Nekromanti Föreningar!

Xepp

Veteran
Hej, jag ahr precis börjat spela rollspel och undrar vart man hittar olika föreingar som finns runt i Sverige.

Sen har jag en liten fråga.. Kan thism alver ha riddare som yrke??

Må väl..

Jokimmolator

Veteran
Föreningar finns det väl lite här och var, kontakta http://www.sverok.se så får du massor av info. Vi till exempel har en förening som heter Skellefteås Rollspels-Imperium, vilken vi bildade för att få bidrag för att spela rollspel... Hittills (på två år) har vi tjänat ihop 4500 tror jag... He he! Har du frågor på det, gå till den där adressen ovan.

Krille

Super Moderator
"Hej, jag ahr precis börjat spela rollspel och undrar vart man hittar olika föreingar som finns runt i Sverige."

Kontakta Sverok (http://www.sverok.se) så kan de hjälpa dig på den punkten.

"Sen har jag en liten fråga.. Kan thism alver ha riddare som yrke??"

Nja. Thism har inga riddare i sin kultur. De har ädlingar, men det är inte riktigt samma sak. Riddare är tämligen unika för Mundanas feodala kulturer (Soldarn och Consaber).

Men kan du på något sätt övertala din spelledare om att en thism-riddare vore kul så kör hårt. Du kan behöva komma på en bra bortförklaring, men riddarordnar är en ganska bra öppning för detta.

swazze

Swordsman
Sverok, riksförbundet som många rollspelsföreningar är med i bör väll ha ett föreningsregister eller nått liknande.

Bullowar

Veteran
Då har ni inte utnyttjat systemet särskilt bra. Vi har väl i våran förening en inkomst på runt 20 000 om året. Och då kan jag nästan lova att vi är mindre än vad ni är =)

Hamsterbane

Veteran
20000!??! /images/icons/yikes.gif (jag vet att detta är lite oot men) Hur har ni gjort då? Jag är med i samma SRI, och vi hade just börjat fundera på att söka kommunalbidrag för att utöka kosingsflödet lite... men 20000??
Vi är f ö inte så stora ändå, 13 medlemmar...

Hamsterbane

Veteran
I vår spelgrupp har vi en thismriddare. Detta löser han genom att inte vara officiellt dubbad, genom att istället (säga sig) upprätthålla en bländande heder och principfast utöva alla de ridderliga dygderna. Eftersom han är thismalv är han också för stolt för att vara svartsjuk på de riddare som är dubbade i de feodala systemet, för honom är det nog att vara riddare och veta sig stå (och framförallt strida) för det goda.

Här ska vi dock lägga in en liten kommentar: Spelaren har inte riktigt lyckats infria ovanstående löften, även om de är fagra och duger gott till att grunda en thismriddare på. Istället har RP:n haft affärer med varannan kvinna på de värdshus vi har stannat på, varit stundtals blodtörstig och stundtals gråtmild som en hovdam (han har smutsfobi, det var i en fängelsehåla det sista bevisades)... /images/icons/laugh.gif
Dessutom låter han sig totalt hunsas runt av min RP, som är en våldsam tirak och hittills har lyckats kuva samtliga rps under sin vilja... detta trots att de är hedervärda allesammans och att Hrtendzar den Rättrådige (min rp) är en nästintill skrupelfri rövarhövding /images/icons/devil.gif

Helmgast
Feodala kulturer

Det finns tre feodala kulturer: Soldarn, Consaber och Thism/Kiriya. Det har du själv skrivit.

Så att införa riddare i Thisms feodala kultur vore inte lika svårt som att införa det hos Learam eller Henéa.

Krille

Super Moderator
Re: Feodala kulturer

"Det finns tre feodala kulturer: Soldarn, Consaber och Thism/Kiriya. Det har du själv skrivit."

Nja. Visst, de har överställda och underställda och en hel kasse med trohetseder, men maktstrukturen är inte kopplad till krigsmakten. Läs mer här.

Xepp

Veteran
Va!!! 20 000??

Hur klarade ni att få ihop så mycket??
Kolalr runt lite om bidrag ifrån kommuner. Och en stor förening kan få ca 25 000/år.. Hur gjorde ni?/images/icons/shocked.gif

Helmgast
Drunok

Enligt Mundana så är Drunok en ärftlig monarki. Inte riktigt samma sak som feodalstat. Mer info kommer i Geografica.

Perenna

Swordsman
Re: Drunok

Enligt Mundana så är Drunok en ärftlig monarki. Inte riktigt samma sak som feodalstat. Mer info kommer i Geografica.

Så var det kanske... Men riddarväsendet fanns även där?

Banglor

Veteran
Är med i Bullowars förening.
Och vi är nog inte mer än 7 som är aktiva. Men har ju studiecirklar. Man kan få hyresbidrag och sånt också. Så man klarar sig fint om man ligger i.