Efter en diskussion om lustiga färdigheter kom jag på:
Man kanske skulle låta dessa Fördelar/Nackdelar som finns i alla (?) rollspel, speciella förmågor och sånt, finnas representerade som färdigheter? Så att istället för nackdelen "saknar en hand" så kanske man har "Stympad: 12" (På en 1-20skala.)
Nackdelen med detta är att det kan bli för grötigt och fult och klumpigt..
Fördelen är att det kan bli mer inituitivt, (Fan, jag borde ha koll på hur det ordet stavas, så ofta som jag använder det.. /images/icons/smile.gif) konsekvent och praktiskt.
Eftersom jag tänker använda ett system där attribut/grundegenskaper AVGÖRS av färdigheterna (läs mer HÄR) så blir det ju ännu mera praktiskt.. Det finns egentligen inte några andra siffror för rollpersonen än färdigheterna, och om man har en nackdel som gäller Fysik, så får man minus på attributet Fysik.
Detta kan man även utnyttja för ett konsekvent system för besläktade färdigheter. Om tillexempel färdigheten "Historia" ska ge dig en boost för att använda färdigheten "Geografi" ´vid ett visst tillfälle, så kan man även använda samma regelmekanik för att göra så att en nackdel/fördel ger minus/plus på färdigheter vid speciella tillfällen.
Och då kan man även skippa grundegenskaperna/attributen om man vill, och bara låta spelarna använda den mest lämpade färdigheten, med modifikation från andra..
Man kanske skulle låta dessa Fördelar/Nackdelar som finns i alla (?) rollspel, speciella förmågor och sånt, finnas representerade som färdigheter? Så att istället för nackdelen "saknar en hand" så kanske man har "Stympad: 12" (På en 1-20skala.)
Nackdelen med detta är att det kan bli för grötigt och fult och klumpigt..
Fördelen är att det kan bli mer inituitivt, (Fan, jag borde ha koll på hur det ordet stavas, så ofta som jag använder det.. /images/icons/smile.gif) konsekvent och praktiskt.
Eftersom jag tänker använda ett system där attribut/grundegenskaper AVGÖRS av färdigheterna (läs mer HÄR) så blir det ju ännu mera praktiskt.. Det finns egentligen inte några andra siffror för rollpersonen än färdigheterna, och om man har en nackdel som gäller Fysik, så får man minus på attributet Fysik.
Detta kan man även utnyttja för ett konsekvent system för besläktade färdigheter. Om tillexempel färdigheten "Historia" ska ge dig en boost för att använda färdigheten "Geografi" ´vid ett visst tillfälle, så kan man även använda samma regelmekanik för att göra så att en nackdel/fördel ger minus/plus på färdigheter vid speciella tillfällen.
Och då kan man även skippa grundegenskaperna/attributen om man vill, och bara låta spelarna använda den mest lämpade färdigheten, med modifikation från andra..