Nekromanti Förbjudna zoner

anth

Vetefan
Jag är på jakt efter skönlitterära böcker som handlar om förbjudna zoner (som radioaktiva områden o.s.v.), ungefär som Stanislav Lems Solaris eller bröderna Strugatskijs "Picknick vid vägkanten".

Laowai

Hero
Har läst nån cyberpunkig historia med kvinnlig huvudroll där jag har för mig att det finns forbidden zones. Min syrra har böckerna, ska se med henne.

Wilmer

Hero
O-Zonen av Paul Theroux. Själva zonen är inte så häftig utan boken handlar mer om vad folk projecerar på den. Inte nära på lika välskriven som Roadside Picnic!

Cybot

Mest spelbar
Metro 2033!
Skitbra rysk fantasy/science-fiction om överlevande i den ryska tunnelbanan efter ett kärnvapenkrig.

johoohno

Warrior
"På stranden" av Nevil Shute är en klassiker, fast den handlar mer om hur de sista människorna lever i Australien under tiden de väntar på att även det landet går under för atomvintern (eller motsvarande).

Patrick Bateman

Warrior
Vägen (The road) av Cormac McCarthy. Den handlar egentligen inte om någon förbjuden zon, men förödelsen som drabbat jorden efter en icke namngiven katastrof har lett till att hela naturen hamnat i ett zon-liknande tillstånd. Det finns inte längre några naturresurser att leva av, endast rester (konserver etc) från före katastrofen eller... (lätt spoilervarning)
...andra människor.