört en & annan gång.. :gremwink:

Phelan

Hero
"I´m too old for this shit/job" har man ju hört ett par gånger för mycket på film. Men det skulle faktiskt kunna funka yttrat av nån uråldrig SLP, typ en alv eller uppgivet av superondingen när ännu ett gäng äventyrare dyker upp i hans borg och grusar hans planer. (Fast på svenska, så klart.)

- Phelan

Lindenius

Swashbuckler
Stridsrepliker

Fantasilösa beskrivningar av/i strid:

"Jag hugger!" *rull rull med tärning*

Graaaaah!!!

edit: fast nu insåg jag att det skulle handla om repliker snodda från filmer... hmmm nåja, för tidigt på morgonen. I'm to old for this sh…

//erik. elitist javisst

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
"Clever girl" -- från Jurassic Park 1

"I think he is preparing re-entry, sir" -- från Moonraker

Basenanji

Postd20modernist
För mycket allvar

Jag har ingen erfarenhet av detta. Men jag gillar ju iofs när det blir lite filmiskt- dvs när man spelar som man tycker att någon cool kille/tjej gör i en film. Jag kan nog äta din hatreplik! :gremgrin:

Överhuvudtaget blir jag väääldigt kissnödig när spelarna lägger ner för mycket allvar i spelandet. För mig är rollspel hobby, hobby och återigen hobby. När spelarna liksom vill spela "seriöst", "realistiskt!", "...jag kan inte välja [det där fördelaktiga alternativet] för min rollperson känner så här faktiskt!" och blandar detta med sin bästa ROLLspelsprestation via en Odödlig Replik. Det är då jag funderar på att pensionera mig. För gott... :gremshocked:

/Basenanji, stereotyp nostalgiker.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Uttråkande repliker och klicheér

Här kommer några favorithatrepliker, från film mestadels..:

It's gonna be aalright..!
Vartefter allt går åt helvete / personen dör, etc.
No, don't touch it!
Vartefter allt går åt helvete / personen dör, etc.

Annars har jag lite svårare för vissa film/bokklichéer snarare än repliker, vilket till och från lånas till rollspelen. Hur många filmer har du tex sett där intrigen går ut på att rädda ett barn / våp vilken hålls som gisslan eller kidnappas?

AAAARRRRRGGgggHHHH!! :gremsuck:

Rising

Vila i frid
Ett par andra från mig:

"Du kan fly, men du kan inte gömma dig!"

Graaah!

och "är det där en ... i din ficka, eller är du bara glad att se mig?"-vitsar är mer eller mindre omöjliga att få roliga.

och -förstås- en replik som aldrig fungerar, det är förstås; "det är inte dig det är fel på, utan mig", men den repliken är ju dödfödd i verkligheten också.

och alla svar på frågan "är du redo?" i stil med "född redo", "har varit redo i hela mitt liv" eller liknande suger. Det är som när någon säger något i stil med "de börjar med att ge 100% och sen ökar de" eller "jag ger 100% men han ger mer ändå" och liknande varianter. Allihop är värdelösa. En tredje kategori repliker som suger är de som låter något i stil med "han är hälften robot, hälften människa, och 100% snut". Alla varianter är kassa, och jag har hört många varianter.

En typisk klyscha jag aldrig tröttnar på är dock den som svarar på en fråga likt "jag kan inte fatta hur dåligt organiserade ni är!" med svaret...

"jag kommer organisera ditt huvudväggen om du inte..." osv.

Alla såna varianter är skitroliga. I Cages, exempelvis: "I said relevant, I meant relevant, and I'm gonna relevant your fucking head if you don't shut up." Det är skitkul. På svenska tycker jag dock att det blir roligare om man pratar om arslen. Liksom, någon tönt säger "vi kan inte avancera redan, jag måste analysera resten av kodsystemet och..." varpå hjälten sedan avbryter och säger "du kommer få analysera resterna av ditt arsle om du inte öppnar dörrarna inom tre sekunder" eller något i den stilen. Jag tröttnar aldrig på de replikerna.

PAX

Jordisk Äventyrare
Krigszoner

Amerikanska krigszoner...

"It's a god damn warzone down here!"

variant 2

"We got a god damn warzone down here!"

variant 3

"Looks like a god damn warzone down there!"

"Express elevator to Hell!" (Passar kanske KULT iofs)

"Let's Rock!" känns lite uttjatat.

"Mitt i Plytet!"

"Ten Four" i fantasykampanj...

Feuflux

omjonasson.se
Vet inte om nedanstående dykt upp när jag spelat rollspel, men oavsett när det dyker upp så stör jag mig på det.

Person1: "Jag är ledsen för att vän A råkade ut för grej B." (eller nåt liknande)
Person2: "Jag vet hur du känner dig." (eller något liknande)
Person1: "Du har ingen aning om hur jag känner mig!"

P1 hävdar alltså att P2 inte har kapacitet att förstå honom/henne i samma veva som han/hon anser sig själv ha kapacitet att bedöma vad P2 kan förstå.

Visst, P2 kanske verkligen inte har en chans att sätta sig in i P1:s läge och då är uttalandet väl relativt okej... men ibland känns det bara som om folk vill anse sig vara mer mystiska än de är och inte vill bli förstådda så enkelt. :gremsmile: