Nekromanti Fördommar och fakta

entomophobiac

Low Prep High Play
Det här är en frågeställning som delvis härleder till diskussionen om raser. Frågeställningen är:

Hur framhäver man de åsiktsskillnader som olika folk har?

Jag menar, den genomsnittlige svensken sätter sig själv högre än Norrmän och Finnar, har USA-förakt och röstar på Socialdemokraterna. Den personen bör ha en väldigt olik bild gentemot den svenska överklassen eller underklassen (även om jag inte är något fan av klass-begreppet, men det är en annan diskussion).

Likadant har personen kanske väldigt romantiserade bilder av tropiska öar eller skräckvisioner av andra platser. Helt enkelt fördomar som beror på hopkok av media, egna påhitt och kompisars påverkan.

Så långt är ni nog med.

Men hur återspeglar man detta i sitt rollspel? Vilka punkter går att trycka på för att framhäva de olika folkens fördommar?

Jag gillar nämligen inte tokdetaljerad fakta. Jag skiter i om det bor 30,512.5 individer i Baroniet Noe, eller dog exakt 12.31 procent i Den Fruktansvärda Pesten (tm). Sådant är inte viktigt i ett fantasy spel (vilket det här egentligen gäller, trots det moderna exemplet tidigare).

Så istället för den tokdetaljerade faktan vill jag ha information som härleder till de personliga visionerna av saker och ting. Jag lovar att den förlorande nationen i ett krig har en förklaring på varför de förlorade - ungefär som det förlorande fotbollslaget alltid har några skor eller domare att skylla på.

Men vad är det egentligen för några saker som kan skilja sig mellan nationsgränser och mellan olika folkslag?

Hur ser alver på mänskliga samhällen?

Hur ser kyrkan på alvernas samhällen?

Hur ser bonden på adeln?

Hur ser adeln på alvernas syn på de mänskliga samhällena?

Det finns otroligt mycket här som faktiskt kan definiera världen mycket bättre än fakta. Bara sådana saker som legender om monster är ju ett exempel. Vad härstammar de från? Hur ter de sig?

(Till saken hör att spelet jag pratar om inte har någon statistik överhuvudtaget på något monster överhuvudtaget; experimentet och målet med detta är att mystifiera dem istället.)

Men vad är det för något som skiljer - vart bryter fördommar från fakta?

Olle Linge

Snigel
Det känns som att detta beror ganska mycket på vilken nivå man vill lägga sig på.Som du påpekar rusar det iväg ganska snabbt och det blir lätt "Vad tycker de om att han tyckte det om de där?" och så sitter man där med två miljoner relationer, åsikter och fördomar att beskriva. Det gör man bara inte.

Jag tror att man bör satsa på att beskriva en mer allmän sinnesstämning hos varje folk, utan att nödvändigtvis ta upp alla exempel som finns. På det sättet kan man lägga en grund för spelledaren att hitta på lättare och ge riktlinjer.

Frågan är då vad man ska trycka på i dessa beskrivningar. Lite mer djupdyk i ett folks mentalitet och sätt att resonera tror jag är bra. En sak som vore tufft är om man kan göra länder och folk lite som man gör rollpersoner, det vill säga med attribut och sådär. Man kan givetvis inte ta de vanliga grundegenskaperna, men man skulle kunna sätta poäng på annat och försöka skapa en mall som är såpass övergripande att den fungerar utan att inskränka möjlighetern på andra håll? Är det en bra idé och hur kan man i så fall tänka sig att den ser ut i praktiken?

Warduke

Warrior
"Hur framhäver man de åsiktsskillnader som olika folk har?"

Förslagsvis genom att beskriva dem. Som att ta upp hur olika samhällsgrupper ser varandra.

Första gången jag stötte på det själv var i D&D-serien med områdesmoduler, Gazetteers. Där fick man till största delen den officiella, "så här är det"-linjen, sen på en sida eller två fick man höra olika personers syn på området. Effektivt och intressant.

"Men vad är det egentligen för några saker som kan skilja sig mellan nationsgränser och mellan olika folkslag?"

Men du har ju varit utomlands, då vet du väl det? :gremwink:
På rak arm kan jag komma på: folkslag, språk, miljö, samhällsstruktur, lagar, kläder, seder, mat, självsyn, politik, syn på yrken, syn på könets roll, syn på utbildning, ekonomin, naturresurser, historia...

zuntona

Swordsman
Ideen låter rolig och intressant men den låter jävligt jobbig att genomföra och det är inget jag skulle själv använda mig av men jag skulle läsa igenom det med största nöje.

entomophobiac

Low Prep High Play
En sak som vore tufft är om man kan göra länder och folk lite som man gör rollpersoner, det vill säga med attribut och sådär.

Det är en riktigt bra idé. Den primära applikation jag kan se framför mig - åtminstone för mitt egna projekt - är att ge nationerna olika maktgrader.

Spelet har fem "Influences";

Academic
Economic
Noble
Theocratic
Underground (måste hitta ett bättre namn på denna...)

Dessa skulle man kunna sätta maxtak på beroende på vilken nation det rör sig om. Då ser man dessutom vad nationen fokuserat på (och tillsammans med en kort förklaring kan man skriva motivationen till varför just den siffran gäller just det landet).

Det bästa är att dessa siffror kan separeras och placeras där de är viktiga - det vill säga där Influences beskrivs - och att man istället kan koncentrera sig på att beskriva de relevanta skillnaderna mellan nationerna där nationerna faktiskt beskrivs.

Underbart.

Frågan är bara om det är mer än just makten som behöver definieras. Militär, resurser, synen på kulturen/konungen/kyrkan etc.

Vilka värden kan man egentligen använda sig av för att beskriva en kultur/nation på detta sätt?

Olle Linge

Snigel
Mycket bra! Jag tror inte man ska göra misstaget att göra det för specifikt, jag tyckte nivån på de fem du presenterade var väldigt bra. Det var ju inte riktigt det jag menade, som du också säger, eftersom de där är just hur stor influens landet har på andra länder i världen.

Man kanske kan göra två olika typer av världen? Ett som handlar om influenser (man kanske kan komplettera din lista med något, men jag kan inte komma på något på rak arm) och en annan som beskriver befolkningen. Man ger dem attribut som t.ex. agressivitet, ära eller ja... jag vet inte. Det kanske inte var bra exempel, kan någon komma på bättre?

Olle Linge

Snigel
Inte riktigt va?

Okej? Då tror jag att vi tänker oss olika system. Mitt system skulle innebär kanske ett tiotal värden för ett land, och om man kan lite om landet (det vill säga har lite känsla för det) är det i princip bara att fylla i. Det blir antingen 1) en sammanfattning av saker man redan vet av landet 2) en öppning till ett nytt land, så att man kan använda dessa värden som utgångspunkt. I vilket fall så tar det bara några minuter att göra. Att beskriva vad siffrorna betyder i praktiken är du ju tvungen att göra i vilket fall om du tänker beskriva landet.

Rosen

Myrmidon
Lite mer djupdyk i ett folks mentalitet och sätt att resonera tror jag är bra. En sak som vore tufft är om man kan göra länder och folk lite som man gör rollpersoner, det vill säga med attribut och sådär.

En annan metod jag kan tänka mig, är en mall med beskrivande frågor och svar á la gamla RuneQuests "What the Priest Told Me". Nightowl satte en gång ihop en variant för Khelataar, som kan beskådas här.
De exemplen är främst nischade på religiösa föreställningar, men RQ's version innehåller också frågor som beskriver synen på olika levnadssätt, åsikter om andra folkslag o dyl.

--
Åke

Foggmock

Myrmidon
Aaaa! Perfekt! Genialiskt! Kommer någon skvallra till Farbror Blåbär om jag snor idén rakt av? Sån otroligt bra hjälp till ALLA rollspel! Slår ju stjärnsmäll på den standardiserade A4:an med bakgrundshistoria. Och så har jag en hel lektion kvar i skolan innan jag kan komma hem och skriva en egen.

Foggmock - Som i extas tycker att detta var det bästa han sett på länge.

Nightowl

Champion
De exemplen är främst nischade på religiösa föreställningar, men RQ's version innehåller också frågor som beskriver synen på olika levnadssätt, åsikter om andra folkslag o dyl.
RQ hade två sådana: What the Priest Told Me (med 'priest' utbytt mot valfri religiös auktoritet) och What My Father Told Me. De ena tar upp religion/andlighet, den andra samhälle/relationer.

den här sidan finns en hel drös PDF-er med Glorantha-specifika sådana.

När jag gjorde en spelarguide till nekothiana, träskfolket på Khelataar, så gjorde jag lite mer 'naturliga' kommentarer från fadern - se här.

Här är ett exempel från texten:

Om äktenskapet
Mor till dotter: "Du har tur som har en så omtänksam bror, se till att skaffa dig en make som visar dig samma hänsyn och respekt. En kvinna skall aldrig behöva tåla något annat. Din bror har din morfars lynne, det märker jag. En gång var det två främlingar hos oss, när jag var liten. De var myrmän*, så de blev naturligtvis fort druckna. De dristade sig till att göra skamliga förslag till din gammelmoster, som inte var gift då än. Morfar slängde ut dem, en i varje näve, och utan ett ord. Tänk dig för och lyssna på vad jag och dina fastrar säger, så kanske vi får hit en make av den sorten. Framförallt skall du hålla dig borta från att krypa i buskarna med pojkar innan du vet att det är din make du delar bädd med. Jag vet att andarna inte förbjuder det, men bara en usel kvinna förstör en mans liv på det sättet. Är han en sådan som går med på dylikt är han inget att ha till giftermål heller."

Far till son: "Du är snart giftasvuxen, pojk - tänkt över det än? Gift dig inte hur som helst, för kom ihåg att du inte kan ångra dig. Du får bara en chans att bli en lyckad far och make. Lita inte på att kvinnan ordnar den saken. Se hur det gick för farbror Rithnor. En dag stod han inte ut med sin kvinna längre och började gräla, och i slutändan blev han utslängd. Han fick bara sin kton med sig och nu sitter han och lagar nät. Hans hustru var ett gott parti efter alla pärlor han förtjänat henne och hon gifte om sig rikt. Du kan till och med få en kvinna att flytta till vår familj, för du är ett gott parti. Du skall i alla fall inte behöva äkta en kvinna som har en annan man, även om det är brukligt. Jag har hört om få sådana familjer där det fungerat, såvida inte männen varit bröder. Det blir bara gräl."

*Khelataarer. De beter sig som myror...

Erik

walium

Ganska töntig, faktiskt
Om jag inte minns fel så hade gamla Ereb Altor modulen en liten ruta för varje enskilt land där olika yrkeskategorier gav sin syn på landet, dess invånare och möjligheterna. Kan säkert modifieras men konceptet som sådant känns bra. Man kan låta olika raser eller maktgrupper kommentera landet istället. Även en handfull meningar kan ge ett användbart intryck. Men jag diggar stenhårt den tabell som Rosen och Nightowl snackar om också.