Jag gillar hur man kan använda Utmaningar till så många olika saker i Eon VI och kommer troligen att använda detta under vissa resor i kommande äventyr som ska spelleda.
Dock så tycker jag att den lista över saker som kan gå fel under en resa som finns med i regelboken inte passar att använda, bland annat så kan man slå fram överfall och möten med monster.
Så jag började med egna listor men har kört fast på några av dem och behöver lite idéer.
Jag har två olika typer av listor, hädelselistor som är saker som händer men som rollpersonerna kan välja att passera utan konsekvenser. Bara för att resan inte ska bli tom.
Den andra typen är fördröjningslistor som används för att se vad som gjorde att resan tog längre tid men är ändå inte några möten eller faror som är av större intresse att spela i detalj.
Vad tycker ni om dem som jag har kommit på och har ni några förslag på att fylla i de som är tomma?
Händelsetabell: Vägar
1 Patrull: Rollpersonerna möter en patrull med 2T6+3 soldater som är på väg i samma eller motsatt riktning som de själva.
2 Trasig vagn: En bonde/handelsman står förtvivlat vid vägkanten då ena hjulet på hans vagn har gått sönder och han kan inte ta sig därifrån. Han väger heller inte lämna varorna på vagnen och hämta hjälp då han är rädd att någon kan stjäla det.
3 Predikant: Längst vägen så står någon form av troende person som predikat om sin lära eller kanske även världens undergång. Kanske så har andra stannat för att lyssna eller skaka på huvudet.
4 Hovdamerna: Ett större följa på totalt 4T6+2 färdas längst vägen. Det finns flera fina vagnar varit högre ställda Jargier förmodligen sitter. Det går att de adelskvinnor som tittar ut men de flesta i följer är tjänare eller vakter.
5 Konfiskering: En mindre patrull på 1T6+2 soldater har stannar en vagn och håller på att välta av, slita upp och konfiskera vissa varor de hittar. De letar efter kontraband och gömda vapen och ansåg att papperna inte var i ordning,
6 Tiggare: 2T6 personer som inte verkar äga mer än sina kläder och enstaka innehåll i ett knyte färdas längst vägen. De är utmärglade och tigger om mat och kanske även ett eller annat silver mynt.
7 Fåglarna: En större mängd fåglar syns på himlen, de verkar cirkulera kring något en bit bort ifrån vägen nära en liten skogsdunge. Om rollpersonerna undersöker så kommer de finna två döda personer som verkar ha blivit rånade.
8 Kuriren: En kurir passerar rollpersonerna i en hög fart, hästen har flera sadelväskor och blir väldigt arg om han hindras.
9 Hotande blickar: På sidan av vägen, runt hundra meter bort så har ett mindre följe på 1T6+2 personer slagit läger. De ger rollpersonerna hotfulla blickar när de passerar.
10 Förflyttning: Rollpersonerna möter en marscherande kolon med 3T6 x 20 soldater som är på väg mot något avlägset mål.
Fördröjningslista: Vägar
1 Väder: Hårt väder gör att allt tar längre tid, om det är vinter så kan djup snö eller is försvåra. På sommaren så kanske det är lerigt och blött.
2 Händelserik: Slå tre slag på händelselistan, även om följet passerar allt så förlorar de lite tid varje gång.
3 Inspektion: Rollpersonerna möter en mindre patrull på 1T6+2 soldater som stannar alla för att inspektera deras papper.
4 Djur: Boskapsdjur eller en hjord med vila djur blockerar vägen och bönder gör vad de kan föra att driva bort dem.
5 Vägskylt: En vägskylt visade sig vara trasig eller av någon annan anledning vara felaktig och leda följer in på fel väg. Det tar inte lång tid för den att upptäcka detta men de måste gå tillbaka samma väg.
6 Packning: Något går fel med packningen, kanske går en väska eller säck sönder, var för dåligt spänt, för tungt packat osv och innehållet måste paketeras om.
7 ??: En
8 ??: En
9 ??: På
10 ??: Rollp
Fördröjningslista: Storstad
1 ??: dw
2 ??: wd
3 ??: dw
4 ??: dw
5 ??: wd
6 ??: wd
7 ??: En
8 ??: En
9 ??: På
10 Vilse: Följet finner att de har gått fel, gått åt fel håll och måste gå tillbaka för att sedan fortsätta på rätt väg igen.
Fördjörningslista: vildmark
1 ??: Rollp
2 ??: En
3 ??: Roll
4 ??: Ett
5 ??: En
6 ??: 2T6
7 ??: En
8 ??: En
9 ??: På
10 Vilse: Följet märker att de var gått för långt åt fel väderstreck och måste korrigera sin riktning vilket tar extra tid.
Fördjörningslista: bergsstig
1 Smal: Stigen är smalare än väntat vilket gör att alla måste vara extra försiktiga.
2 Klättring: Färden kräver en enklare men oplanerad klättring.
3 Abrupt slut: Stigen slutar abrupt och en ny väg måste hittas.
4 Stenras: Ett större stenras gör att stigen måste gås runt på flera ställen.
5 Ojämnt: Stigen är på flera ställen mycket ojämnare än väntat vilket gör det jobbigare att färdas längst den.
6 Dåligt underlag: Stigen är så dålig att den knappt går att följa, flera gånger så lämnar de omedveten den och måste leta sig tillbaka.
7 Uppdelning: Stigen delar flera gånger upp sig och att följa rätt är svårare än väntat.
8 Stup: Stigen går längst ett större stup och alla måste vara extra försiktiga då små stenar gör det lätt att falla.
9 Brant: Stigen är på flera ställen mycket brantare och vilket gör det jobbigare att färdas längst den, de måste halvt klättra på många ställen.
10 Vilse: Följet finner att de har gått vilse och måste gå tillbaka för att sedan fortsätta igen.
Dock så tycker jag att den lista över saker som kan gå fel under en resa som finns med i regelboken inte passar att använda, bland annat så kan man slå fram överfall och möten med monster.
Så jag började med egna listor men har kört fast på några av dem och behöver lite idéer.
Jag har två olika typer av listor, hädelselistor som är saker som händer men som rollpersonerna kan välja att passera utan konsekvenser. Bara för att resan inte ska bli tom.
Den andra typen är fördröjningslistor som används för att se vad som gjorde att resan tog längre tid men är ändå inte några möten eller faror som är av större intresse att spela i detalj.
Vad tycker ni om dem som jag har kommit på och har ni några förslag på att fylla i de som är tomma?
Händelsetabell: Vägar
1 Patrull: Rollpersonerna möter en patrull med 2T6+3 soldater som är på väg i samma eller motsatt riktning som de själva.
2 Trasig vagn: En bonde/handelsman står förtvivlat vid vägkanten då ena hjulet på hans vagn har gått sönder och han kan inte ta sig därifrån. Han väger heller inte lämna varorna på vagnen och hämta hjälp då han är rädd att någon kan stjäla det.
3 Predikant: Längst vägen så står någon form av troende person som predikat om sin lära eller kanske även världens undergång. Kanske så har andra stannat för att lyssna eller skaka på huvudet.
4 Hovdamerna: Ett större följa på totalt 4T6+2 färdas längst vägen. Det finns flera fina vagnar varit högre ställda Jargier förmodligen sitter. Det går att de adelskvinnor som tittar ut men de flesta i följer är tjänare eller vakter.
5 Konfiskering: En mindre patrull på 1T6+2 soldater har stannar en vagn och håller på att välta av, slita upp och konfiskera vissa varor de hittar. De letar efter kontraband och gömda vapen och ansåg att papperna inte var i ordning,
6 Tiggare: 2T6 personer som inte verkar äga mer än sina kläder och enstaka innehåll i ett knyte färdas längst vägen. De är utmärglade och tigger om mat och kanske även ett eller annat silver mynt.
7 Fåglarna: En större mängd fåglar syns på himlen, de verkar cirkulera kring något en bit bort ifrån vägen nära en liten skogsdunge. Om rollpersonerna undersöker så kommer de finna två döda personer som verkar ha blivit rånade.
8 Kuriren: En kurir passerar rollpersonerna i en hög fart, hästen har flera sadelväskor och blir väldigt arg om han hindras.
9 Hotande blickar: På sidan av vägen, runt hundra meter bort så har ett mindre följe på 1T6+2 personer slagit läger. De ger rollpersonerna hotfulla blickar när de passerar.
10 Förflyttning: Rollpersonerna möter en marscherande kolon med 3T6 x 20 soldater som är på väg mot något avlägset mål.
Fördröjningslista: Vägar
1 Väder: Hårt väder gör att allt tar längre tid, om det är vinter så kan djup snö eller is försvåra. På sommaren så kanske det är lerigt och blött.
2 Händelserik: Slå tre slag på händelselistan, även om följet passerar allt så förlorar de lite tid varje gång.
3 Inspektion: Rollpersonerna möter en mindre patrull på 1T6+2 soldater som stannar alla för att inspektera deras papper.
4 Djur: Boskapsdjur eller en hjord med vila djur blockerar vägen och bönder gör vad de kan föra att driva bort dem.
5 Vägskylt: En vägskylt visade sig vara trasig eller av någon annan anledning vara felaktig och leda följer in på fel väg. Det tar inte lång tid för den att upptäcka detta men de måste gå tillbaka samma väg.
6 Packning: Något går fel med packningen, kanske går en väska eller säck sönder, var för dåligt spänt, för tungt packat osv och innehållet måste paketeras om.
7 ??: En
8 ??: En
9 ??: På
10 ??: Rollp
Fördröjningslista: Storstad
1 ??: dw
2 ??: wd
3 ??: dw
4 ??: dw
5 ??: wd
6 ??: wd
7 ??: En
8 ??: En
9 ??: På
10 Vilse: Följet finner att de har gått fel, gått åt fel håll och måste gå tillbaka för att sedan fortsätta på rätt väg igen.
Fördjörningslista: vildmark
1 ??: Rollp
2 ??: En
3 ??: Roll
4 ??: Ett
5 ??: En
6 ??: 2T6
7 ??: En
8 ??: En
9 ??: På
10 Vilse: Följet märker att de var gått för långt åt fel väderstreck och måste korrigera sin riktning vilket tar extra tid.
Fördjörningslista: bergsstig
1 Smal: Stigen är smalare än väntat vilket gör att alla måste vara extra försiktiga.
2 Klättring: Färden kräver en enklare men oplanerad klättring.
3 Abrupt slut: Stigen slutar abrupt och en ny väg måste hittas.
4 Stenras: Ett större stenras gör att stigen måste gås runt på flera ställen.
5 Ojämnt: Stigen är på flera ställen mycket ojämnare än väntat vilket gör det jobbigare att färdas längst den.
6 Dåligt underlag: Stigen är så dålig att den knappt går att följa, flera gånger så lämnar de omedveten den och måste leta sig tillbaka.
7 Uppdelning: Stigen delar flera gånger upp sig och att följa rätt är svårare än väntat.
8 Stup: Stigen går längst ett större stup och alla måste vara extra försiktiga då små stenar gör det lätt att falla.
9 Brant: Stigen är på flera ställen mycket brantare och vilket gör det jobbigare att färdas längst den, de måste halvt klättra på många ställen.
10 Vilse: Följet finner att de har gått vilse och måste gå tillbaka för att sedan fortsätta igen.